DNA-analyse?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-05-02 22:49

DR1 viste i går (søndag) er program om Røde Kors' bestræbelser på at
genforene bortkomne børn fra Rwanda med deres forældre.
Der er ofte tale om børn, der som ganske små kom bort fra deres
familier, og som har været adskilt fra dem i adskillige år; det kan
derfor være ganske svært at 'matche' børnene med deres familiemedlemmer.
Umiddelbart spurgte jeg mig selv, hvorfor der ikke benyttes DNA-analyse,
der SVJV hurtigt og præcist ville kunne afgøre, om børn og forældre
'hører sammen' eller ej?
Ville der være teoretiske eller praktiske hindringer for det - udover
evt. ressourcemæssige?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-05-02 00:51

Hans H.V. Hansen wrote:

> Ville der være teoretiske eller praktiske hindringer for det - udover
> evt. ressourcemæssige?

DNA undersøgelser er ret dyre. De kræver dels et high-tech laboratorium
og dels en hel del tid for at gennemføre testen.

Desuden er der jo det problem, at ens "rigtige" far kan vise sig at være
en anden end den "rigtige" og så dur' DNA testen jo ikke, da den kun ville
vise et halvt match.

-Claus

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-05-02 09:00

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Desuden er der jo det problem, at ens "rigtige" far kan vise sig at være
> en anden end den "rigtige" og så dur' DNA testen jo ikke, da den kun ville
> vise et halvt match.

Hvad det sidste angår: Er der noget til hinder for at sammenligne med
_moderens_ DNA-profil?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-05-02 09:18

Hans H.V. Hansen wrote:

> Hvad det sidste angår: Er der noget til hinder for at sammenligne med
> _moderens_ DNA-profil?

Jo, men så øges usikkerheden kraftigt. Det er f.eks svært at skelne dig
fra din fætter, hvis man ikke har begge forældre med i undersøgelsen.

-Claus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-05-02 00:25

Hans H.V. Hansen wrote:
> Ville der være teoretiske eller praktiske hindringer for det - udover
> evt. ressourcemæssige?

Hvad med teologiske grunde. Nogle lyserøde klatter i en gele. Beviser
det vikeligt hvem der er forældre til et barn, når nu en medicinmand
med en håndful muslingskalder kan gøre det lige så godt?

mvh
Henning

Fra : Magnus Rohde

Dato : 28-05-02 23:08

Henning Præstegaard <uncle@get2net.dk> wrote:

> Hvad med teologiske grunde. Nogle lyserøde klatter i en gele. Beviser
> det vikeligt hvem der er forældre til et barn, når nu en medicinmand
> med en håndful muslingskalder kan gøre det lige så godt?

Eller hvis man nu er adopteret? det er godt nok ret teoretisk, men
alligevel. Skilsmissebørn har vel også en slags særstilling, i og med at
den sociale familiestruktur ikke altid følger den biologiske.

Magnus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-05-02 23:32

Henning Præstegaard wrote:

> med en håndful muslingskalder kan gøre det lige så godt?

Ok. Den kan opfattes rasistisk, men før i stener mig, hvor
mange kender I der har krystaller stående på deres monitor
for at opfange "farlige" stråler.

mvh
Henning

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 29-05-02 17:05

On Wed, 29 May 2002 00:31:31 +0200, Henning Præstegaard wrote in
dk.videnskab <T7UI8.1523$p31.5164@news.get2net.dk>:

>Ok. Den kan opfattes rasistisk, men før i stener mig, hvor
>mange kender I der har krystaller stående på deres monitor
>for at opfange "farlige" stråler.

Mange af brugerne på min arbejdsplads har disse rosakvartskrystaller
stående på skærmen. Sommetider spørger jeg dem om de også foretager sig
underlige ting med hanekyllinger og skarpe knive ved fuldmåne.

Der svares vagt og usammenhængende på den slags spørgsmål.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Peden

Dato : 31-05-02 01:03

> Mange af brugerne på min arbejdsplads har disse rosakvartskrystaller
> stående på skærmen. Sommetider spørger jeg dem om de også foretager sig
> underlige ting med hanekyllinger og skarpe knive ved fuldmåne.

Velkommen til nutiden hvor folk tror på "åndernes magt" og lignende
uvidenskabeligt nonsens.

mvh
Peter

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 31-05-02 08:19

"Peden" <peden@anarki.dk> wrote in message news:ad6eie$sog$1@sunsite.dk...

> Velkommen til nutiden hvor folk tror på "åndernes magt" og lignende
> uvidenskabeligt nonsens.

Her til morgen kom jeg lige til at zappe ind på ZDF.
Der var en mand der havde lavet en "antenne" (à la pilekvist) der kunne
finde giftstoffer, eller hvad det nu var. Han havde åbenbart også lært ord
som bølgelængde og resonans.
Så kom de til den afgørende test: Tre træklodser blev lagt frem, og på
bagsiden af en af dem var der smurt noget af det dersens stof på (de havde
tidligere udregnet at det stof havde en eller anden 5,5-værdi, så
pilekvisten blev indstillet til resonnans ved dette stof ;).
Jeg tænkte, jaja, han kunne da se det på en eller anden monitor.
Den rigtige klods var den højre ud af tre, men han valgte den midterste. Oh,
FRYD!

Da de så konstaterede at det var den højre der var den rigtige, udbrød han
"Ahh, daneben!!". Min morgen var reddet!!
Ja, hvis det ikke var den midsterste af tre, var det nok en af dem lige ved
siden af .
Desuden påpede han at luften mellem klodserne nok havde en præcis afstand så
de fungerede som "luftantenne" - det var nok derfor han fik udslag på den
forkerte klods.
Han undskyldte sig desuden med at det var TV-studiet og generelt dårlige
vibrationer der var skyld i det dårlige udfald. Værten kunne afsløre at det
havde vores tryllekunstner været bekymret for i forvejen, men havde
*alligevel* vovet at forsøge - så han fortjente alligevel en stor hånd!

Det var lige en lille positiv oplevelse fra morgenstunden, mellem alt det
BAVL der kommer fra "synske" "eksperter" og TV-shop, osv.

Bjarke

Fra : Smit

Dato : 01-06-02 15:10

Nej det er vel først og fremmest et resurse, eller et økonomisk spørgsmål.
Hvem gider også at ofre så store summer på at få splejset nogle niggerbørn
til deres forældre..? de har jo nok alligevel ikke, som os, særligt
veludviklede forældre-barn relationer, så det er nok lidt som når man tager
kattekillinger fra deres mor. de har glemt det efter en times tid ; )

Smit

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-06-02 09:47

Smit <odyssee@tiscali.dk> wrote:

> Nej det er vel først og fremmest et resurse, eller et økonomisk spørgsmål.
> Hvem gider også at ofre så store summer på at få splejset nogle niggerbørn
> til deres forældre..? .....

Det kunne man godt tro! :)
Af udsendelsen fremgik det imidlertid, at der faktisk _bliver_ ofret ret
betydelige ressourcer på indsatsen, især 'efterforskningsmæssigt' - men
også i form af transport af børnene over store afstande i håb om at
genforene dem med deres eventuelle forældre/familie.
Inden for samme ressourceramme kunne man *måske* foretage DNA-baseret
'matchning' af potentielle forældre/børn-relationer?

--
med venlig hilsen
Hans