Akvariefotografering
Fra : greg

Dato : 25-05-02 17:02

Hej
Et lille spørgsmål om fotografering af de små kræ vi har svømmende i
vores baljer.
Hvordan fotograferer I fiskene? .....Med kamera, jo den er feset ind
Jeg vil gerne undgå at se blitzen på billederne.
Jeg tænker mere på teknikken, bruger i spots, eller blitz, evt. flere
blitz? Hvad med stativ?
Jeg har et spejlreflekskamera, så jeg har prøvet lidt både med og uden
blitz.
Jeg får fremkaldt billederne en af dagene så jeg er spændt på at se
resultatet.
Hvordan får I de bedste og skarpeste resultater? Gerne hvilken linse og
ved hvilke blænder og åbningstider!
MVH Franke

http://www.kandu.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-05-02 17:21

"greg" <greg.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> resultatet.
> Hvordan får I de bedste og skarpeste resultater? Gerne hvilken linse og

Ups glemte en ting, de fleste af billederne på min hjemme side er taget med
et ret gammelt digitalt kamera.

Men hvis du kigger på diskus billederne kan de se hvordan et mere up2date
kamera kan gøre det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-05-02 11:36

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> [...]
> et ret gammelt digitalt kamera.
>
> Men hvis du kigger på diskus billederne kan de se hvordan et mere up2date

Hvad hedder det nye kamera ?

/Esben
--
The phrase 'rule of thumb' is derived from an old English law
which stated that you couldn't beat your wife with anything wider

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-05-02 16:10

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> Hvad hedder det nye kamera ?

Hejsa

Det er et Nikon Coolpix 990, et af de bedste ikke prof. kameraer da jeg
købte det.
Idag er det storebroderen Coolpix 995 eller Coolpix 5000

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-05-02 17:21

> [...]
> Hvordan fotograferer I fiskene? .....Med kamera, jo den er feset ind
> Jeg vil gerne undgå at se blitzen på billederne.

Lad være med at brug blitz, de giver næsten altid problemmer.

> Jeg tænker mere på teknikken, bruger i spots, eller blitz, evt. flere
> blitz? Hvad med stativ?

Jeg bruger ikke blitz eller static.

> Jeg har et spejlreflekskamera, så jeg har prøvet lidt både med og uden
> blitz.
> Jeg får fremkaldt billederne en af dagene så jeg er spændt på at se
> resultatet.

Det er problemmet med et almindeligt kamera, derfor investerede jeg også i
et Digitalt.

> Hvordan får I de bedste og skarpeste resultater? Gerne hvilken linse og
> ved hvilke blænder og åbningstider!

Kig lige her:
http://www.disky-design.dk/fish/photo.html

Fra : J@N

Dato : 25-05-02 21:42

"greg" <greg.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resultatet.
> Hvordan får I de bedste og skarpeste resultater? Gerne hvilken linse og

Du har kastet dig ud i en af de vanskeligste grene af fotohobbyen, vanskelig
fordi:

En forrude, der kan være ridset, alger, kalkpletter, reflekser, mm.
Vand, der skal være krystalklart.
Levende dyr, der bevæger sig, ofte små fisk, kræver makroudstyr og dermed
meget lys.

Du skal bruge et kamera, enten spejlrefleks (gerne sort) med lille tele
100mm-135mm + mellemringe eller forsøge med digital kamera. Derudover er det
vigtigt med mindst en blitz og en ledning, så du kan anbringe blitzen ud at
få reflekser på billedet. Det gælder om at bruge den mindste blænde gerne
f11 eller f22, fordi dybdeskarpheden ikke er særlig stor ved
makrofotografering. Tiden er den der kører bedst med dit kameras
blitzsynkronisering, f.eks. 1/60 eller 1/125. Stativ bruges kun blitzene.

Du skal ikke regne med ret mange gode billeder, vær glad hvis der er 2-3
acceptable skud pr. film i starten.

Et rigtigt godt link hvor du kan læse mere:

http://w1.315.telia.com/~u31510321/

Held og lykke

Jan