MS Windows
briani 27239
DNS-problem i Win2k
Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 27-05-02 18:27

Hejsa, min nabo kan af uransagelige årsager ikke komme på nettet. Jeg håber
I kan hjælpe os.

Der er tale om en stofanet forbindelse via usb kabelmodem, men deres support
kunne ikke finde fejlen.
Computeren er opsat til at få IP og DNS adresser via DHCP og vi kan godt
logge på nettet vha. telnet-protokollen (CableConnect) og såvel ping som
internet explorer kan få kontakt til sider, hvis vi skriver ip adresserne
ind direkte, men så snart vi forsøger med en url får vi fejl: ukendt vært
e.l.

Jeg har også prøvet med manuel DNS opsætning -> samme resultat
Fjernelse af netkort, modemdrivere, protokoller og klienter -> reinstall af
net -> samme resultat

Har I nogen idéer til hvad der kan være galt?

Jeg har tænkt på om man måske kan hente en ip-liste et eller andet sted og
lægge den ind under lmhosts lookup som en lappeløsning i stedet for en
komplet reinstall af windows, men hvor finder jeg evt. sådan en liste og
hvordan skal den se ud for at windows kan læse den?
OS er windows 2000 dk.

Venligst
Kasper

Fra : Ole Andersen

Dato : 28-05-02 06:40

On Mon, 27 May 2002 19:27:27 +0200, "Kasper Vibe Grevsen"
<kaspervg@mailONE.stofanet.denmark (substitute)> wrote:

> [...]
>ind direkte, men så snart vi forsøger med en url får vi fejl: ukendt vært

Kan du komme på http://signon.stofanet.dk ?

Hvis ikke så se dine adresser efter igen.

Du får ikke forbindelse til DNS serveren, måske fordi du ikke
logger ind først ? Der mangler tv på her, så man kan se hvad du
laver
Noget tyder på at der er ekrevet en forkert DNS adresse ind,
eller har du skrevet en forkert default gateway ind ? Der er
mange fejlmuligheder. Udtænk selv flere

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg
http://andersen.person.dk

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 28-05-02 19:44

Hej Ole. Tak for svaret.

> såvel ping som
>
> Kan du komme på http://signon.stofanet.dk ?

Nej, men det virker hvis jeg skriver 212.10.10.20 det er altså kun dns der
ikke virker.

> Hvis ikke så se dine adresser efter igen.

Har både prøvet manuel og automatisk konf. - er sat rigtigt op, men virker
ikke. Der må være noget ekstraordinært galt. De andre comp. jeg har sat op
til stofanet fungerer fint.

> Du får ikke forbindelse til DNS serveren, måske fordi du ikke
> logger ind først ?

Jeg er logget ind - Messenger virker fint - DNS virker bare ikke.

> Der mangler tv på her, så man kan se hvad du
> laver

Hehe, det kunne måske nok arrangeres

> eller har du skrevet en forkert default gateway ind ? Der er
> mange fejlmuligheder. Udtænk selv flere

De nye stofa-kunder - heriblandt min nabo - får dynamisk ip, gateway og
subnet tildelt automatisk vha. DHCP. Jeg har spurgt stofa om jeg kunne få
oplyst en fast ip/gateway/subnet til hendes computer, men det kan (nye)
abbonenter kun få imod betaling.

Jeg tror jeg vil prøve med noget lokalt lmhosts halløj. Ved du noget om
hvordan det virker?
Ellers er der nok kun en reinstallation af windows tilbage?

Kasper

Fra : Ole Andersen

Dato : 30-05-02 06:34

On Tue, 28 May 2002 20:43:49 +0200, "Kasper Vibe Grevsen"
<kaspervg@mailONE.stofanet.denmark (substitute)> wrote:

>Jeg tror jeg vil prøve med noget lokalt lmhosts halløj. Ved du noget om
>hvordan det virker?

Ikke sådan helt, så det vil jeg ikke kaste mig ud i.

>Ellers er der nok kun en reinstallation af windows tilbage?

Hvis du kører med XP "kan" det være en løsning, men det er ikke
sikkert. Dit problem lyder meget mystisk må jeg nok sige.

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 30-05-02 16:12

[Til d.e.s.ms-w.s: jeg skriver lige her også da jeg mener problemet er af
generel karakter.
xfut til d.e.s.ms-w da der er tale om w2k dk]

Hejsa

jeg skrev tidligere om et underligt dns problem. nslookup virker ok, men
almindelige navneopslag fx fra internet explorer virker ikke. Jeg har prøvet
flushdns uden held.

> Hvis du kører med XP "kan" det være en løsning, men det er ikke
> sikkert. Dit problem lyder meget mystisk må jeg nok sige.

Jeg synes også det virker ret besynderligt især efter jeg fandt ud af, at
nslookup fungerer:

ping 212.10.10.3-5 OK
ping ns1-3.stofanet.dk fejl: ukendt vært
nslookup www.stofanet.dk -> 212.10.10.5
nslookup 212.10.10.5 -> ns2.stofanet.dk
ipconfig /flushdns -> OS dns cache tømt
ping www.stofanet.dk fejl: ukendt vært

Er der evt. nogen, der kender en browser, som bruger nslookup til name
resolving?

mvh
Kasper

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 12-08-02 12:37

"Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mailONE.stofanet.denmark (substitute)> wrote
in message news:3cf6417a$0$14602$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
>

> jeg skrev tidligere om et underligt dns problem. nslookup virker ok, men
> almindelige navneopslag fx fra internet explorer virker ikke. Jeg har

Skulle lige til at skrive et indlæg om samme problem jeg har. DNS opslag
virker ikke, Når jeg kikker i min DNS server, har den godt nok fundet
nameserverene for domænet, men ikke andet (A, MX etc)...

/Lars

Fra : John Hansen

Dato : 01-06-02 22:22

> [...]
<kaspervg@mailONE.stofanet.denmark (substitute)> wrote:

>Hejsa, min nabo kan af uransagelige årsager ikke komme på nettet. Jeg håber

Har vedkommende tidligere været på nettet, evt. med et alm. modem?

John Hansen

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 02-06-02 01:28

> Har vedkommende tidligere været på nettet, evt. med et alm. modem?

Ja, det har virket med stofa tidligere.

--
Kasper

Fra : John Hansen

Dato : 02-06-02 08:41

On Sun, 2 Jun 2002 02:27:40 +0200, "Kasper Vibe Grevsen"

>Ja, det har virket med stofa tidligere.

Det kan være et stykke spyware, webhancer f.eks.

John