flåtbid
Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-05-02 09:19

hej
jeg ved godt at dette måske ikke hører hjemme her, men jeg prøver alligevel:
Jeg fjernede i går en flåt fra mit eget ben, nu er der en rød plet (som et
mygstik).
Skal/Kan jeg gøre noget mere?
Man kan jo ikke så godt sprøjte sig selv over med Frontline inden hundeturen
så desværre bliver det nok ikke sidste gang det sker.
Viobeke L

Fra : Pia

Dato : 28-05-02 09:24

Er man smittet med borelia ligner det vistnok en rød ring rundt om biddet.
Min hund har altid en bule efter flåten ca. et døgn efter, nogen gange er de
røde - det betyder ikke noget.

Hvis du ikke er sløj, er det nok ikke noget, men ellers må du få lavet en
blodprøve hos lægen.

:Pia

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-05-02 09:40

Hej Pia
Tak for svaret!
Mine egne hunde er sorte labber, så jeg kan ikke se hvordan deres hud
reagerer på flåtbid.
Hilsen Vibeke L

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 28-05-02 09:39

Vi bor et sted med utrolig mange flåter (mange rådyr) og giver begge
hunde Frontline. Alligevel slæber de nogle gange flåter med ind, ligesom
vi selv får dem på os på jagt eller når vi går i terrænet. Hvor lang tid
sad flåten på dig? En tommelfingerregel er, at hvis den fjernes inden 12
timer, så skulle der ikke være de store problemer. Hvis den har siddet i
længere tid og hvis stedet hæver op, bliver rødt (mere end et lille
myggestik) så gå til lægen. Han tager en blodprøve, som bliver undersøgt
for borrelia. Sidst det skete for mig, blev jeg sat i
antibiotikabehandling med det samme, indtil svaret på prøven kom tilbage
fra Statens Serumlaboratorium. Den var heldigvis negativ. Hvis man ikke
har fået alle munddelene med ud, da man fjernede flåten, kan der også
komme betændelse på stedet. Ikke særlig behageligt, men heller ikke ret
farligt.
Håber det hjælper!
Torben

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-05-02 09:44

hej Torben
Ja der er nemlig også mange rådyr hvor vi går tur, hundene giver jeg
Frontline og det virker nogenlunde. Jeg tror ikke at flåten havde siddet på
mig ret længe den var også helt lille. Jeg tog den ud med en tægetang så jeg
tror at alt kom med ud.
Men tak for svaret, jeg vil holde øje med "pletten".
Hilsen Vibeke L

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 28-05-02 09:43

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cf33d9f$0$14579$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
hundeturen
> så desværre bliver det nok ikke sidste gang det sker.

Hej.

Jeg renser altid såret/bidområdet (eller hvad det nu er) med chlorhexidin,
når jeg har fjernet flåten. Har også oplevet en rød hævelse både på mig selv
og hunden dagen efter flåten blev fjernet, men det gik hurtigt væk igen.
Opsøg din læge, hvis du er i tvivl.

Mvh. Line

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-05-02 10:38

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> Man kan jo ikke så godt sprøjte sig selv over med Frontline inden hundeturen
> så desværre bliver det nok ikke sidste gang det sker.

Hej

Jeg har prøvet det en hel del gange, og indtil videre skal du bare
tage det helt roligt. Hvis den røde plet i løbet af nogle uger
begynder at brede sig, så skal du gå til lægen, da du kan være smittet
med borrelia.

Hvis ikke det sker, så kan du tage det ganske roligt, så er det ikke
mere end et mygstik.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : John

Dato : 28-05-02 12:37

> [...]
> Man kan jo ikke så godt sprøjte sig selv over med Frontline inden hundeturen
> så desværre bliver det nok ikke sidste gang det sker.

[citat begynd]
Er man uheldig, er flåten vært for Borelia-bakterien. Tegnene på
en borelia-infektion kommer som regel 1-3 uger efter biddet, hvor
huden vil blive rød uden om biddet og lysere inde i midten.

Man kan også få kraftig feber, ledsmerter og hovedpine.

På dette tidspunkt skal man søge læge, så infektionen kan
blive behandlet med antibiotika. Bliver sygdommen ikke
behandlet kan den i alvorlige tilfælde medføre lammelser,
hjertesvigt, hjernebetændelse og døden.

Kilde: Vetforum.
[citat slut]

Venlig hilsen