MS Windows
briani 27239
Langsom XP efter tre dage
Fra : Jesper Jørgensen

Dato : 26-05-02 12:37

Jeg har nu kørt XP i tre dage uden at genstarte, men nu er den begyndt at
blive meget langsom. Hvad der før tog 2 sekunder at starte, tager nu et
minut. Programmerne er de samme som har været tændt hele tiden. Andre
programmer har dog også været brugt, men er efter brug blevet lukket ned.
Jeg har forsøgt mig med en Ram booster (RAM Boost Pro 2002), hvor jeg satte
target til 512MB (størrelsen af min RAM) og trigger til 256MB, men det hjalp
dog ikke noget.

Windows Task Manager fortæller mig at CPU usage er mellem 15-70% (den
svinger meget. Det er en 700MHz) og PF usage er 726 / 1345MB (jeg har to
harddiske på henholdsvis 30 og 80GB).

Jeg vil meget nødig genstarte, så forslag modtages med kyshånd (drengene kan
få et klap på skulderen).

Venlig hilsen Jesper

Fra : henrik

Dato : 26-05-02 15:20

Du kan prøve at logge af og på igen. Hvis det da ikke vil ødelægge det du er
igang med!

mvh
henrik

Fra : Jesper Jørgensen

Dato : 26-05-02 18:45

Hov, jeg kom til at svare dig privat, det var meningen brevet skulle postes
hertil.

> Du kan prøve at logge af og på igen. Hvis det da ikke vil ødelægge det

> du er igang med!

Det tror jeg det vil!

Men hvad skyldes problemet?

Er det fordi en stor mængde data er blevet skrevet til (swap)disken (i
stedet for at bruge den ledige RAM), i så fald hvordan får jeg den til at
initiere dette på ny, uden at skulle lukke for de programmer der kører?

Venlig hilsen Jesper, som gerne vil have en "frisk" computer uden at skulle
genstarte.

Fra : tommy

Dato : 26-05-02 21:41

> Venlig hilsen Jesper, som gerne vil have en "frisk" computer uden at
> skulle genstarte.

Så er du nok nødt til at skifte til et rigtigt styresystem f.eks Linux.

Hilsen Tommy

Fra : Jesper Jørgensen

Dato : 27-05-02 05:08

> Så er du nok nødt til at skifte til et rigtigt styresystem f.eks Linux.

Jeg har brugt Linux (SuSE 7.2), den var ikke meget anderledes - XP fryser
faktisk mindre end den gjorde! Og jeg er gået tilbage til Windows fordi der
er alle de programmer jeg skal bruge.

Processoren er en Athlon 700MHz. Forslag er meget velkomne, den kører nu på
fjerde dag, og det er ved at være kritisk!

Venlig hilsen Jesper

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-05-02 09:14

On Mon, 27 May 2002 06:08:17 +0200, "Jesper Jørgensen"
<eskapisme@msn.com> wrote:
>Processoren er en Athlon 700MHz. Forslag er meget velkomne, den kører nu på
>fjerde dag, og det er ved at være kritisk!
Hvilke programmer kører den konstant?

Fra : tommy

Dato : 27-05-02 09:31

On Mon, 27 May 2002 06:08:17 +0200, Jesper Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Processoren er en Athlon 700MHz. Forslag er meget velkomne, den kører nu
> på fjerde dag, og det er ved at være kritisk!

Så ville jeg kører en ram test, hvis du virklig mener at Suse Linux
fryser programmerne endnu mere end winXp.

Hilsen Tommy

Fra : Jesper Jørgensen

Dato : 27-05-02 22:02

> Så ville jeg kører en ram test, hvis du virklig mener at Suse Linux
> fryser programmerne endnu mere end winXp.

Har jeg gjort, mine RAM fejler intet. Flere af de programmer jeg har brugt
under Linux har fået den til at fryse, og den grafiske brugerflade har ved
flere lejligheder været lige så langsom som XP nu er (var - jeg har
genstartet). Dette er ikke for at starte en debat om emnet, blot for at
fortælle om de erfaringer jeg har haft med Linux. Linux er et yderst
interessant operativsystem og har nogle fordele som Windows ikke har - og
vice verca.

Jeg tror jeg har fundet årsagen til at XP kørte så langsomt. Jeg presser
BackStreet Browser til dens yderste kapabilitet, og det er den som sluger al
processor kraften (det tager den 24 timer bare at initialisere programmet
bare for at starte hvorfra jeg stoppede den, da jeg skulle genstarte
maskinen!).

Stig, har du et link til det program du omtaler? Og når jeg har 512MB RAM,
hvordan skal jeg så konfigurere programmet (default settings plejer ikke at
være hensigtsmæssig i den slags programmer).

Tak for al hjælpen!

Venlig hilsen Jesper

Fra : Stig

Dato : 28-05-02 08:36

> Stig, har du et link til det program du omtaler?

Ja....

http://www.tweaknow.com/

/Stig

Fra : F.Larsen

Dato : 26-05-02 21:58

"Jesper Jørgensen" <eskapisme@msn.com> wrote in message

> Windows Task Manager fortæller mig at CPU usage er mellem 15-70% (den
> svinger meget. Det er en 700MHz) og PF usage er 726 / 1345MB (jeg har to
> harddiske på henholdsvis 30 og 80GB).

Hvad med processer ... er der nogen der bruger ekstraordinært meget RAM ?

--
Flemming

Fra : Stig

Dato : 27-05-02 09:06

Jeg kører, som dig, i dagevis med min XP, uden den bliver langsom.....?

Der er en "RAM Optimizer" i programmet "Costumizer XP".....det kan være den
kan hjælpe?

/Stig