Bundkort til Athlon XP 1900+??
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 28-05-02 10:45

Her er så endnu et standard "hvad skal jeg købe indlæg":

Jeg skal til at sende min gamle Athlon Classic 750 på pension og skal
derfor have noget nyt. Jeg har faktisk bestemt mig for en processor
nemlig " Athlon XP 1900+ " - dumt???

Jeg har ikke fulgt med i bundkort/chipsæt udviklingen længe så jeg står
lidt på bar bund. Jeg er særligt forvirret omkring de forskellige
hukomlelses typer - what to buy?
Jeg har ikke planer (hvis det kan ungåes) om at udskifte mine gamle
dele som:

-Asus Riva TNT2 (nok til mit behov)

-IBM Deskstar 25GB (kommer nok en legekammarat til den engang evt.
IDE133 eller lign.)

-Std. Ly'kort

-IDE CD-rom & selvfølgelig et floppy.

Er der nogle ideer til hvad jeg skal invistere i?? jeg havde planer om
en pris mellem 1000-1600 kr

Fra : Jackie

Dato : 28-05-02 14:43

<Snip>

> [...]
>
> -Std. Ly'kort
>
> -IDE CD-rom & selvfølgelig et floppy.
>
> Er der nogle ideer til hvad jeg skal invistere i?? jeg havde planer om

Jeg har selv fornylig erhvervet mig et Soyo Dragon Plus Bundkort, og er
meget imponeret over ydelsen. Der er kommet et nyt bundkort fra Soyo som
hedder Dragon Ultra, som også kunne overvejes. (1500 og 2000 kr.) Der sidder
et fortrinligt Surround-lydkort på begge boards.
Du skal dog huske at investere i DDR Ram, da de nye Motherboards ikke
understøtter SD-Ram. Der findes nogle enkelte motherboards der gør (ECS
motherboards) men det vil jeg ikke råde dig til at købe.

Men for at få det optimale ud af dit nye system skulle du nok overveje at
udskifte nogle af de gamle dele. (grafikkort, Hardisk osv.)

Håber det hjalp lidt på vej...
Jackie

Fra : Ole Pedersen

Dato : 28-05-02 16:11

"Morten Jørgensen" <grinder213@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal til at sende min gamle Athlon Classic 750 på pension og skal
> derfor have noget nyt. Jeg har faktisk bestemt mig for en processor

Hej Morten

Jeg har selv lige købt et MSI KT3 Ultra ARU med en Athlon XP 2100+. Kører
perfekt nu, MEN der var store problemer i starten. Jeg købte det med noget
DDR PC 2700 333 Samsung ram cas 2,5, der kunne maskinen slet ikke starte Win
XP op, så skiftede jeg til en klods ditto Twinmos ram, det gik bedere men
maskinen frøs i spil. Hmm forfra, jeg skiftede så efter gode råd både
strømforsyning (fra 300W til 450W) og ramklods, og købte en DDR PC2700 333
Corsair 512MB Cas 2 ramklods. Og nu rykker det helt vildt. Om det så er
rammen eller strømforsyningen der har været problemet er ikke godt at vide,
for jeg skulle have skiftet strømforsyningen første gang for at finde ud af
det. Corsair rammen skulle efter sigende være en del hurtigere end 266 ram
da det er ægte cas 2, for mange steder skrives der at der ikke er den store
forskel på 266 og 333 ram med mindre 333 rammen kører decideret cas 2, der
er nu mange som kører deres cas 2,5 ram som cas 2 jeg kunne bare ikke.

Håber det hjælper lidt på vej.

Mvh
Ole Pedersen

Fra : Chingachgook

Dato : 28-05-02 18:05

[snip]

Du kunne vente en uge eller tre (nu hvor du har haft dette system i noget
tid skader dette vel ikke) og se prisudviklingen på CPu'er, specielt fra
Intel. For Intel har netop nedsat priserne på deres CPU'er drastisk (se
nyhederne på edbpriser.dk), og det bliver spændende at se hvad AMD gør som
modtræk.

Men hvis du ikek vil have Intel, og/eller ikke gider vente, så kan du kigge
på et ECS K7S5A der har LAN, Audio og 2 slots til DDR ram og 2 slots til SD
ram. Det er et stabilt mobo der virker uden probs, er dog ikek
overclockervenligt. Og det koster knap 600,- mener jeg.

//Chingachgook

Fra : Martin K

Dato : 28-05-02 19:15

Chingachgook wrote:
> Og det koster knap 600,- mener jeg.

555,- sidst jeg så efter på midtdata.dk

--
Martin K

Fra : Chingachgook

Dato : 28-05-02 21:47

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote in message

> 555,- sidst jeg så efter på midtdata.dk

Hehe, så havde jeg ret

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-05-02 23:55

> [...]
>
> Jeg skal til at sende min gamle Athlon Classic 750 på pension og skal
> derfor have noget nyt. Jeg har faktisk bestemt mig for en processor

Jeg ville tage en XP1800+ hvis jeg skulle købe i morgen. Helt klart bedst
performance. Med XP1900+ skal man betale, jeg ved ikke hvor mange 100 kr.
ekstra for sølle, hvad 66Mhz forøgelse til halvanden Ghz?

> [...]
> dele som:
>
> -Asus Riva TNT2 (nok til mit behov)
>
> -IBM Deskstar 25GB (kommer nok en legekammarat til den engang evt.

IDE100 er ligeså godt. Harddiskene i dag kan alligevel ikke levere 133 MB/s,
men snarere omkring 50MB/s max og 30-40 MB i gennemsnit (ca.).

> -Std. Ly'kort
>
> -IDE CD-rom & selvfølgelig et floppy.
>
> Er der nogle ideer til hvad jeg skal invistere i?? jeg havde planer om
> en pris mellem 1000-1600 kr

Som foreslået er ECS K7S5A et godt board. Det kan tage både DDR og SD RAM.
Sidstnævnte går jeg ud fra at du har med fra dit gamle MB. Så er du på
omkring de 1600 kr. - incl. XP CPU