MS Windows
briani 27239
w2k og brugerrettigheder
Fra : TPHU

Dato : 27-05-02 20:59

Hej NG!

Dette er et gammelt emne, der tages op igen, i håb om at nye løsningsforslag
vil dukke op!

Jeg administrerer 5 PC'er i den ungdomsklub jeg arbejder i. Alle 5 er
ny-installerede w2k pro workstations. Ingen server.
Maskinerne er sat op for at give vores medlemmer mulighed for at spille på
lan -f.eks. Counter-Strike.
Problemet er, at jeg efter installationen af CS, kun kan afvikle det som
administrator, og ikke som bruger.
Jeg har med vilje kun tildelt medlemmerne bruger-rettigheder istedet for
superbruger do., da jeg ikke er interesseret i alskens mærkværdigheder fra
lidt for opfindsomme unge.
Dette gør imidlertid, at de ikke kan spille noget som helst, og det er jo
ikke meningen.
Derfor:
Hjælp!

alle maskinerne kører NTFS på alle diske...

/Jakob Færch

Fra : IG

Dato : 26-05-02 21:42

Nøjagtigt det samme problem jeg har.....dog med win XP home.....
Lader til at være et generelt problem?

Ivan g

Fra : Richard Thune

Dato : 27-05-02 22:37

"TPHU" <jafj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mærkværdigheder fra
> lidt for opfindsomme unge.
> Dette gør imidlertid, at de ikke kan spille noget som
Du kan på genvejen til cs i startmenuen vælge kør som
administrator, så vil alle køre cs med admin. retigheder
men heller ikke andet. Der bør så kun være en genvej til
programmet.
MVH Richard Thune

Fra : TPHU

Dato : 28-05-02 12:01

"Richard Thune" skrev i en meddelelse:

> Du kan på genvejen til cs i startmenuen vælge kør som
> administrator, så vil alle køre cs med admin. retigheder
> men heller ikke andet.
-Nej, jeg kan vælge "kør som anden bruger" når jeg højreklikker på genvejen.
Skal jeg kigge et andet sted?

>Der bør så kun være en genvej til programmet.
-Jeg kan vel lave samme trick på alle genvejene (forudsat at jeg kan få det
til at virke...)

/Jakob Færch

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 28-05-02 14:52

> -Nej, jeg kan vælge "kør som anden bruger" når jeg højreklikker på
genvejen.
> Skal jeg kigge et andet sted?

Nix, log på som admin, og programmet kører med admin-rettigheder.

Mv. Flemming Nielsen

Fra : TPHU

Dato : 28-05-02 13:58

"Flemming Nielsen" skrev bl.a.

> Nix, log på som admin, og programmet kører med admin-rettigheder.

-Yees yes, den _er_ jeg med på, men hvis du havde læst hele tråden ;) -så
havde du set at det netop er min pointe.
Det er MIG der logger på som admin og dermed har admin-rettigheder, men
BRUGERNE skal IKKE have admin-rettigheder, og så kan de pludselig ikke
spille.
Forslaget gik på at højreklikke på CS-genvejen og vælge "kør som admin", men
den kan jeg ikke bruge, da muligheden ikke dukker op ved højreklik.
Altså: hvad gør jeg, for at give brugerne rettigheder til at afvikle spil,
uden samtidig at give dem superbruger- eller admin-rettigheder?

/Jakob F.

Fra : Richard Thune

Dato : 29-05-02 07:34

> -Nej, jeg kan vælge "kør som anden bruger" når jeg højreklikker på
genvejen.
> Skal jeg kigge et andet sted?
Nej det var lige hvad jeg mente, sidder med xp pro og her står der
"kør som ..."
Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad du er logget ind som, bare du
kender brugernavn og password på en administrator.
> -Jeg kan vel lave samme trick på alle genvejene (forudsat at jeg
kan få det
> til at virke...)
Selvfølgelig, jeg mente bare at hvis der så smutter en så er det
ærgeligt.
Richard Thune

Fra : Richard Thune

Dato : 29-05-02 07:44

klip alt.
Jeg mener at også i win2000 kan man vælge at det skal gælde hver
gang og den kan gemme oplysningerne, men som så mange andre kører
jeg heller ikke win2000 mere.
Men prøv med kør som og se om der ikke dukker lidt muligheder op.
Richard thune

Fra : Richard Thune

Dato : 29-05-02 07:56

"Richard Thune" <rt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg heller ikke win2000 mere.
> Men prøv med kør som og se om der ikke dukker lidt muligheder op.
Føljeton fortsætter:
Har lige prøvet og det er her også muligt at gøre det direkte på
programfilen, re min bemærkning om flere genveje.
Richard Thune

Fra : Richard Thune

Dato : 29-05-02 08:30

> [...]
> jeg heller ikke win2000 mere.
> Men prøv med kør som og se om der ikke dukker lidt muligheder op.
Beklager at have startet en vildand. nu har jeg prøvet at gøre det
selv og jeg kan heller ikke få det til at virke, jeg skal også taste
adgangskode hvergang jeg vil starte det.
Men hvis du går til selve programfilen og vælger egenskaber kan du
give alle fuld kontrol over denne fil det kan måske gøre det.
Richard Thune

Fra : Madsen

Dato : 28-05-02 14:44

TPHU skrev:

> Forslaget gik på at højreklikke på CS-genvejen og vælge "kør som
> admin", men den kan jeg ikke bruge, da muligheden ikke dukker op
> ved højreklik.

Det burde den altså være. Den hedder ikke 'kør som admin', men blot
'kør som..' hvor du så efterfølgende kan vælge admin f.eks.

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q294676

Madsen.

Fra : TPHU

Dato : 28-05-02 15:35

"Madsen" skrev:

> Det burde den altså være. Den hedder ikke 'kør som admin', men blot
> 'kør som..' hvor du så efterfølgende kan vælge admin f.eks.
> http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q294676

-hvor der jo står, at man skal trykke shift og højreklikke før den dukker
op... :)
Jeg vil bare gerne have det til at køre pr. automatik, således at brugerne,
når de dobbeltklikker genvejen til CS, ikke bliver præsenteret for en "log
på som" -pop-up, men blot starter spillet.
Der er jo ikke nogen fidus ved det, hvis de skal skrive mit admin-password
hver gang de skal spille CS.
Så har de jo i princippet samme rettigheder over maskinen som jeg selv
har...

/Jakob

Fra : Madsen

Dato : 28-05-02 15:57

TPHU skrev:

['kør som..']

> -hvor der jo står, at man skal trykke shift og højreklikke før den
> dukker op... :)

Nå ja. Det skal man i Win2000, men ikke i WinXP. Jeg sidder pt. med
WinXP så derfor forvirringen.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-05-02 14:22

Installer ikke fra Admin kontoen men en almindelig bruger konto.
Nogle spil giver også en dialog hvor der spørges om det skal
installeres for alle brugere. Der skal du selvfølgelig vælge Ja.

Fra : Onkel Ond

Dato : 29-05-02 17:04

Jeg blander mig lige hjemmefra :)

Jeg kan ikke installere CS fra en bruger konto, så får jeg blot besked om at
jeg ikke har tilstrækkelige rettigheder til at installere spillet, og det er
jo ikke fedt.
Det nytter heller ikke at bruge Richards finte med at give alle fuld kontrol
over programfilen, det har jeg også prøvet uden held.
Det er efterhånden ved at drive både mig og medlemmerne i klubben tilvanvid,
at der ikke kan spilles på computerne, så keep 'em coming, alle de gode
idéer.
Jeg prøver alt (eller... næsten, da!)

/Jakob

Fra : TPHU

Dato : 30-05-02 13:29

Hej igen!

Nu har jeg prøvet at give standardbrugerne fuld rettighed over
CS-programfilen, og får derefter følgende besked:

"Det var ikke muligt at finde DLL'en WONAuth.dll i den angivne sti
D:\Spil\Sierra\Counter-Strike;.;C:\WINNT\System32;C:\WINNT\System;C:\WINNT\s
ystem32;C:\WINNT\System32\Wbem."

Og det er jo ikke dansk...
Er der nogen der kan oversætte for mig? Og evt. fortælle mig hvad jeg skal
gøre ved det?

/Jakob F.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-05-02 14:20

Søg efter den pågældende fil og noter præcis hvor den ligger. Path i
autoexec.bat skal så modificeres til at inkludere dette bibliotek.
Hvis den ikke findes kan den formentlig kopieres fra CD'en til:

Fra : TPHU

Dato : 31-05-02 15:52

Den pågældende fil ligger i d:\spil\sierra\counter-strike og den mappe er
tilsyneladende allerede i min Path.
Hvad gør jeg så?

/Jakob

Fra : TPHU

Dato : 31-05-02 16:11

Hmmm... det viste sig, at hvis jeg tildelte bruger "Klubben" rettigheder til
at køre dll-filen, så var problemet blot en anden dll-fil. Jeg tildelte så
rettigheder på de forskellige filer efterhånden som CS "bad" om det, indtil
den nævnte hl_res.dll -med denne fil virkede det med brugerrettighederne
ikke.
Hjælp?

/Jakob