Katten tisser i vasken
Fra : chrib

Dato : 27-05-02 14:02

Hej

Vores ene kat har fået en ret dårlig vane siden vi flyttede - den tisser i
håndvasken - det stinker forfærdeligt når det har ligget der en nat eller en
dag igennem.

I starten hjaæå det at lægge noget i vasken, men nu sidder den bare på
kanten i stedet. Gå-væk-kat er heller ikke effektivt med mindre man husker
det hver gang man har brugt vasken.

Det er 2 meter fra kappebakken, og den bliver holdt ren.

Hvordan får man den til at holde op med det ?

Hilsen Chris

Fra : Mette Jensen

Dato : 27-05-02 15:40

"chrib" <cbdkp@yahoo.dk> wrote

> [...]
> håndvasken - det stinker forfærdeligt når det har ligget der en nat eller

Ja der skal ikke meget fantasi til at forstille sig hvordan det lugter...!

> [...]
> det hver gang man har brugt vasken.
> Det er 2 meter fra kappebakken, og den bliver holdt ren.

Der kan være tale om både fysiske og psykiske årsager til en kat bliver
urenlig. Jeg ville starte med at få katten og urin grundigt undersøgt hos
dyrlægen. Det kan være den har blærebetændelse, urinvejskrystaller eller
lignende. Du skiver ikke om det er en hunkat eller hankat. Hvis det er en
ikkeneutraliseret hankat kan det være han gør det for at afmærke sit
territorium. Især nu hvor I lige er flyttede er det måske vigtig for ham/hun
at skabe et nyt territorium. En anden forklaring kunne være at katten er
stresset over lige at være flyttet. Når katte er stresset viser de det tit,
med urenlighed.

> Hvordan får man den til at holde op med det ?
>
> Hilsen Chris

Hvis der er tale om psykisk urenlighed kan det i visse tilfælde behandles
medicinsk og ved at nedsætte stressniveauet. Dette kan du tale med din
dyrlæge om.

Altså: Først en grundig undersøgelse hos dyrlægen. Hvis der ikke er noger
fysisk galt må du finde ud af, hvad det er der går den på.

Håber det hjalp lidt.

Mette
----------------------------
Hils på vores Maine Coon´s:
http://kashmir.yaboo.dk

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 27-05-02 15:49

chrib skrev i meddelelsen
<3cf22e32$0$78749$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>det hver gang man har brugt vasken.
>
>Det er 2 meter fra kappebakken, og den bliver holdt ren.
>
>Hvordan får man den til at holde op med det ?

Hej Chris!

Er den kastreret? For hvis ikke, kan det måske hjælpe.
Ellers - prøv, hvis du kan, at gribe den på fersk gerning, med det samme
sætte den ned i kattebakken, og rose den til skyerne, når den så tisser der.
Og iøvrigt rose den, hvis du ser, den trods alt gør noget i kattebakken.

Håber det bedrer sig.

Hilsen Birgitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-05-02 16:34

Hej Chris,

her et lidt mere useriøst svar:
Kan det ikke være fordi katten har opsnappet at I tisser ned i en hvid
ting - hvor I så bagefter hælder vand ned over? Og så syntes katten at
vasken virker udemærket til det formål? Så mangler I bare at lære den at
tænde for vandet ;)

Mvh
Vibeke J

Fra : Bente Jepsen

Dato : 27-05-02 18:56

Hej Chris

Det kan være den synes det er bekvemt.
Vores Søster gør det altid, hvis hun kan se sit snit til
det, på badeværelset og gæstetoilettet, i håndvasken,
jeg tror selv det er fordi hun ikke gider grus imellem
tæerne og i vasken forsvinder det jo af sig selv.

Vi har gjort det, at vi har skåret et stykke masonit
til, så det passer omkring vasken. Så det bliver lagt
på når vi har døren til badeværelset stående åben.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Camilla Reib

Dato : 01-06-02 22:32

Vasker du din kattebakke af med klorholdige midler???
Det fremmer en ubehagelig lugt, så ikke den vil bruge bakken... Jeg har dog
ikke selv problemer med at afvaske bakken med klorin, mine 2 hun katte er
ligeglade.
Min ældste hunkat tissede også engang i vasken, men det var for at vise mig
at der var blod i hendes urin, og vi måtte akut op til dyrehospitalet...
Siden den dag, er jeg altid opmærksom på hvor hun nu kunne finde på at
tisse... Heldigvis har der ikke været flere omgange med nyresten!!! Jeg ber
også til at det vil holde sig væk!!

-Camilla.
"Bente Jepsen" <bente.jepsen@"antispam"mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cf27277$0$14602$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Birgitte

Dato : 02-06-02 12:16

Pussigt nok, så har jeg også 1 kat, der hver gang hun er i løbetid tisser i
badekaret eller håndvasken, men altså kun når hun er i lønetid.
Har tit undret mig over dette.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---