Star Wars - en stille undren over Yoda
Fra : Kas.

Dato : 26-05-02 11:46

Hejsa

Der er en ting, jeg ikke forstår. Yoda er kongen i SW. Han er den mest
gustne Jedi-ridder, han kan en hulens masse tricks, han er brandgod til at
styre Kraften, og han er nok den klogeste mand i universet.

Hvordan kan det så være, at han taler engelsk som et skolebarn? Han roder
rundt i sætningerne og laver omvendt ordstilling hele tiden. Det er da ikke
særlig smart. Kommer han monstro fra en planet, hvor sprogcentret er evigt
beskadiget eller hvad?

Blot en stille undren over SW's klogeste mand, der ikke engang magter at
tale det engelske sprog ordentligt.

Mvh. Kasper

Fra : Christian Muus

Dato : 26-05-02 12:23

"Kas." <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Blot en stille undren over SW's klogeste mand, der ikke engang magter at
> tale det engelske sprog ordentligt.

Og apropos; hvordan kan det være, at de overhovedet taler engelsk? Det er jo
en fjern galaxe lang væk fra jorden? *gg*

Christian

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-05-02 13:52

Christian Muus wrote:
> "Kas." <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Og apropos; hvordan kan det være, at de overhovedet taler engelsk? Det er jo
> en fjern galaxe lang væk fra jorden? *gg*
>
> Christian

Og hvordan kan det være at de er mennesker? etc.

Den slags spørgsmål kan man komme med mange af, men man får ikke rigtigt
noget ud af det, da svaret ikke er dybsindigt, men blot: det er jo bare
en film. Den _er_ lavet på jorden af mennesker.

/David

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 26-05-02 14:23

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-05-02 14:29

Ulrik Jensen wrote:

> Det er da forhåbentlig ikke kun mig der er overbevist om at mennesker
> ville overleve? det er jo ikke den eneste race der er der, men det ville
> da være et lidt dystert fremtidsperspektiv hvis der slet ingen mennesker
> var :) Lucas ville nok også få sværre ved at få folk til at relatere til
> karakterer der ikke er menneskelige :)

Det er jo ikke fremtiden. Det er fortiden. "A long long time ago, in a
galaxy far away..."

/David

Fra : No Humor Man

Dato : 26-05-02 14:56

"Kas." <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
> beskadiget eller hvad?
> Blot en stille undren over SW's klogeste mand, der ikke engang magter at
I 'The Empire Strikes Back' & 'Return of the Jedi' talte han da næsten
flydende 'basic' - engelsk for at vi kan forstå det - med undtagelse af da
Yoda første gang mødte Luke i ESB og spillede dum for at teste hvor god Luke
var - åbenbart ikke særlig god, da han ikke kunne se ind bag tossens
forklædning. Men i 'The Phantom Menace' & 'Attack of the Clones' taler han
atter gebrokkent, hvilket føles helt forkert, imho.

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 26-05-02 17:40

> [...]
han
> atter gebrokkent, hvilket føles helt forkert, imho.

Jeg mener Yoda stadig bakker snagvendt efter at hans idenditet er afsløret
for Luke i ep5, og senere i ep6. Eks:

Ep5: "Look at me. Judge me by my size, do you? (...) For my ally is the
force. Life creates it. Makes it grow."

Ep6: "When 900 years old you'll be, look as good you wil not!"

Tilsyneladende en dialekt-børge for hans art.

I øvrigt det at Yoda har knolder-dialekt kunne være et udtryk for at Yoda
skal repræsentere geniet, eneren der gør hele forskellen. Sådanne afviger
tit i vores verden fra en fastsat norm fordi de kan slippe afsted med det.
Jeg mener at have læst et sted at Yodas øjne i sin tid blev designet til at
være en tro kopi af Albert Einsteins øjne, fordi de skulle udtrykke
intelligens og visdom...

Fra : No Humor Man

Dato : 26-05-02 19:15

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Luke
> han
>
> Jeg mener Yoda stadig bakker snagvendt efter at hans idenditet er afsløret
> for Luke i ep5, og senere i ep6. Eks:
[snip]

Ja, han har stadig lidt tysk grammatik puttet ind i hans sætninger i ESB &
ROTJ efter at han har afsløret overfor Luke hvem han er, men ikke så
overdrevet som i TPM & AotC. Det er næsten som om han er gået tilbage til
stadiet hvor han vil skjule sig for alle. Også det at han vandrer rundt med
en stok, når man i AotC tydeligt kunne erfare at han var en lille spirrevip
med krudt i, da han skulle smække til Count Dooku. Læg mærke til hvordan
han får fat i stokken og ser mildest talt gammel og skrøbelig ud før
klontropperne ankommer! .)
Jeg mener bare at Lucas har overdrevet Yoda's omvendte grammatik i de nye
afsnit, i forhold til hvordan den egentligt er i de gamle.

--
From Carsten

Fra : Duggi

Dato : 27-05-02 07:26

> [snip]
>
> Ja, han har stadig lidt tysk grammatik puttet ind i hans sætninger i ESB &
> ROTJ efter at han har afsløret overfor Luke hvem han er, men ikke så
> overdrevet som i TPM & AotC.

Der er jo nok fordi han er Gestapo agent i forklædning. Bare vent til ep. 7.

Yoda har ellers i sin karriere haft et par biroller i "Allo, allo", men dem
er der åbenbart ikke så mange som ser herinde

/Klaus

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 26-05-02 20:06

Fra : Per Kristensen

Dato : 27-05-02 09:31

> [...]
> beskadiget eller hvad?
>
> Blot en stille undren over SW's klogeste mand, der ikke engang magter at

Eh hallo, det er Star Wars! En mand går rundt med en sort kappe og en
muteret tysker-hjelm og trækker vejret igennem en støvsugerslange.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 27-05-02 18:29

> [...]
ikke
> særlig smart. Kommer han monstro fra en planet, hvor sprogcentret er evigt

Næh, han har bare en rådden accent. Det er da ikke ualmindeligt.
Tag bare Prins Henrik, han har boet i Danmark i rigtig mange
år, men han "taler stadig en dårlig dansk". Yoda har åbenbart
en Dagobah-dialekt, der trænger igennem. Hvem ved, måske er
grammatikken på Dagobah anderledes, fx omvendt af hvad vi er
vandt til.

Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : No Humor Man

Dato : 28-05-02 03:12

"Mark Thomas Gazel" <mark@fjerndettegazel.dk> wrote in message
> [...]
> en Dagobah-dialekt, der trænger igennem. Hvem ved, måske er
> grammatikken på Dagobah anderledes, fx omvendt af hvad vi er
Yoda er ikke en 'native' Dagobahner. Han er tilflytter. Officielt er han
af ukendt race fra ukendt sted. Så han taler ikke med Dagobahnsk accent.

--
From Carsten

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-05-02 07:15

> Yoda er ikke en 'native' Dagobahner. Han er tilflytter. Officielt er han
> af ukendt race fra ukendt sted. Så han taler ikke med Dagobahnsk accent.

Tænkte jeg nok, men kunne ikke huske det.

Mark
Læs min Star Wars-anmeldelse:
http://makeashorterlink.com/?A2B6142F

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-02 10:19

"Mark Thomas Gazel" <mark@fjerndettegazel.dk> writes:

> [...]
> en Dagobah-dialekt, der trænger igennem. Hvem ved, måske er
> grammatikken på Dagobah anderledes, fx omvendt af hvad vi er

Yoda er 900 år gammel.

Måske - bare måske - har sproget ændret sig lidt over 900 år.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.