/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Halter!
Fra : Lille mig


Dato : 26-05-02 12:46

Hejsa.

I går aftes da vi gik i seng fejlede Buster ikke noget men her til morgen
vågnede jeg ved at den skreg når en af os vendte os i sengen. Jeg tænkte at
det var sq da underligt hvorfor den gør det!! Den lå med hovedet ud over
sengekanten som om den gerne ville ned. Jeg sad og betragtede den lidt og så
hoppede den ned på gulvet men kunne slet ikke gå på højre bagben. Den pev og
små skreg da den humpede afsted med det ene ben trukket op under sig. Den
gik ind i stuen og lagde sig i solen mens jeg forsøgte at mærke hvor det
gjorde ondt henne. Fandt frem til at det gjorde rigtig ondt i den nederste
del af benet - altså fra omkring knoen af og ud i poten.

Hvad gør man så lige? Den er ellers altid ekstremt kælen men i dag har den
bare ville ligge for sig selv og det har den fået lov til. Dog er den gået
udenfor og ligger i solen halvt ind under et træ nu. Det virker så forkert
bare at lade den ligge der men det lader til at det er det den gerne vil.
Vores døre står åbne så den kan bare komme ind hvis den vil. ( den ligger 25
meter fra døren ca.)

Vi må have kommet til at lægge os på den i nat...for hvad skulle der ellers
være sket i nat som den er kommet sådan til skade ved?? (SKYLDFØLELSE!!)

Vi er blevet enige om at vente og se til i morgen hvordan det går med den -
hvis det ikke er blevet bedre ringer vi til en dyrlæge men jeg ved ikke hvor
meget sådan en kan stille op? mon ikke katten bare skal have fred og ro og
så det selv går over efter nogle uger?

Har nogen her inde prøvet noget lignende?

KH Helle



 
 
Helle Andersen (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Helle Andersen


Dato : 26-05-02 13:00

"Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf0caf5$0$97319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Vi må have kommet til at lægge os på den i nat...for hvad skulle der
ellers
> være sket i nat som den er kommet sådan til skade ved?? (SKYLDFØLELSE!!)

Ikke nødvendigvis. Hvis uheldet er ude, skal der ingenting til at de kan
komme til skade, mens de i andre situationer kan slippe godt fra det
mest utrolige.

> Vi er blevet enige om at vente og se til i morgen hvordan det går med
den -
> hvis det ikke er blevet bedre ringer vi til en dyrlæge men jeg ved ikke
hvor
> meget sådan en kan stille op?

Det er det rigtige at gøre. Forsøg at holde ham så meget i ro som
muligt og tag ham så til dyrlægen i morgen. Hvis en knogle er brækket
kan dyrlægen muligvis lægge enten gips eller støtteforbinding, så det i
hvert fald ikke vokser forkert sammen.

mon ikke katten bare skal have fred og ro og
> så det selv går over efter nogle uger?

Det kommer jo lidt an på, hvor meget der er sket. Jeg ville tage ham til
dyrlægen under alle omstændigheder, for som sagt skal det helst ikke
vokse forkert sammen, hvis noget er brækket, så han risikerer at få
varige mén.

> Har nogen her inde prøvet noget lignende?

Ja, jeg har prøvet det med en killing på 6 uger. Han var vant til at klatre
rund alle steder og var lidt klodset og skvattede tit ned, men brækkede
faktisk sit ben, da han forsøgte at hoppe fra sofaen og over på
sofabordet, men faldt ned. Så nogle gange skal der altså ingenting til,
hvis de falder uheldigt. Killinger heler meget hurtigt, så 3 uger senere
var han så god som ny.

--
Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk



Denise (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 26-05-02 13:27

Hej Helle
Ja, det har jeg, en lang historie, prøver at forkorte.
Mange år siden, kat 10 år, begyndte pludselig at slæbe højre bagben efter
sig mens den hylede, så det måtte gøre rigtig ondt.
Weekend, dyrehospital, diagnose en blodprop i bagbenet, benet er koldt (ja,
den havde tisset på det under transporten), nok ikke meget at gøre. Tog dog
katten med hjem, tudede det meste af aftenen, da aflivning jo var i
tankerne, indtil katten pludselig kommer gående helt normalt, underkæben
faldt ned på maven. Den hoppede op i vinduet og ned igen, og så hylede den
og slæbte benet igen. Egen dyrlæge dagen efter, sludder og vrøvl til
tidligere diagnose, gættede selv på forstrækning eller måske som vi kan få
en slags hekseskud. Kan desværre ikke huske hvor mange dage der gik, da det
var i 80erne, men jeg vil tro der gik under en uge, og katten vidste selv,
at den skulle slappe af, jeg mener ikke at vi fik noget medicin (det vi
havde fået på hospitalet, blodfortyndende (rottegift), blev smidt ud). Den
levede 6 år yderligere, og havde aldrig senere problemer med ben eller ryg -
så lad os håbe det er en forstrækning. Bliver det ved, kan du jo få den
fotograferet.
Lad os endelig vide hvad der sker.
Hilsen Denise



V.Lerche & S.Anderse~ (26-05-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 26-05-02 13:48


Hej
har du checket kløerne ?
Vi har selv oplevet en huskat der havde flækket en klo, hun kunne heller
ikke gå på sit ben uden smerte.
Vibeke L
--




Lille mig (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Lille mig


Dato : 26-05-02 14:39

Ja, kløerne fejler ikke noget men nu er benet meget hævet og den kan slet
ikke slappe af....vi tager til dyrlægen i morgen men den har ret mange
smerter nu - kan man give den noget smertestillende? pamol eller panodil? og
hvor meget?

/Helle

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3cf0d9a3$0$9258$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Hej
> har du checket kløerne ?
> Vi har selv oplevet en huskat der havde flækket en klo, hun kunne heller
> ikke gå på sit ben uden smerte.
> Vibeke L
> --
>
>
>


"Lille mig" <helle@jirty.dk> wrote in message
news:3cf0caf5$0$97319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> I går aftes da vi gik i seng fejlede Buster ikke noget men her til morgen
> vågnede jeg ved at den skreg når en af os vendte os i sengen. Jeg tænkte
at
> det var sq da underligt hvorfor den gør det!! Den lå med hovedet ud over
> sengekanten som om den gerne ville ned. Jeg sad og betragtede den lidt og

> hoppede den ned på gulvet men kunne slet ikke gå på højre bagben. Den pev
og
> små skreg da den humpede afsted med det ene ben trukket op under sig. Den
> gik ind i stuen og lagde sig i solen mens jeg forsøgte at mærke hvor det
> gjorde ondt henne. Fandt frem til at det gjorde rigtig ondt i den nederste
> del af benet - altså fra omkring knoen af og ud i poten.
>
> Hvad gør man så lige? Den er ellers altid ekstremt kælen men i dag har den
> bare ville ligge for sig selv og det har den fået lov til. Dog er den gået
> udenfor og ligger i solen halvt ind under et træ nu. Det virker så forkert
> bare at lade den ligge der men det lader til at det er det den gerne vil.
> Vores døre står åbne så den kan bare komme ind hvis den vil. ( den ligger
25
> meter fra døren ca.)
>
> Vi må have kommet til at lægge os på den i nat...for hvad skulle der
ellers
> være sket i nat som den er kommet sådan til skade ved?? (SKYLDFØLELSE!!)
>
> Vi er blevet enige om at vente og se til i morgen hvordan det går med
den -
> hvis det ikke er blevet bedre ringer vi til en dyrlæge men jeg ved ikke
hvor
> meget sådan en kan stille op? mon ikke katten bare skal have fred og ro og
> så det selv går over efter nogle uger?
>
> Har nogen her inde prøvet noget lignende?
>
> KH Helle
>
>



V.Lerche & S.Anderse~ (26-05-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 26-05-02 15:10


Nej, du må, for guds skyld aldrig give en kat medicin med salicylsyre i (som
f.eks. Panodil og Pamol). Det er gift for katte.
Giv ham ro og varme, andet kan du ikke gøre før du kan komme til en dyrlæge.
Hilsen Vibeke L




Ann Rudbeck (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 26-05-02 21:12

in article 3cf0ed00$0$19560$ba624c82@nntp03.dk.telia.net, V.Lerche &
S.Andersen at battlefield@mail1.stofanet.dk wrote on 26/05/02 16:10:

>
> Nej, du må, for guds skyld aldrig give en kat medicin med salicylsyre i (som
> f.eks. Panodil og Pamol). Det er gift for katte.
> Giv ham ro og varme, andet kan du ikke gøre før du kan komme til en dyrlæge.
> Hilsen Vibeke L
>
>
>

Ups Vibeke - der er ikke salicylsyre i Panodil, det virksomme stof hedder
paracetamol. Og det stof ganske alvorligt giftigt for katte - 1 pille kan
være dødelig. (for resten heller ikke helt ufarligt for os - 8 - 10 stk pr.
døgn kan give os varige leverskader, hvis vi er uheldige)
Derimod er der "noget med" at man kan give ganske lidt magnyl hver anden
dag. Katte er ganske frygteligt sarte med medicin, det tager deres lever 4
døgn at nedbryde bare en lille dosis aspirin / magnyl (acetylsalisylsyre).
Jeg ville ikke turde prøve noget som helst uden at have talt med en dyrlæge
først.
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck


Ann Rudbeck (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 26-05-02 21:39

Hov!
Øh - jeg blev så forskrækket over sammenblandingen af panodil og magnyl at
jeg hoppede i blækhuset og slet ikke gav mig tid til at se, at Denise og
Lene allerede havde svaret det samme. Ups...
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck


Helle Andersen (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Helle Andersen


Dato : 26-05-02 15:20

"Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf0e565$1$18604$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >kan man give den noget smertestillende? pamol eller panodil? og
> hvor meget?

Under ingen omstændigheder.
Ud over, at menneskemedicin ikke er egnet til katte, bør katten faktisk
have ondt, fordi han så vil skåne sit ben. Hvis han ikke havde ondt ville
han blot bruge benet og risikere at gøre det hele meget værre.

--
Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk



Denise (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 26-05-02 15:54

Hej Helle

"Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf0e565$1$18604$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, kløerne fejler ikke noget men nu er benet meget hævet og den kan slet
> ikke slappe af....vi tager til dyrlægen i morgen men den har ret mange
> smerter nu
Hvis det er hævet er det jo nok desværre ikke bare en forstrækning.
Har I ikke mulighed for at få en dyrlæge ud i dag, altså er der ingen der
har vagt hvor I bor.
Hilsen Denise




Lille mig (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Lille mig


Dato : 26-05-02 16:24

Hejsa.

Jeg har nu snakket med en dyrlæge og det koster 600 kr + moms, medicin,
røngten og hvad der nu ellers skal til. Det er min kæreste ikke interesseret
i at betale så vi venter til i morgen tidlig og ringer kl. 7 så snart
dyrehospitalet åbner. Dyrlægen sagde jeg kunne give den Børnemagnyl 125
mg/tablet og så give den en kvart tablet 2 gange i dag. Det skulle hjælpe på
dens smerter. I brugsen havde de dog kun Panodil Junior og jeg ved ikke om
det er det samme? De indeholder: Paracetamol, sorbitol, maltitolsirup,
aroma, jordbær, consist et aqua purif.ad (står der) Det er noget mikstur.

Jeg synes det er dybt uansvarligt at vente til i morgen men den har nu sovet
meget godt i nogle timer hvor den virkelig slapper af. Den ligger et varmt
og trygt sted.

/Helle

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> wrote in message
news:3cf0f71f$0$18638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Helle
>
> "Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cf0e565$1$18604$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ja, kløerne fejler ikke noget men nu er benet meget hævet og den kan
slet
> > ikke slappe af....vi tager til dyrlægen i morgen men den har ret mange
> > smerter nu
> Hvis det er hævet er det jo nok desværre ikke bare en forstrækning.
> Har I ikke mulighed for at få en dyrlæge ud i dag, altså er der ingen der
> har vagt hvor I bor.
> Hilsen Denise
>
>
>



Denise (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 26-05-02 16:52

Hej
> Dyrlægen sagde jeg kunne give den Børnemagnyl 125
> mg/tablet og så give den en kvart tablet 2 gange i dag. Det skulle hjælpe

> dens smerter. I brugsen havde de dog kun Panodil Junior og jeg ved ikke om
> det er det samme? De indeholder: Paracetamol, sorbitol, maltitolsirup,
> aroma, jordbær, consist et aqua purif.ad (står der) Det er noget mikstur.

Nej, det er ABSOLUT ikke det samme, Svage magnyler (kaldes børnemagnyl eller
hjertemagnyl) skal du have på apoteket. Dem jeg har står der godt nok 150 mg
på, men de er gode nok.
Dosis skal nok være rigtig, men så må den heller ikke få flere i 3 dage, for
så kan
der ske forgiftning, for på katte er det 3 dage om at udskille sig.
>
> Jeg synes det er dybt uansvarligt at vente til i morgen men den har nu
sovet
> meget godt i nogle timer hvor den virkelig slapper af. Den ligger et varmt
> og trygt sted.

Hvis den ikke jamrer sig når den ligger ned, tror jeg nok jeg ville lade
være med
at give den noget.

Hilsen Denise
> "Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> wrote in message
> news:3cf0f71f$0$18638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Helle
> >
> > "Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3cf0e565$1$18604$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Ja, kløerne fejler ikke noget men nu er benet meget hævet og den kan
> slet
> > > ikke slappe af....vi tager til dyrlægen i morgen men den har ret mange
> > > smerter nu
> > Hvis det er hævet er det jo nok desværre ikke bare en forstrækning.
> > Har I ikke mulighed for at få en dyrlæge ud i dag, altså er der ingen
der
> > har vagt hvor I bor.
> > Hilsen Denise
> >
> >
> >
>
>



Lene (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 26-05-02 17:14



Lille mig wrote:

> Hejsa.

Hej...

>
> Dyrlægen sagde jeg kunne give den Børnemagnyl 125
> mg/tablet og så give den en kvart tablet 2 gange i dag. Det skulle hjælpe på
> dens smerter. I brugsen havde de dog kun Panodil Junior og jeg ved ikke om
> det er det samme? De indeholder: Paracetamol, sorbitol, maltitolsirup,
> aroma, jordbær, consist et aqua purif.ad (står der) Det er noget mikstur.

Nej, Panodil Junior og Børnemagnyl indeholder ikke det samme. Børnemagnyl
indeholder Acetylsalicylsyre. Katte kan ikke tåle Paracetamol, som der er i
Panodil.
Er der ikke et apotek i nærheden, som har vagt, så du kan købe nogle magnyler
til katten ? Børnemagnyl ( som sælges under navnet Hjertemagnyl eller Svage
Magnyl ) fåes i to styrker : 75 mg og 150 mg. Så jeg tror, at dyrlægen har taget
fejl mht de 125 mg...

God bedring til missen :- )

Mange hilsner fra Lene

>
>
>


Ann K (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Ann K


Dato : 26-05-02 16:19





Ann K (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Ann K


Dato : 26-05-02 16:47

Prøver lige igen
Hej Helle.
Ja, vi har prøvet det samme.... endda to gange
Første gang med Saga, der totalt forfejlede springet ned fra reolen...
Stor dramatik.... en voldsomt haltende (på tre ben) kat, som bare gik og
jamrede... En _meget_ hævet og varm forpote, som vi under ingen
omstændigheder måtte røre ved!
For at gøre situationen perfekt, bør jeg vel tilføje at det var fredag
aften og vi havde gæster! *suk*
Afsted til dyrlægen! Ha - manden fortalte os at "man" intet ville gøre
så længe poten var så hævet - selv ikke, hvis den var brækket i et
såkaldt "rent brud" (det ville naturligvis være anderledes, hvis
nogle/én af knoglerne var knust - så ville man skride til operation)...
Hævelsen ville måske være skyld i slidsår o.lign. hvis benet kom i
gips/bandage... Den forklaring sparede os for en røntgenundersøgelse til
week-end takst... Det ville altså være fuldt forsvarligt at lade katten
være hjemme resten af week-end'en og så opsøge normal dyrlæge om
mandagen.... Og så kom det allerbedste - han sagde også at selv om det
lige nu så meget slemt ud, så kunne vi være (næsten) sikre på at der
ikke ville være tale om et brud, hvis Saga begyndte at bruge poten
indenfor de næste par dage... Søndag eftermiddag forsøgte hun at støtte
på benet for første gang Vi tog nu alligevel til tjek om mandagen og
der var heldigvis "kun" tale om en kraftig forstuvning Saga skulle
holdes inde og i ro den næste uges tid... Torsdag _smed_ vi katten ud!
Da havde hun 4 gange overtisset min mands sko/støvler = Sagas måde at
reagere på, når hun er frustreret over at blive holdt inde
Anden gang var her for nylig... Jeg opdagede sent om aftenen (denne gang
en søndag) at Aske ikke ville støtte på sin forpote, der var meget hævet
og varm... Belært af erfaring styrtede vi ikke afsted til dyrlægen, men
besluttede at se tiden an... Allerede mandag morgen støttede han på
poten og om aftenen dyrkede han en god gang kattefræs rundt i hele
hytten Poten var lidt øm i et par dage, hvor vi holdt ham inde - og
dét var så dét

Så, mit råd er at holde katten inde og så tage til dyrlægen i morgen...
hvis katten stadig ikke har forsøgt at støtte på poten _kan_ der jo være
tale om et brud... og dét skal jo behandles ordentligt!

God bedring til Missen

Mvh Ann - der skal til dyrlægen med Aske i morgen... Han har fået et
kæmpestort sår på halen - og nu er der gået betændelse i det, selv om
det er blevet renset 4 gange dagligt



Lille mig (26-05-2002)
Kommentar
Fra : Lille mig


Dato : 26-05-02 17:02

Hej igen.

Det siger ikke noget når den ligger ned. Den giver kun lyd fra sig når vi
rør det dårlige ben. Den reagerer stort set ikke på at vi nusser den. Den
ligger inde i sengen i solen og når jeg kælen den på maven strækker den sig
veltilfreds men så heller ikke mere end det. Den eeeeeelsker tun men
nej...det vil den heller ikke have nu. Det er som om den siger "Lad mig nu
bare ligge her i fred!" så det får den lov til. Tidligere i dag forsøgte den
at støtte på benet men det er ikke rart at se på....øv hvor gør det ondt i
mit hjerte...

/Helle

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:acr00d$ioh$1@sunsite.dk...
> Prøver lige igen
> Hej Helle.
> Ja, vi har prøvet det samme.... endda to gange
> Første gang med Saga, der totalt forfejlede springet ned fra reolen...
> Stor dramatik.... en voldsomt haltende (på tre ben) kat, som bare gik og
> jamrede... En _meget_ hævet og varm forpote, som vi under ingen
> omstændigheder måtte røre ved!
> For at gøre situationen perfekt, bør jeg vel tilføje at det var fredag
> aften og vi havde gæster! *suk*
> Afsted til dyrlægen! Ha - manden fortalte os at "man" intet ville gøre
> så længe poten var så hævet - selv ikke, hvis den var brækket i et
> såkaldt "rent brud" (det ville naturligvis være anderledes, hvis
> nogle/én af knoglerne var knust - så ville man skride til operation)...
> Hævelsen ville måske være skyld i slidsår o.lign. hvis benet kom i
> gips/bandage... Den forklaring sparede os for en røntgenundersøgelse til
> week-end takst... Det ville altså være fuldt forsvarligt at lade katten
> være hjemme resten af week-end'en og så opsøge normal dyrlæge om
> mandagen.... Og så kom det allerbedste - han sagde også at selv om det
> lige nu så meget slemt ud, så kunne vi være (næsten) sikre på at der
> ikke ville være tale om et brud, hvis Saga begyndte at bruge poten
> indenfor de næste par dage... Søndag eftermiddag forsøgte hun at støtte
> på benet for første gang Vi tog nu alligevel til tjek om mandagen og
> der var heldigvis "kun" tale om en kraftig forstuvning Saga skulle
> holdes inde og i ro den næste uges tid... Torsdag _smed_ vi katten ud!
> Da havde hun 4 gange overtisset min mands sko/støvler = Sagas måde at
> reagere på, når hun er frustreret over at blive holdt inde
> Anden gang var her for nylig... Jeg opdagede sent om aftenen (denne gang
> en søndag) at Aske ikke ville støtte på sin forpote, der var meget hævet
> og varm... Belært af erfaring styrtede vi ikke afsted til dyrlægen, men
> besluttede at se tiden an... Allerede mandag morgen støttede han på
> poten og om aftenen dyrkede han en god gang kattefræs rundt i hele
> hytten Poten var lidt øm i et par dage, hvor vi holdt ham inde - og
> dét var så dét
>
> Så, mit råd er at holde katten inde og så tage til dyrlægen i morgen...
> hvis katten stadig ikke har forsøgt at støtte på poten _kan_ der jo være
> tale om et brud... og dét skal jo behandles ordentligt!
>
> God bedring til Missen
>
> Mvh Ann - der skal til dyrlægen med Aske i morgen... Han har fået et
> kæmpestort sår på halen - og nu er der gået betændelse i det, selv om
> det er blevet renset 4 gange dagligt
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste