Frameset scroll -er det muligt?
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 26-05-02 22:56

Hejsa

Jeg har et frameset med 3 kolonner. Disse tre hører sammen, og skal
derfor også scrolle sammen, da de bliver vist i et helt 4. frame, som
intet har med de 3 første at gøre...

MEN: Hvordan gør jeg dette?

Det er som om at framesettet ikke kan give det 4. frame besked om, at
det faktisk er højere en det synlige, hvorfor en scrollbar bør dukke op...

Mvh
Gunnar

PS: Grunden til at jeg bruger 3 lodrette frames er, at der skal være
noget skiftende indhold i den midterste...

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 26-05-02 23:02

Gunnar Kristiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> PS: Grunden til at jeg bruger 3 lodrette frames er,
> at der skal være noget skiftende indhold i den midterste...

Har du overvejet at bruge en <iframe> ? Det lyder som om det ville
simplificere tingene betragteligt...
http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/iframe

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 26-05-02 23:17

> Har du overvejet at bruge en <iframe> ?

Ja, men de understøttes ikke af Netscape 4.x. Desuden er iframes lavet
af Microsoft, så de tiltaler mig ikke synderligt

Gunnar.

Fra : Torben Brandt

Dato : 26-05-02 23:27

> Ja, men de understøttes ikke af Netscape 4.x. Desuden er iframes lavet
> af Microsoft, så de tiltaler mig ikke synderligt

Iframe er trods alt en del af standarden for HTML 4.01 ...

Hvad hvis MS var de første til at foreslå links. Havde du så heller ikke
brugt links på din side ? ;)

/Torben

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 27-05-02 19:43

Gunnar Kristiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja, men de understøttes ikke af Netscape 4.x.

Det er rigtigt. Men hvor mange bruger den efterhånden. Globalt er det 4% -
http://www.thecounter.com/stats/2002/April/browser.php - I Danmark
sandsynligvis 1-2%.

Netscape 6 understøtter jo fint <iframe>. Dets samme gør Opera, Mozilla og
alle de andre.

> Desuden er iframes lavet af Microsoft,
> så de tiltaler mig ikke synderligt

Well, <iframe> er jo en del af W3C standarden. Hvem der så i sin tid fandt
på ideen er vel underordnet. Ihvertfald for mig.

Jeg kan se på din e-mail at du nok er en Mac user - bruger I ikke Netscape
6 efterhånden ?

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-05-02 19:49

[...snip...]

Eller Chimera <http://chimera.mozdev.org/> hvis man kører OS X (;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 26-05-02 23:51

> Har du overvejet at bruge en <iframe> ?

Nu har jeg prøvet. Men problemet er stadig, at heller ikke en iframe vil
lave en vertikal scrollbar selv om <scrolling="YES">.

Jeg gjorde det at jeg lavede en 100% x 100% stor iframe og indsatte mit
alm. 3 delte frameset. Er dette helt forkert i forhold til at scrolle de
tre kolonner sammen vertikalt?

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 27-05-02 19:47

> Jeg gjorde det at jeg lavede en 100% x 100% stor iframe
> og indsatte mit alm. 3 delte frameset.

Uden at have set din side havde jeg nu mere tænkt mig at du indsatte din
<iframe> der hvor det skiftende indhold skal være. Altså glemmer de 3 frames
og den samlede frameset - og istedet laver en helt almindelig side med en
<iframe> på. Ikke flere krumspring end det