Fra Limfjorden til Kerteminde + VHF
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 27-05-02 20:32

Hej.

Jeg skal sejle min nye båd hjem fra Limfjorden (nok i weekenden), men
skal jeg være opmærksom på noget ? Kan jeg bare 'sejle' igennem kanalen v.
Ålborg - Hva med broer ?.

Jeg skal hente båden i Løgstør, og det er en 32' træ-motorbåd med mast og
støttesejl. Brede 3 meter, og den stikker vel ca. 1.5 meter.

Selvfølgelig skal jeg have papir-søkort med :), sammen med det levende
søkort+bærbar+gps og masser af kaffe.

Spørgsmål 2: Der er monteret en vhf-radio i båden, men jeg har ikke
cetifikat - hvad gør jeg ? Jeg vil jo gerne beholde den i båden til evt.
nødopkald + kunne besvare nødopkald - skal den så 'låses' på kanal 16 eller
SKAL den bare ud af båden ?

Er der ikke noget med at der også skal være en tilladelse til vhf'en der
følger båden ?

/HHA

PS: Den kan da i øvrigt beses på www.rhce.dk/vildsund

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-05-02 22:18

Fra : TVN

Dato : 27-05-02 23:29

Det er nok nærmere en rejsebeskrivelse en endentligt svar på dine spørgsmål,
og jeg ved godt at jeg højest sandsynligt får nogle hug at de mere etableret
sejlere, så jeg kan lige så godt sige det som det er.
Jeg købte min første sejlbåd sidste år en StorTriss, hvor vi sejlede en del
rundt i Svendborg sund, for at vi kunne finde ud af om det var noget for min
kæreste at sejle, det er det heldigvis, så vi ville have noget større.
Min tidligere erfaring med sejllads går ud på en del jolle sejlads som ung.

Jeg og 3 kammerater hentede en 23 fods sejlbåd (Westkapp 23) fra
Frederikshavn til Svendborg for 1½ måned siden, jeg havde søkort for Nord
Jylland og de sydfynske øhav, en danmarkskortbog, kompas, ekkolod og en
defekt VHF med, vi sejlede konstant men lagde til i Øster Hurup, Kallundborg
og Nyborg.
Min navigation gik ud på at vi skulle mod syd.
Det er 3 meget erfarende søfolk jeg havde med, en har sejlet speedbåd et ½
år, en har surfet en del (min bror), og endelig den sidste har aldrig
sejlet.

Vi startede fredag kl. 18.00, efter at have fået en bøde for at køre for
stærkt og køre uden sikkerhedsele ialt 2000,- kr (damn), jeg havde ikke lagt
mærke til at motorvejen var ophørt oppe ved Frederikshavn, så jeg blev taget
med 119 hvor måtte køre 80.
Vi fik provianteret 3 kasser øl og lidt mad, vi sejlede ud og det gik skide
godt, fik drukket et par øl, sådan ca., men efter den første og eneste fik
ofret en del neptun pilsnere til havguden af samme navn, var det lidt
ligesom at festen stoppede, der blev ihvertfald i drukket flere før søndag
da vi nåede Storebælt.
Vinden var det meste af tiden fra nord og øst.
Ved 1 tiden fredag blev de 3 andre sendt til køjs, jeg havde lige sovet et
par timer, så jeg sad til kl. 5 om morgen og nød at være kommet på vandet
igen, jeg vækkede 2 af de andre så fik de roret.
Jeg sov 2 timer så hørte jeg at genuaen stod og blafede, så måtte jeg
selvfølgelig kigge op, der sad de og hyggede sig.
Jeg ville så lave lidt kaffe til dem, men tabte gasblusset i vandet, så var
vi nødtil at gå ind til land, jeg skulle jo ikke have noget mytteri ombord,
og så var det da også meget rart at finde ud af hvor vi var henne, da jeg
selv sejlede var sig rimeligt godt klar over hvor vi var henne, men de 2
timers søvn samt min tillid til mine folk gjorde at jeg var i tvivl, ok jeg
vidste at de havde holdt den rigtige kurs.

Vi fik købt en spritblus og nogle rundstykker i Øster Hurup, og sejlede
afsted igen, øst syd øst bidevind, den er godt nok lang den næse på Jylland,
på et tidspunkt mens jeg sejlede begyndte bunden at stige, båden stikker
1,15, 3 m (fint nok) 2,5 m (hmm, 2 mand på fordækket, ændre kurs nordøst) 2
m, 1,5 m (damn det går stækt), 1 m (bom), så faldt bunde igen, der var
nogle rimmelig bølger, så vi fik kun lige en hurtig grundstødning, muligvis
en sten, jeg skal dykke ned og se efter om der er sket nogen skade når
vandet bliver noget varmere.
Vi kom først forbi Grenå sent lørdag aften, nå men vi var kommet ud på min
forud planlagte kurs igen, syd på, ingen problemer.

Sidst på natten var der ikke mere vind vi var ca. ud for Samsø, igang med
påhængsmotoren, ned med sejlene, jeg havde taget en 5 l. dunk med samt de
2,5 l. der kan være i tanken.
Vinden kom igen, op med kludene, vinden lagde sig igen da vi nåede Storbælt,
igang med piskeriset igen, damn ikke særligt meget benzin tilbage, nå men
ind til Kalundborg for motor, de gik fint der kom lidt gang i bajerne igen
humøret var højt, men der er da godt nok også et stykke vej ind til
Kallundborg, halvvejs inde var der ikke mere brændstof, nå men det blæste da
lidt, op med sejlene, men stemningen forsvandt lidt, så der blev ikke
drukket mere øl i den omgang.

Da vi nåede ind i havnen ned med storsejlet, jeg havde den uerfarne mand ved
rorpinden, så vi fik taget nogle rundture inde i havne, så overtog jeg
roret, og skulle ligge til for sejl (spændende aldrig prøvede det før), men
det gik forbavsende godt, selv om de andre syntes jeg skulle dreje af noget
før, vi havde kurs lige mod boldværket, genuaen var taget ned, men vi lagde
os pænt op at boldværket uden nogle problemer.
Så ud på en travetur for at hente benzin og få noget meneske føde (Uhmm
grill mad), da vi havde spist gik jeg ned på båden for at få mig en lur, de
andre hentede benzin, de kom tilbage med 25 l., de ville ikke løbe tør igen.

Nå men så mod Nyborg for motor, de andre ville gerne hjem, jeg sov en del af
den tur, da jeg skulle sejle alene fra Nyborg til Svendborg, de andre
hyggede sig og drak igen (de svin)
Vi nåede Nyborg ved midnatstid søndag, de andre blev hentet, jeg sejlede
igen, for motor, ekkolodet var holdt op med at virke, næsten ikke mere strøm
på batteriet, så jeg var lidt nervøs for Vresen, de var mørkt og lidt tåget,
jeg så en rød bøje længere mod øst (ok lad du nu bare den stå den), jeg så
en til rød bøje (ok jeg sejler mod den, der er jo Vresen der ligger heruden
et eller andet sted), en til rød bøje (så mod den), så en til rød og en grøn
bøje (jeg sejler midtimellem den røde og den grønne), så hopper motoren lidt
op bagved og går ud (Nå nu er jeg løbet tør), frem med dunken og lygten,
skal til at løsne benzin dækslet og opdager en fin hvid sandbund lige under
motoren (DAMN jeg er gået på grund), kl. var 5 om morgen, i baggear med
motoren, vrikken den frem og tilbage, intet at gøre (OK båden skal krænge),
flytte de 2 fyldte kasser øl samt den tomme over i bagbord side, vinden var
skiftet til vest, op med sejlene over i luv side med dem, fuld knald på
motoren mens jeg hang i vanterne med røven i vandskårpen.
Der var ikke noget at gøre, jeg havde lige strøm nok til at sende 2 SMS om
at jeg var gået på grund ved Vresen til min kærsten og min bror.
Nå men hvad gør man så, jeg prøvede at se om jeg kunne rep. VHFen, for at
jeg kunne få en tidevandstabel, det lykkes ikke, jeg hørte en fiske kutter
mens jeg biksede med den VHF, op på dækket sende SOS med lygten, han så ikke
en skid (bande svolve du kan sku da ikke ligge ned i køjen og sove når jeg
skal have hjælp), ned og bikse med VHFen igen, pludseligt ser jeg at Fyn
begynder at flytte på sig (Yes vandet stiger nu), ud og kæmpe med motoren
igen, jeg prøvede at bakke ud i samme spor som jeg var kommet ind af, jeg
kunne se det på bunden, den gik ikke fremad, det hjalp, liste derud af ramme
bunden igen, heldigvis ikke så slemt denne gang, jeg kom hurtigt fri igen,
nå men så var det bare videre, jeg fandt så ud af at det ikke var Vresen jeg
var stødt på da jeg snart kunne se Lohals.

Resten af turen forløb uden problemer, jeg nåede Svendborg kl. 9 mandag
formiddag, lige få ryddet lidt op, hen til kiosken for at få dem til at
ringe efter en taxa, og den flinke kioskmor gav en kop kaffe, jeg drikker
ellers aldrig kaffe, og så var det hjem i seng, efter lige at have sendt en
SMS til min bror og snakket lidt med kæresten og babyen, sove 2 timer op
igen, jeg havde lige et hængeparti, skulle have hentet min bil i
Frederikshavn, så med tog sammen med familien til Frederikshavn, vi var
hjemme igen kl. 2 om natten, op kl. 7 og på arbejde, damn jeg var ikke meget
værd tirsdag og onsdag.
Jeg havde ellers fået arrangeret en chauffør der skulle køre bilen hjem, men
han meldte desværre fra dagen før, så var det lidt sent at finde en ny.

Men vi fik vores "nye" skiv hjem.

I lørdags fik vi så sprayhooden til båden, det er godt nok en fornøjelse, nu
kan min kæreste sidde ude i cockpittet selv i hård vind, hvor hun ellers før
sad og brokkede sig nede fra kahytten af, nu brokker hun sig først når vi
krænger så meget at vandet står op på sidedækket, Lækkert.

Nå men det var så min tur fra Frederikshavn til Svendborg, hvis jeg skulle
have lavet noget om på den tur, så var det ikke at gå indtil Øster Hurup og
Kalundborg, have søkort med til hele turen, mere brændstof, evt en GPS, og
så se at få taget det duelighedsbevis + VHF.

Det var en kanon fed tur vi havde der, den vil jeg mindes i mange år.
Jeg har forresten lige fået solgt min StorTriss, den er blevet sat i vandet
i dag, det var den med traktoren der var ude med harven, køberen ved det
godt.

Håber du kan bruge lidt at det jeg har skrevet, jeg syntes det var ret fedt
at få genopfriske turen ved at få den skrevet ned.

Mvh
Thomas

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 28-05-02 07:07

"TVN" <thomas@vandsted.com> wrote in message news:acubvf$g04$1@sunsite.dk...
> [...]
etableret
> sejlere, så jeg kan lige så godt sige det som det er.

Det var lige netop en tur som din jeg helst ikke ville have :), men tak for
'advarslen'

Det var ellers en spændende tur i havde må jeg sige, og det var da også en
lang tur.

Jeg håber min tur går bedre, den er planglagt således:

Afgang løgstør lørdag eftermiddag, ankomst Ålborg lørdag omkring kl. 21
ligge v. kaj til søndag morgen.

afgang Ålborg søndag kl. 0800, ankomst grenå kl. 19.00, ligge v. kaj til
mandag.
afgang grenå mandag. kl. 0800, ankomst kerteminde (hjemhavn) kl. 19.00.

Hvis alt går vel.......

/HHA

Fra : Torben Lund

Dato : 28-05-02 08:40

Følgende oplysninger er lånt fra 'Det levende søkort'(DLS):

Jernbanebroen, Ålborg:
Åbningstider:
Alle dage fra kl. 05:00 - 21:00. Gennemsejling uden for åbningstid kan
aftales med brovagten på VHF, kanal 16 eller tlf.: 98 12 52 29. Aftale
skal træffes inden kl. 20:00.

Limsfjordsbroen, Ålborg:
Åbningstider:
Fra 1. oktober til 30. april kl. 06:00-19:00, og fra 1. maj til
30.september kl. 05:00-21:00. Gennemsejling uden for åbningstid kan i
åbningstiden aftales med brovagten på VHF, kanal 16 eller på tlf.: 98 12
00 35.

Aggersundbroen:
Åbningstider:
Fra solopgang til en halv time efter solnedgang (fra 1. november -
1.marts fra en halv time før solopgang). Uden for åbningstid åbnes broen
efter aftale med brovagten. Aftale skal træffes i åbningstiden på VHF,
kanal 16 og 12 eller tlf.: 98 22 10 52.

Yderligere info på DLS.

Jeg mener DLS er et MUST, men omtaler du jo også selv.

Sidste forår (marts/april) tog jeg og en meget sejlkyndig gast, Tommy,
turen fra Ebeltoft til Skive i min 'ny'erhvervelse, en Banner 26 fra '74..
Mine forberedelser gik på følgende: Komplet rute med waypoints Grenå –
Skive, udskrifter på A3 papir samt waypoints i GPS, indkøb af selvstyrer,
'masser' af benzin (15 liter), proviant, værktøj, redningsveste mv.....
Aftalen med sælger gik ud på at han skulle sejle den fra Samsø til Grenå,
men pga. hård vejr valgte han Ebeltoft. Banner'eren, Tommy og jeg ankom
næsten samtidig til Ebeltoft, hvor vi gik i gang med eftersyn, tilrigning
og montering af selvstyrer. Alt var klar til sejlads kl. ca. 2 om natten,
så vi valgte at få et par timer på øjet inden afgang.
Vi kom afsted lørdag formiddag, vinden var 8 – 10 ENE og det gik
forrygende. MEN, træerne gror ikke altid ind i himlen, så med Hjelm i
sigte og midt i hurtigfærgernes sejlrute, sprang forstaget. Det tog vel
omkring en time at bjærge sejl, mast og rig. DET ER IKKE MORSOMT at ligge
i 1 – 1,5 m bølger og få 'lortet' indenbords! Jeg er MEGET glad for at vi
var 2 personer. Sejladsen tilbage til Ebeltoft gik af gode grunde for
motor.
I Ebeltoft kunne vi så besigtige skaderne: En vantskrue bøjet, bombeslag
på mast knækket, forstagsbeslag sprunget og en lille flænge i storsejlet.
Det må nok siges at vi slap billigt. Den lokale bådtilbehør og motor
forretning udviste meget stor hjælpsomhed da vi kom lørdag eftermiddag og
forelagde vores problem, en stor tak til ham! Kl. 24 var båden sejlklar
igen, vi da vinden var tiltaget, udskød vi sejladsen til næste weekend.
Den følgende lørdag startede vi i en let vind og kom til Bønnerup om
aftenen, men ak og ve; kun bageren havde åbent, så vi vores varme mad
måtte vi kikke længe efter. Om søndagen drog vi så mod nord, men aftog så
motoren måtte startes midt i Kattegat og forblev i gang til Ålborg. Ved
passage af Limsfjordsbroen, lå vi og cirklede, for at afvente åbningen af
denne, da motoren lige pludselig ikke ville tage gas. Man føler sig ikke
særlig stor, når man med ca. 1 knob i omkring tomgang, forsøger at komme
under broen med 'alle' Ålborg's biler ventende på på hver side af
den..... Vi lagde til i Vestre Bådehavn og tog hjem til Tommy og fik varm
mad.
Motorproblemerne blev afhjulpet med et nyt tændrør mandag, hvorefter jeg
alene sejlede mod Skive. Nu lærte jeg også at altid ha' et ekstra tændrør
med. Igen manglede vinden, så båden måtte overnatte i Rønbjerg. Det
lykkedes endelig at komme til Skive om tirsdagen.

Det var en utrolig hjælp at ha' lang ruten med waypionts hjemmefra, da
sejladsen fra Ålborg til Løgstør foregik i let diset vejr. Du kan så
altid se på GPS'en pejling/afstand til næste waypoint. Yderligere skal
bemærkes, at en sejlads 'fra bøje til bøje' i disse farvande giver stor
risiko for grundstødning idet du bøjerne står meget yderlig, -et råd fra
'gammel' sejler i Vestre Bådehavn der ved siden af mig.

Turen var for mig meget lærerig og jeg håber du kan bruge lidt af det.

Venlig hilsen,

Torben / Banner 26 - sital.dk - Skive.

Fra : Torben Lund

Dato : 28-05-02 09:08

Sender igen, nu mere læsbar!

[...]

Jeg mener DLS er et MUST, men det omtaler du jo også selv.

[...]
igen, da vinden var tiltaget, udskød vi sejladsen til næste weekend.
Den følgende lørdag startede vi i en let vind og kom til Bønnerup om
aftenen, men ak og ve; kun bageren havde åbent, så vores varme mad
måtte vi kikke længe efter. Om søndagen drog vi så mod nord, men vinden
[...]
under broen med 'alle' Ålborg's biler ventende på hver side af
den..... Vi lagde til i Vestre Bådehavn og tog hjem til Tommy og fik varm
mad.
Motorproblemerne blev afhjulpet med et nyt tændrør mandag, hvorefter jeg
alene sejlede mod Skive. Nu lærte jeg også altid at ha' et ekstra tændrør
med. Igen manglede vinden, så båden måtte overnatte i Rønbjerg. Det
lykkedes endelig at komme til Skive om tirsdagen.

Det var en utrolig hjælp at ha' lagt ruten med waypionts hjemmefra, da
sejladsen fra Ålborg til Løgstør foregik i let diset vejr. Du kan så
altid se på GPS'en pejling/afstand til næste waypoint. Yderligere skal
bemærkes, at en sejlads 'fra bøje til bøje' i disse farvande giver stor
risiko for grundstødning idet bøjerne står meget yderligt, -et råd fra
'gammel' sejler i Vestre Bådehavn der lå ved siden af mig.

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 09:39

"Torben Lund" <torben@lundteknik.dk> skrev i en meddelelse
[...]

voldsomt klip

Hej
Jeg har kun sejlet under bro en gang i mit sejlerliv og der var jeg da glad
for at have et broflag hejst.. Der var andre med broflag så der havde nok
ikke været problemer alligevel, men det var rart at have oppe. Måske
følelsen af at være prof.. der lå vi i medstrøm og en 5 hk mariner i fuld
bak og ventede på toget mens vi lignede en dansene skøjte..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn som ejer et broflag.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 28-05-02 10:21

Broflag ??
Hvordan skal det se ud ?

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 10:51

"Hans-Henrik Andresen" <hha@NOSPAM.unixhaj.dk> skrev i en meddelelse
> Broflag ??
> Hvordan skal det se ud ?
Det ved de i udstyrsforretning men det er et ternet flag i blå og hvid. Jeg
kan bare ikke huske om det kun har 4 felter eller om det ligner en
kolonihave dug.. Jeg prøver lige at kikke om www.udkik.dk har et link.
Hilsen
Andy
en glad sejler fra Brøndby havn (må gerne opfattes som reklame for en fed
havn med godt sammenhold)

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 11:05

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Andy
> en glad sejler fra Brøndby havn (må gerne opfattes som reklame for en fed

Så fik jeg frisket det op.. Broflaget er bogstavet N og der er blåt i små
tern.. Det jeg fandt på nettet havde 16 felter som et lille skakbræt.. Jeg
har dog hørt historier om folk der hejser en ternet dug eller hvide
underbukser op.. Det vigtige er at brovagten kan se at du gerne vil under..

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-05-02 11:02

Isang tao pinangalanan Hans-Henrik Andresen nagsulat :

>Broflag ??
>Hvordan skal det se ud ?

N = blå/hvid tern, betyder også Nej.

Der er en god beskrivelse af signalflag på:
http://home.worldonline.dk/sejler/leksikon/sig_flag/sig_flag.html
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 11:07

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> Isang tao pinangalanan Hans-Henrik Andresen nagsulat :

> N = blå/hvid tern, betyder også Nej.

Hej Claus

Troede lige at du havde forladt gruppen..

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-05-02 11:31

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

klip
>Hej Claus
>
>Troede lige at du havde forladt gruppen..

Aldrig..... jeg har været med lige fra starten, og skal bæres ud når den
tid kommer

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 11:36

> Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :
>
> klip

> Aldrig..... jeg har været med lige fra starten, og skal bæres ud når den
> tid kommer

klip

Ok har bare ikke set indlæg fra dig i over 24 timer..

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-05-02 12:13

> [...]

klip

>klip
>
>Ok har bare ikke set indlæg fra dig i over 24 timer..

Man har været på havnen, på søen og på familiebesøg

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 28-05-02 15:57

OK - Det blå/hvidternet det har jeg.

Men når vi nu er ved flagning, En sejlbåd der går for både sejl og motor
skal have et 'signal' oppe, hvordan er det + hvad med mig der sejler med
stættesejl, skal jeg også ?

/HHA

Fra : Alis og Michael

Dato : 28-05-02 16:18

> OK - Det blå/hvidternet det har jeg.
>
> Men når vi nu er ved flagning, En sejlbåd der går for både sejl og motor
> skal have et 'signal' oppe, hvordan er det + hvad med mig der sejler med
> stættesejl, skal jeg også ?

Hej Hans
Et skib der bruger både sejl og motor skal føre en sort kegle med spidsen
nedad så langt forude som det er praktisk muligt.

Det vil sige at det burde du også. Nu ved jeg ikke hvad det er for en båd du
har men er det f.eks. en gammel kutter vil jeg mene at ingen kan tage fejl
af at du går for motor.

Mvh
Michael

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-05-02 16:21

> [...]

> Men når vi nu er ved flagning, En sejlbåd der går for både sejl og motor
> skal have et 'signal' oppe, hvordan er det + hvad med mig der sejler med

Når du går for både sejl og motor skal det angives ved at anbringe en sort
keglespids (med spidsen nedad) synligt forrest på skibet. Vigeregelmæssigt
er du så at betragte som et motordrevet fartøj.

Nu ved jeg ikke lige, hvad et stættesejl er, men hvis det ligner/fungerer
som sejl, gælder reglen vel også her!?

mvh
Peter Ingsø Laursen

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-05-02 17:05

Hej
oh ve og skræk - splitte mine bramsejl, når man læser indlægene i
forbindelse
med denne tråd, - ja så græmmes man faktisk ved at være sejler - ingen
kendskab til
de elementære grundregler - dårlig sømandskab - og så skriver man åbenlys om
hvor dumdristig man er - praler med intagelse af alkohol - tænk jer dog om
FØR i
begynder at sejle, og få dog hurtigst mulig de beviser man har glæde i mange
år, det er lige gået
gruelig gal ved Hejlsminde med en strandet båd, udelukkende fordi føren
manglede bare
lidt grundviden, de burde selv betale hele redningsaktionen.
Ja bare min mening, om man kan lide den eller ej.
MVH
Hans Olsen

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 18:27

"Hans Olsen" <ha.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt grundviden, de burde selv betale hele redningsaktionen.
> Ja bare min mening, om man kan lide den eller ej.

klip

Enig.. Min første tanke var at han skulle tage en erfaren sejler med.. men
det er for nemt.. båden er købt. og så er manden da ikke uden omtanke
"Selvfølgelig skal jeg have papir-søkort med :), sammen med det levende
søkort+bærbar+gps og masser af kaffe"

Er det ikke meget ofte at man køber båd - sejler den hjem - sejler lidt
rundt og så tager man duelighedsbevis og evt. kursus på sejlerskole..

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 28-05-02 20:28

Hej igen.

Nu vil jeg lige nævne at jeg har haft båd i 2 år, men kun sejlet i lillebælt
+ vejle fjord + en enkelt tur til skælskør + jeg sejler i marinehjemmeværnet
så helt på bar bølge er jeg ikke, men søgte lidt oplysninger om turen
generelt (især om broerne) + lidt info - som jeg har fået i så rigelige
mængder.

> Er det ikke meget ofte at man køber båd - sejler den hjem - sejler lidt
> rundt og så tager man duelighedsbevis og evt. kursus på sejlerskole..

Jeg får faktisk en ganske god uddannelse i forb. med min
fritidsbeskæftigelse i Marinehjemmeværnet - gratis enda.

/HHA

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-05-02 20:45

Hej
det var nu mest de andre beretninger jeg tænkte på, uden
tvivl har du lært noget i HJV, (har selv 25 års medlemskab )
MVH
Hans Olsen

Fra : @ndersson

Dato : 29-05-02 08:43

> [...]
>
> Jeg får faktisk en ganske god uddannelse i forb. med min
> fritidsbeskæftigelse i Marinehjemmeværnet - gratis enda.

Hej igen

Jeg fangede vist også at det indlæg var om ham der gik på grund.. og min
opfattelse var som jeg skrev at den oprindelige skribent ikke var uden
omtanke.. Og hvor mange med duelighedsbevis har ikke stået på grund. Alene
det at læse denne gruppe og stille spørgsmål fortæller meget om hvad man vil
med sin sejlads. Jeg har taget Duelighedsbevis efter at jeg købte båden, men
jeg må da indrømme (selv om det er svært) at min søn på 15 har de fleste
regler indarbejdet 100% hvor jeg må tænke mig om en gang imellem, for lige
at få det med bagbord luv viger for bagbord læ.. og han har da ikke noget
bevis..

hilsen

Andy

Fra : TVN

Dato : 28-05-02 23:04

Ja når man er ærlig er man på øretævernes holdeplads, det ved jeg godt

Ja jeg praler med at jeg kan indtage 8 øl fra fredag til søndag, hvis du
havde læst indlæget rigtigt, ville du kun se at der er blevet drukket en
kasse øl af 4 mand, der er i snit under 8 stk pr. mand.
Desuden var jeg den der drak mindst jeg havde ansvaret for besætning og båd.

Hvor mange har taget de ikke oblikatoriske beviser før de købte båd, hvis
det er 50 % syntes jeg det er meget flot.

Jeg syntes virkelig at det er flot at en fisker som sikkert har fisket i
mange år, ligger og sover imens han sejler ud til fangst pladserne, han var
i hvertfald ikke i styrehuset så ville han have set mit SOS, er det godt
sømandskab, er det hvad man lære når man tager et duelighedsbevis.
Jeg mener ikke selv jeg er dumdristig, jeg var på vagt hele tiden, selv når
jeg sov, hvilket jeg mener fremgår af min beretning.

Det var også meningen at jeg skulle have haft en erfaren sejler med men han
meldte desværre afbud, en uge før, og vejrudsigten var god for den weekend,
derfor blev båden hentet den weekend.

Det der var dumt var at jeg ikke havde søkort til hele turen, at vi kun
havde 2 overlevelsesdragter med (venligst udlånt at Bådekommisæren i
Kerteminde), og at jeg sejlede det sidste stykke fra Nyborg til Svendborg
alene, og at jeg ikke havde taget mere benzin med.

Hvilke elemtære grund regler er det at jeg ikke har kendskab til ?

Det jeg mener er sindsygt er speedbåde, sidste år blev en jolle sejlet ned
at en speedbåd i Svendborgsund, føren var beruset, de lagde ikke engang
mærke til at de sejlede en jolle ned, desuden må man slet ikke plane i
Svendborgsund, det er vil nok godt de har indført det med speedbådskørekort,
enten er der ingen i Svendborg der har et sådan eller også skider de højt og
flot på reglerne, da stort set alle der kan plane, planer.

Mvh
Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 29-05-02 08:35

"TVN" <thomas@vandsted.com> wrote in message news:<ad0uso$t4l$1@sunsite.dk>...

> [...]
> i hvertfald ikke i styrehuset så ville han have set mit SOS, er det godt
> sømandskab, er det hvad man lære når man tager et duelighedsbevis.

En simpel grundstødning uden fare for skib og mandskab giver ingen ret til
at sende SOS. Måske trænger dit duelighedsbevis også til en opgradering.

Flemming Jensen

Fra : TVN

Dato : 29-05-02 08:59

> En simpel grundstødning uden fare for skib og mandskab giver ingen ret til
> at sende SOS. Måske trænger dit duelighedsbevis også til en opgradering.

Hvad skal man så morse i tilfælde af en grundstødning ?

Mvh
Thomas

Fra : Alis og Michael

Dato : 29-05-02 11:24

"TVN" <thomas@vandsted.com> wrote in message news:ad21nb$11c$1@sunsite.dk...

> Hvad skal man så morse i tilfælde af en grundstødning ?
>
> Mvh
> Thomas

Hej Thomas

Jeg ville bruge en af følgende:
Z Jeg ønsker slæbebåd
V Jeg behøver hjælp
K Jeg ønsker at komme i forbindelse med Dem
Mon ikke de signaler skulle kunne bruges?

Her er lige en liste over de forskellige signalflag:

A Jeg har dykker ude. Hold godt klar med langsom fart.
B Jeg laster eller losser eller transporterer farligt gods.
C Ja (bekræftende eller "Betydningen af den foregående gruppe er
bekræftende").
D Hold klar af mig; jeg har vanskeligt ved at manøvrere.
E Jeg drejer til styrbord
F Jeg er ikke manøvredygtig; sæt Dem i forbindelse med mig.
G Jeg ønsker lods.
Når angivet af fiskeskib på eller i nærheden af fiskerbanker: Jeg er
ved at bjærge mine redskaber.
H Jeg har lods om bord.
I Jeg drejer til bagbord
J Hold godt klar af mig. Jeg er i brand og har farligt gods om bord, eller
jeg lækker farligt gods.
K Jeg ønsker at komme i forbindelse med Dem
L Stop Deres skib øjeblikkeligt
M Mit skib ligger stoppet uden at gøre fart gennem vandet.
N Nej (nægtende eller "Betydningen af den foregående gruppe er benægtende")
O Mand over bord
P I havn: Alle mand skal møde om bord, da skibet skal afgå.
Til søs: Kan benyttes af fiskeskibe i betydningen: Mine redskaber har
hold i en forhindring.
Q Mit skib er smittefrit, og jeg anmoder om frit samkvem med land
S Min maskine går bak
T Hold klar af mig, jeg er beskæftiget med parfiskeri
U De stævner mod fare
V Jeg behøver hjælp
W Jeg behøver lægehjælp
X Afbryd Deres forehavende og giv agt for mine signaler
Y Jeg driver for mit anker
Z Jeg ønsker slæbebåd.
Når afgivet af fiskeskib på eller i nærheden af fiskebanker: Jeg er ved
at sætte mine redskaber

Fra : TVN

Dato : 29-05-02 21:02

Mange tak for det, jeg vil håbe at jeg kommer altid kan bruge Q .

Mvh
Thomas

Fra : Ivar Holm

Dato : 29-05-02 11:57

I.h.t. Søvejsreglernes tillæg IV pkt. d kan SOS (uden mellemrum mellem
bogstaverne)anvendes, hvis man er i nød og behøver hjælp. Ellers er
betydningen af ...---... ophævet i tiden omkring "Titanic"s forlis.

Det er tvivlsomt, hvor mange der vil reagere på et sådan signal. De røde
raketter vil nok også snart miste deres effekt. Se www.sok.dk. Næsten hvert
døgn er der forgæves eftersøgning efter røde raketter. Det er historien om
"Ulven Kommer".

"TVN" vil gøre sig selv, sin familie og samfundet en stor tjeneste ved at
sælge sin båd hurtigst muligt. Hvis han virkelig har foretaget en så
hjernedød sejlads, som han beskriver, så kan det kun ende rigtig galt.

Ivar Holm

Fra : Claus Frørup

Dato : 29-05-02 12:27

Isang tao pinangalanan Ivar Holm nagsulat :

klip
>"TVN" vil gøre sig selv, sin familie og samfundet en stor tjeneste ved at
>sælge sin båd hurtigst muligt. Hvis han virkelig har foretaget en så
>hjernedød sejlads, som han beskriver, så kan det kun ende rigtig galt.

Jeg er ikke enig med dig i at det er en hjernedød sejlads.
Den var godtnok problemfyldt, men hans løsninger på problemerne er der
da ikke noget i vejen med.

Jeg synes han er sluppet heldigt fra at lære tingene på den hårde måde.

Når man læser hans konklusion på historien:

Virker han ikke som en hjernedød type.

Fra : Jens_M

Dato : 27-05-02 21:51

Hej.

Tillykke med din nye båd, den ser spændende ud.

Mht. stykket gennem Limfjorden:

Når man har søkort med, er det lige ud 'af landevejen'.
Men du SKAL holde dig i sejlrenden. Lige udenfor sejlrenden kan fiskehejrene
'gå på vandet' !!!

Mht. de to broer i Aalborg, så kunne du jo have kaldt brovagten på din VHF,
hvis du havde haft dit certificat men nu må du jo nok nøjes med at
hejse broflaget (N) - og så går resten ellers af sig selv.

Du må gerne beholde din VHF i båden, men ikke røre ! Og så skynder du dig at
tage et SRC certifikat. Det er meget simpelt, og kan klares på et intensivt
weekend kursus med efterfølgende prøve.

Skulle du så, i den ganske korte tid, inden du får et certificat, få brug
for at sende en nødmelding, gør du det bare på kanal 16, og tager evt.
ballade bagefter.

Når du får certifikatet, får du dit eget kaldenavn. Båden skal kun have sit
eget 'nummer', hvis den har DSC, hvor der skal lægges et MMSI nummer
('bådens telefonnummer') ind i.

Held og lykke med turen, og med din nye båd.

mvh
Jens_M

Hans-Henrik Andresen <hha@NOSPAM.unixhaj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf28915$0$97293$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-02 23:36

"Hans-Henrik Andresen" <hha@NOSPAM.unixhaj.dk> skrev i en meddelelse

> Ålborg - Hva med broer ?.

Jeg plejer at anbefale, at man sejler under dem

> [...]
eller
> SKAL den bare ud af båden ?
> Er der ikke noget med at der også skal være en tilladelse til vhf'en der

Der er såvidt jeg ved ikke længer krav om, at du skal have radiostation
tilladelse, forudsat at radion er typegodkendt. Ring til telestyrelsen, de
ved besked.

Jeg har haft radio og tilladelse i flere år uden certifikat. Du skal blot
meddele, at du ikke har det fornødne certifikat, så sender telestyrelsen dig
et lille trekantet skilt, du skal montere på radioen. DU må så kun bruge den
i situationer, hvor der er fare for menneskeliv.

Men andre med certifikat må godt bruge radioen. Er der een ombord, må DU
også bruge radioen. Tåbeligt, men sådan var de gamle krav, det var nok, at
blot eet af besætningen havde certifikat.

Der er kommet nye regler vedrørende radiostationer, men jeg tror ikke, at
ovenstående er ændret, men ring til telestyrelsen.

Claus