Kompression på WAN linier
Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 27-05-02 12:02

Jeg er ved at undersøge muligheden for at anvende kompression
på (dyre) udlandslinier.

Jeg har kig på dels SW compression i IOS'en og dels HW compresion
i Cisco 2600 og Cisco 3660. Der kan typisk opnår en kompression
på 2 gange. I allerbedste fald kan der opnås 4 gange.

Er der nogen der har erfaring med ekstern HW, som kan give en bedre
kompression end dette? Jeg forestiller mig her en box, som f.eks.
placeres mellem routeren og transmissionslinien. De anvendte hastigheder
er alt fra 128kbit/s til ca. 10Mbit/s.

Jeg er også taknemmelig for erfaringer med Cisco's SW eller HW
kompression, da det sikkert er det enkleste at implementere.

Mvh.

Henrik

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-02 18:01

On Mon, 27 May 2002 13:02:05 +0200, Henrik S. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg er også taknemmelig for erfaringer med Cisco's SW eller HW
> kompression, da det sikkert er det enkleste at implementere.

Nu kender jeg ikke den konkrete applikation - men være opmærksom på at
compression giver et forøget delay, det kan være at jeres applikationer
ikke kan klare det.

Som et alternativ kunne i måske se på satellit forbindelser, hvis det er
langt væk, kan det være et prismæssigt alternativ.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 27-05-02 20:59

On 27 May 2002 17:01:09 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>
>Som et alternativ kunne i måske se på satellit forbindelser, hvis det er
>langt væk, kan det være et prismæssigt alternativ.

Især til dig Jesper:

Vi har lige bestilt en linie til Malaysia. Kunne det have været bedre
at få en sat-link her? Det er en 1Mbit/s, som senere nok udvides til
2mbit/s. Men er dealy'en ikke meget større ved satellitforbindelser?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-05-02 21:04

On Mon, 27 May 2002 21:59:01 +0200, Dan MOrtensen wrote:

> [...]
> at få en sat-link her? Det er en 1Mbit/s, som senere nok udvides til
> 2mbit/s. Men er dealy'en ikke meget større ved satellitforbindelser?

Sikkert nok - men det kunne være i kunne have fået mere båndbredde
for de samme penge.

Men det kommer helt an på applikationen hvad der er bedst.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 28-05-02 18:27

On 27 May 2002 20:03:57 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Sikkert nok - men det kunne være i kunne have fået mere båndbredde
>for de samme penge.
>
>Men det kommer helt an på applikationen hvad der er bedst.

Ja, vi skal helst under 400mS i forbindelse med Citrix. Så det virker
nok ikke med en Sat. Båndbredde er ikke det vigtigste lige pt. Det er
mest stabilitet uden dropouts, lange svartide mv.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-05-02 05:49

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> wrote in message

> Vi har lige bestilt en linie til Malaysia. Kunne det have været bedre
> at få en sat-link her? Det er en 1Mbit/s, som senere nok udvides til
> 2mbit/s. Men er dealy'en ikke meget større ved satellitforbindelser?

Må jeg spørge...

Hvorfor ikke lave en linie via Internettet, som laves med noget VPN?

Der bliver jo vel alligevel ikke langt et seperart kabel. Men føres sammen
med alt andet traffik. Fx som Internet?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-05-02 11:52

On Tue, 28 May 2002 06:48:56 +0200, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Der bliver jo vel alligevel ikke langt et seperart kabel. Men føres
> sammen med alt andet traffik. Fx som Internet?

Med et fast kredsløb har man en fast allokeret båndbredde, og et fast
delay.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 28-05-02 18:25

On 28 May 2002 10:52:03 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Med et fast kredsløb har man en fast allokeret båndbredde, og et fast
>delay.

Yep, og en fast (høj) pris..

Men vi har haft mange i udbud, og TDC vandt.. Nok mest pga. backup
linier/serviceaftale.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-05-02 21:33

Henrik S. Pedersen wrote:
> Er der nogen der har erfaring med ekstern HW, som kan give en bedre
> kompression

Kan http://www.faqs.org/faqs/compression-faq/ hjælpe?

Den er godt nok over 2 år gammel.