Et lille mystisk stik....
Fra : Martin K

Dato : 26-05-02 16:36

Hej Gruppe

Jeg har et lille problem med noget netværk, som jeg håber nogle kan hjælpe
mig med! Det drejer sig om, at jeg har eet netkabel ind til mit værelse, men
skal bruge 2 stik. Findes der en eller anden form for splitter så jeg kan
lave 1 stik om til 2? Jeg synes næsten at en hub eller switch er for
voldsomt, men er det den eneste løsninge?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 26-05-02 16:45

Martin K wrote:
> [...]
> for splitter så jeg kan lave 1 stik om til 2? Jeg synes næsten at en
> hub eller switch er for voldsomt, men er det den eneste løsninge?

I princippet kan du bruge de 4 overskydende ledere i kablet til et ekstra
stik i hver ende, men umiddelbart virker det som en noget mere besværlig
løsning end en hub.
Så alt i alt er hubben (eller switchen) nok den eneste løsning

vh
Peter

Fra : Martin K

Dato : 26-05-02 16:50

Peter Hindsgaul wrote:
> [...]
> besværlig løsning end en hub.
> Så alt i alt er hubben (eller switchen) nok den eneste løsning

Nå ok... men så har jeg set at man kan få en hub eller switch til montage i
et ledigt CD-Rom slot. Har du nogen ide om hvor man kan købe sådan noget, og
i hvilket prislege vi snakker..?

--
Martin K

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 26-05-02 16:57

Martin K wrote:

> Nå ok... men så har jeg set at man kan få en hub eller switch til
> montage i et ledigt CD-Rom slot. Har du nogen ide om hvor man kan
> købe sådan noget, og i hvilket prislege vi snakker..?

Overhovedet ikke Men vil det ikke betyde at du har alle ledninger ud fra
fronten?
Prøv evt. at se på www.itbutikken.dk, www.zitech.dk eller www.midtdata.dk
Jeg garanterer ikke at de har det du ønsker (eller at de er de billigste),
men de plejer at være rimeligt med.

vh
Peter

Fra : Martin K

Dato : 26-05-02 17:14

Peter Hindsgaul wrote:
> [...]
> www.midtdata.dk Jeg garanterer ikke at de har det du ønsker (eller at
> de er de billigste), men de plejer at være rimeligt med.

Øv... jeg fandt ud af, at der hvor jeg havde set det, var det een der havde
flået indmaden ud af en standard 8-ports switch og monteret den i
fronten.... Dvs. at det nok ikke lige er noget man kan købe Jeg synes
ellers det var en kanon feature - og jo, kablerne ville så komme ud af
fronten. Men det var bestemt heller ikke meningen at det skulle sidde der
permanent, da jeg kun skal bruge det nogle gange. Derfor skulle det være
nemt at komme til. Men sådan er det nu engang - jeg takker for hjælpen!

--
Martin K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-05-02 17:38

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev....

> Nå ok... men så har jeg set at man kan få en hub eller switch
> til montage i et ledigt CD-Rom slot.

Det har jeg ikke set, men jeg har set netkort med indbygget
hub/switch. Prislejet er som en tilsvarende ekstern hub/switch
F.eks.:

http://www.x-net.com.tw/main.asp?Item=31&Category=01&Product=01010

Efter min mening er det dog i de fleste tilfælde tåbeligt at købe
sådan en hub/switch, idet det kræver at den PC hvor kortet er
installeret er tændt før de andre maskiner er på netværket.

> Har du nogen ide om hvor
> man kan købe sådan noget, og i hvilket prislege vi snakker..?

Jeg kender ikke din begrundelse for at ønske en hub/switch indbygget
i en PC, men måske var det en idé at lave det selv?

Altså pille indmaden ud af en hub/switch og montere det i en 5,25"
ramme. På den måde kan du også bevare en uafhængig strømforsyning, så
det ikke er nødvendigt at have den PC hvor hub/switch er monteret,
tændt.

Selv ville jeg dog bare købe en lille hub/switch. Er du ked af at
have den til at ligge og flyde, så kan du jo klistre den bagpå din PC
(eller hvor du nu synes) med gaffatape...

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Martin K

Dato : 26-05-02 17:56

Kent Oldhøj wrote:
> Efter min mening er det dog i de fleste tilfælde tåbeligt at købe
> sådan en hub/switch, idet det kræver at den PC hvor kortet er
> installeret er tændt før de andre maskiner er på netværket.
Ja, det mener jeg også, men lige i dette tilfælde er den eneste funktion
den, at jeg skal kunne kopiere filer fra min stationære pc til min bærbare.
Derfor vil den stationære jo være tændt alligevel... det ville derfor være
smadder nemt og hurtigt lige at smide et stik i fronten...

> Jeg kender ikke din begrundelse for at ønske en hub/switch indbygget
> i en PC, men måske var det en idé at lave det selv?
Begrundelse > se ovenfor! Og nej, jeg tror ikke jeg vil give mig i kast med
at modificere en helt nu hub/switch, det har jeg slet ikke elektonik
erfaring nok til!

> [...]
> ramme. På den måde kan du også bevare en uafhængig strømforsyning, så
> det ikke er nødvendigt at have den PC hvor hub/switch er monteret,

Korrekt!

Jeg så bl.a. den indbyggede hub/switch her:
http://www.tweakup.dk/casemod/kabinetter/high/jonas.htm
eller...: http://www.jedb.dk/Min_PC/Front_forklaring.htm
eller...: http://www.jedb.dk/Min_PC/10_100mbit.htm

> Selv ville jeg dog bare købe en lille hub/switch. Er du ked af at
> have den til at ligge og flyde, så kan du jo klistre den bagpå din PC
> (eller hvor du nu synes) med gaffatape...

Det var dels for at den ikke skulle ligge og flyde bag bordet, dels skulle
den være nem at komme til, dels kunne den bare bruge PC'ens PSU så jeg også
var fri for at skulle skabe extra stik, og sidst men ikke mindst kunne det
være rart hvis man skulle slæbe dyret med, og så altid have en hub/switch
ved hånden...

Det var egentlig bare det der var mine overvejelser...

--
Martin K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-05-02 19:45

> [...]
> funktion den, at jeg skal kunne kopiere filer fra min stationære
> pc til min bærbare. Derfor vil den stationære jo være tændt

Tro mig, den dag kommer hvor du vil ærgre dig over at din PC altid
skal være tændt

> Jeg så bl.a. den indbyggede hub/switch her:
> http://www.tweakup.dk/casemod/kabinetter/high/jonas.htm
> eller...: http://www.jedb.dk/Min_PC/Front_forklaring.htm
> eller...: http://www.jedb.dk/Min_PC/10_100mbit.htm

Jamen det er jo alle netop hjemmebyggede løsninger som jeg beskrev
det for dig. Jeg har endnu ikke set en færdig løsning.

> Det var dels for at den ikke skulle ligge og flyde bag bordet,

Gaffatape/lim kan klare det problem. Enten ovenpå kabinettet eller
som det er gjort i ovenstående links.

> dels skulle den være nem at komme til,

Igen, gaffa eller lim...

> dels kunne den bare bruge PC'ens PSU så jeg også var fri for
> at skulle skabe extra stik,

her kender jeg kun løsningen med indbygget hub/switch i et netkort.

> og sidst men ikke mindst kunne det være rart hvis man skulle
> slæbe dyret med, og så altid have en hub/switch ved hånden...

Gaffa eller lim...

> Det var egentlig bare det der var mine overvejelser...

I min verden er det en frygtelig masse besvær/ulemper blot for at
opnå en enkelt lille fordel der hurtigt kan vise sig at være det
modsatte.

Fra : Steen

Dato : 26-05-02 17:36

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> skal bruge 2 stik. Findes der en eller anden form for splitter så jeg kan

Ja der gør. Se linket.

http://www.selvejer.dk/tilbh_netv.htm

Mvh.

Steen

Fra : Martin K

Dato : 26-05-02 17:46

Steen wrote:

> Ja der gør. Se linket.
>
> http://www.selvejer.dk/tilbh_netv.htm

Det ser interessant ud. Det vil jeg bestemt se nærmere på... takker for
linket

--
Martin K

Fra : Sørensen

Dato : 27-05-02 19:42

"Steen" <info@selvejer.com> skrev i en meddelelse

> "Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Det kræver at du har en hub eller svitch i den anden ende.

vh.
Sørensen

Fra : Kim Monberg

Dato : 28-05-02 05:36

Hovhov..

Er vi ikke lige ude på et sidespor her?

Det kabel osv. som i anbefaler til mande, kræver jo at der bliver sat et
ekstra stik på i den modsatte ende, altså, at der skal være en hub/switch i
den modsatte ende, som kan samle forbindelserne.

Alt i alt er der ingen vej udenom, der skal bruges 2 par ledninger til hver
stikforbindelse, man kan ikke sætte 2 stik på de samme 2 par, og så få en
forbindelse på den måde.

Man skal også sikrer sig, at det hele er galvanisk adskilt, og styret,
ellers kan der gå rimeligt ged i netværket.

Alt i alt er en hub eller switch det der skal til for at splitte en
netværksforbindelse i 2.

Hvis der er nogen der mener det kan gøres på anden måde, må i lige sige til,
jeg vil gerne se nogle konkrete beviser (Hjemeside) på det.

Ellers ville jeg ikke satse på nogetm og bare købe den hub/switch til
200-500Kr

Mvh:
Kim Monberg

Fra : "JeHj >>Hjørring

Dato : 26-05-02 20:01

Har du løst dit problem ? hvis ikke har jeg en del HUB og Switch liggende
fra 4 - 24 porte, enkelte mangler der en strømforsyning til, men sådan en
finder vi nok.

Der er 10Mbps med BNC hvis du skulle få brug for det også.

JeHj >>>Hjørring<<<

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 27-05-02 16:04

Hejsa

Lav to kabler ala nedenstående og koble disse sammen over een dropkabel.

Split cable:

2 patchkabler samles i et RJ45 stik.

1 ------- 1, 1. RJ45
2 ------- 2, 1. RJ45
3 ------- 3, 1. RJ45
4 _____ 1, 2. RJ45
5 _____ 2, 2. RJ45
6 ------- 6, 1. RJ45
7 _____ 3, 2. RJ45
8 _____ 6, 2. RJ45

HTH
Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Martin K

Dato : 28-05-02 21:07

Martin K wrote:
> [...]
> for splitter så jeg kan lave 1 stik om til 2? Jeg synes næsten at en
> hub eller switch er for voldsomt, men er det den eneste løsninge?

Jeg har nu fundet en billig og godt løsning: Jeg køber et kabel som jeg så
trækker ud til routeren når jeg skal bruge det!

--
Martin K