Stubbe Sø på Djursland ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-05-02 07:35

Hej NG, er der nogen der ved hvordan man kan komme til at fiske i Stubbe Sø
på Djursland ?

Er der nogen der kender kvaliteten af fiskeriet i Stubbe Sø ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Ole Mose

Dato : 27-05-02 22:32

Mit begrænsede kendskab til søen er, at det er en af Danmarks højst
beliggende søer. Den er speciel ved at den er meget næringsfattig. Derfor
skulle man bl.a. kunne finde kødædende planter derude. (Om man kan fiske
efter dem, ved jeg ikke Men en næringsfattig sø, rummer vel heller ikke
mange fisk?

Det er min viden, som stammer fra en tur med gymnasiet for 20 år siden.

Jeg vil dog oprette spørgsmålet på www.fisketips.dk, det kan være der er
nogen der, som sidder med lidt mere viden

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 28-05-02 00:08

Hej Ole og Christian

Måske skal du have dine skolepenge tilbage, Ole , eller også skal din
gamle lærer sendes på pension med tilbagevirkende kraft.

Stubbe Sø er en af Århus Amts temmeligt næringsstof-belastede søer.
Tilførslen af næringsstoffer er dog nedbragt til et acceptabelt niveau, men
søen indeholder fortsat en stor fosforpulje. Bl.a. derfor er amtet i gang
med at lave et stort projekt med opfiskning af de mange skaller m.m., der er
med til at holde en skæv økologisk balance i søen.

Kort om søen:

Den har et areal på 376 ha, største dybde 6 m, gennemsnitsdybde 2,9m og
rummer 11 mill. kubikmeter vand. Den gennemsnitlige sigtedybde om sommeren
er 0,65m, hvilket er temmeligt lavt. Til sammenligning er Madum Sø ved Rold
Skov en rigtig næringsfattig sø i ca samme fysiske udstrækning. Den har en
sigtedybde på 4,80m! Stubbe Sø er så forurenet, at den ikke længere kan
anvendes som badesø!

Søen indeholdt i 1998 ca. 122t skaller, 24t brasen (er formentligt en del
større, da fiskemetoden anvendt ved bestandsopgørelsen ikke fangede de store
brasen), 10t hork, og 1t flire. Hertil 38t aborre, 45t sandart (hvoraf kun
2t var fisk over 10 cm), 1t gedder og lidt smelt og skrubber samt en
ubetydelig mængde ål. 2/3 af fiske-biomassen i søen er altså fredfisk. Den
mest talrige fisk i individantal er aborren.

At det skulle være en af de højst beliggende søer i landet er noget vrøvl.
Søoverfladen er under 10m over havoverfladen. Og det er de færreste søer i
landet, der ligger så lavt, selv på øerne.

Og hvad angår muligheden for at fiske i søen tror jeg de er små. Lodsejerne
ved søen plejer at være lidt tilbageholdende med at give lov til fiskeri.,
og der er et hav af lodsejere, med hver sin smalle stribe sø-ret. Der er dog
så vidt jeg ved en erhvervsfisker, der har lejet sig ind i søen, men
lystfiskere - jeg kender ingen, der har haft held til at få lov. Vi har
tidligere forsøgt at få lov at lave en foreningstur til søen, uden held.

Kvaliteten af fiskeriet kan der derfor ikke siges noget om. Med mindre man
kan finde en stedkendt tyvfisker, der vil afsløre søens potentiale.

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist Nielsen

Fra : Ole Mose

Dato : 28-05-02 08:56

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> wrote in message
> Hej Ole og Christian
>
> Måske skal du have dine skolepenge tilbage, Ole , eller også skal din
> gamle lærer sendes på pension med tilbagevirkende kraft.

Man var måske ikke helt koncentreret den dag.
Men det er da interessant information du kommer med.
Det må være en anden sø på Djursland, jeg tænker på. Den skulle bl.a. være
speciel ved, at der var en "hængesæk" altså vegetation som gror ud over
vandet.
Kan den hedde Nold sø i stedet?

Mvh

Ole

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-05-02 12:07

Ole Mose wrote:

> Kan den hedde Nold sø i stedet?

Der findes et udsted ved Vinderup nær Lemvig, der hedder NOLD, men
der er ikke nogen tilhørende sø, hvis du mener Nors Sø, så er det
rigtigt, det er en ekstrem næringsfattig sø med spredte tagrørsbevoksninger
og exellente bademuligheder.
Men søen er beliggende i Thy.

Mvh
Peter jensen

Fra : Ole Mose

Dato : 28-05-02 12:28

> [...]
> der er ikke nogen tilhørende sø, hvis du mener Nors Sø, så er det
> rigtigt, det er en ekstrem næringsfattig sø med spredte

Jeg gad nok vide, hvor jeg egentlig har været.

Fra : Ole Mose

Dato : 28-05-02 13:39

Den sø jeg taler om er Øjesø. så det er nok ikke til den store hjælp.
Men Øjesø er en meget ren sø og næringsfattig. (i.flg. Rønde Kommune)

Mvh

Ole

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-05-02 07:37

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> med til at holde en skæv økologisk balance i søen.

Det lader til at man skal finde et andet sted at dyppe grejet

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239