målebrev ???
Fra : @ndersson

Dato : 25-05-02 16:07

Hej alle

Jeg ved godt at det har været oppe før men jeg kan ikke finde det.. Hvor
finder man de forskellige bogstavsbetegnelser på de mål som man skal bruge
på et målerbrev. Jeg har søgt i google men fandt ikke noget

Hilsen
Andy

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-05-02 17:50

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

> [...]
>finder man de forskellige bogstavsbetegnelser på de mål som man skal bruge
>på et målerbrev. Jeg har søgt i google men fandt ikke noget

Det må vist være dette link du skal bruge:
http://www.sejlsport.dk/kapsejlads/DH/DH2002-maaleregel.htm

Ps.
Det var eller en fed kapsejladspremiere vi havde i dag, hva?

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : BeeJay

Dato : 25-05-02 17:51

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var eller en fed kapsejladspremiere vi havde i dag, hva?

Hører jeg "succes" som undertone i ovennævnte......?

Hr. Bjørn

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-05-02 18:40

Isang tao pinangalanan BeeJay nagsulat :

>"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hører jeg "succes" som undertone i ovennævnte......?

Nahhhh ikke som i "Jeg vandt". De foreløbige udregninger tyder på en
anden plads.

Vi manglede kun nogle få både i at være fuldtallige, vinden var frisk,
søen tilpas og temperaturen behagelig.

Efter sejladsen samledes vi og hyggede med kaffe, kage og masser af
grin. Og så havde jeg eller noget at forklare....

Jeg havde....(lad os bare kalde det et mindre uheld) lidt problemer da
jeg lagde fra min havneplads.

Jeg havde taget min yngste søn med ud at sejle, og det er et stykke tid
siden han sidst havde været med.
Vi gennemgik den procedure jeg havde tænkt mig at bruge af hensyn til
vindretning, placering på bro og plads til manøvrene.
Desværre havde han misforstået den sidste ting han skulle gøre, nemlig:
Have godt fat i en pæl, trække båden igang og skubbe kraftig fra så
stævnen faldt væk fra vindøjet.

Jeg satte storsejlet og sagde at han godt kunne skubbe fra...
Han slap bare pælen!! og så skulle jeg dælme til at være kreativ, for
der var absolut ingen styrefart, og der var bestemt ikke ret langt over
til landsiden (Stor risiko for at gå på grund med pålandsvind)

Jeg bakkede storsejlet så vi begyndte at bevæge os.... baglæns!
Så drejede jeg roret for at få drejet båden rundt så vinden kunne komme
fra siden, slap storsejlet så vi ikke fik for meget fart på, og da vi
havde vinden rigtigt ind, halede jeg hjem på storsejlet og fik gang i
båden igen.... denne gang fremad

Den manøvre var der selvfølgelig mange af vennerne der havde observeret,
og da vi sad ved kaffebordet kom de farende for at høre nærmere.
De havde jo naturligvis diskuteret min manøvre og var blevet enige om at
det var ret blæret at ham Claus havde så imponerende godt styr på sin
båd, at han kunne bakke den ud på den måde...

Jeg valgte at forklare den rigtige sammenhæng.... da jeg naturligvis
ikke er nogen blærerøv)

Fra : BeeJay

Dato : 25-05-02 19:23

KLIP

> Nahhhh ikke som i "Jeg vandt". De foreløbige udregninger tyder på en
> anden plads.

Det er da også ganske flot til premieren. Godt gået du...

> Vi manglede kun nogle få både i at være fuldtallige, vinden var frisk,
> søen tilpas og temperaturen behagelig.

Vei har stort set haft p*sse regnvejr hele dagen...

> Efter sejladsen samledes vi og hyggede med kaffe, kage og masser af
> grin. Og så havde jeg eller noget at forklare....

Eftersejlasen er altid den mest hyggelige.

> Jeg havde....(lad os bare kalde det et mindre uheld) lidt problemer da
> jeg lagde fra min havneplads.

Uha da..

> [...]
> Desværre havde han misforstået den sidste ting han skulle gøre, nemlig:
> Have godt fat i en pæl, trække båden igang og skubbe kraftig fra så

De kære børn...

> [...]
> der var absolut ingen styrefart, og der var bestemt ikke ret langt over
> til landsiden (Stor risiko for at gå på grund med pålandsvind)

....og blodtrykket hæves en anelse.

> [...]
> fra siden, slap storsejlet så vi ikke fik for meget fart på, og da vi
> havde vinden rigtigt ind, halede jeg hjem på storsejlet og fik gang i

Flot klaret...

> [...]
> det var ret blæret at ham Claus havde så imponerende godt styr på sin
> båd, at han kunne bakke den ud på den måde...

Du har garanteret vakt opsigt på "stranden"...

> Jeg valgte at forklare den rigtige sammenhæng.... da jeg naturligvis
> ikke er nogen blærerøv)

Ha ha .... man skal aldrig sætte sit lys under en skæppe.....det skal de
andre nok sørge for.

Jeg gjorde mig ellers ret upopulær i havnen fredag aften.

Min genbo og jeg ville lige et smut til Brejning og nyde en fredagspilsner
på havnen.

Vi smuttede afsted i jollen og hyggede os gevaldigt.

Da vi skulle tilbage, trak der sig nogle gevaldige store sorte regnskyer
sammen.

Jollen fik alt, hvad den kunne trække og meget mod mine egne regler også
formeget på i trafikhavnen samt bådehavnen.

Der var begyndt at falde meget tunge regndråber og vi sejlede aldeles åben
båd.

Jeg trak en mindre kølvand mellem de fortøjede både og uheldigvis var der
eet sæt i een af bådene. Vi fik en orderntli skideballe, hvilken var helt på
sin plads, men ind kom vi.

I samme sekund vi satte havnedæknet i første knap, stod det ned i stænger.

Jeg håber naturligvis, dette kan give bare lidt syndsforladelse for min
hastighedsoverskridelse.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-05-02 07:29

Isang tao pinangalanan BeeJay nagsulat :

>Det er da også ganske flot til premieren. Godt gået du...

Mange tak. Når knægten får lidt mere øvelse går det sikkert meget bedre.

>Vei har stort set haft p*sse regnvejr hele dagen...

Her i Køge bugt startede dagen med regn, men det klarede op ved
11-tiden.

>Eftersejlasen er altid den mest hyggelige.

Absolut. Vi har det enormt sjovt og er kommet noget tættere på hinanden
siden vi startede vores hyggekapsejlads.

>Uha da..

Det var ikke liiiiige de ord jeg brugte

klip
>...og blodtrykket hæves en anelse.

Ja, man føler virkelig at man lever

>Flot klaret...

Jeps... jeg har sandelig også "leget" meget med båden gennem årene
sammen med den tidligere ejer og kender den ganske godt.

>Du har garanteret vakt opsigt på "stranden"...

>Ha ha .... man skal aldrig sætte sit lys under en skæppe.....det skal de
>andre nok sørge for.

Hehe.. Når både går ind eller ud af havnene holder folk jo altid øje i
håbet om et godt grin.

> [...]
>eet sæt i een af bådene. Vi fik en orderntli skideballe, hvilken var helt på

Deres øl var vel i fare for at vælte.... så skam få dig

>I samme sekund vi satte havnedæknet i første knap, stod det ned i stænger.
>
>Jeg håber naturligvis, dette kan give bare lidt syndsforladelse for min
>hastighedsoverskridelse.

Ellers kan to kolde fra kassen sikkert klare det

Fra : @ndersson

Dato : 26-05-02 10:16

> [...]
>
> Ps.
> Det var eller en fed kapsejladspremiere vi havde i dag, hva?

Jeg prøver lige linket.. tak for det. Jeg kan simpelthen ikke placerer dig..
Claus ?? Jeg ved at du også er meget aktiv her på nettet og Frørup og en rød
17 fod og lidt forvirret er det ikke noget med Flemming.

Og så syntes jeg ikke at det var godt men det er fordi jeg er utilfreds med
mit handicap.. 5 minutters forskel på min båd og en Lynæs senior på 3
sømil... sidste år var det knap 3 minutter så nu vil jeg prøve at lave nogle
beregninger og det er det jeg skal bruge målene på..

Hilsen

Andy

også en glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : @ndersson

Dato : 26-05-02 10:34

Klip>
> [...]
nogle
> beregninger og det er det jeg skal bruge målene på..

Har nu været inde og kikke på linket...? Det blev jeg ikke meget klogere af.
Jeg fandt for lang tid siden en pdf fil med tegninger og de forskellige
bogstavsbetegnelser i en skitse så sådan en som mig kunne finde ud af det..
Men jeg skal nok have et målebrev og så er spørgsmålet skal båden være på
land for at jeg kan få den målt...??

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-05-02 20:19

> [...]

>bogstavsbetegnelser i en skitse så sådan en som mig kunne finde ud af det..

Prøv at kigge under punkt 4.2(Sejl og rigmåling), der er der et link til
en pdf-fil på engelsk. Måske det er den du mener?

>Men jeg skal nok have et målebrev

Hvis du vil deltage i de officielle kapsejladser, der foregår ud for
Vallensbæk havn, skal du have et målebrev.
Til vores egen sejlads behøver du ikke at have målebrev.

>og så er spørgsmålet skal båden være på
>land for at jeg kan få den målt...??

Det kommer an på om din båd findes i standardlisten på
http://www.sailing.dk/kapsejlads/DH/DS_stdskrog.htm

Findes den på listen, skal den ikke på land men kan måles i følge
proceduren i punkt 5.0

Fra : @ndersson

Dato : 27-05-02 07:39

klip

> [...]
> Vallensbæk havn, skal du have et målebrev.
> Til vores egen sejlads behøver du ikke at have målebrev.
Jeg ved godt at jeg ikke skal have målebrev til "Brøndby Kop" men jeg er sat
ca. 2 minutter længere bagud, eller skal sejle 2 minutter hurtigere i år end
sidste år, og det er jeg ret utilfreds med

> Det kommer an på om din båd findes i standardlisten på
> http://www.sailing.dk/kapsejlads/DH/DS_stdskrog.htm

Nej der er den ikke. Den hedder Jeanneau Flirt Quillard er 6 meter lang med
5,45 vandlinie.

Hilsen

Andy

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-05-02 12:06

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

klip

>Nej der er den ikke. Den hedder Jeanneau Flirt Quillard er 6 meter lang med
>5,45 vandlinie.

Jeg har fundet en fransk side med info om din båd:
http://isuisse.ifrance.com/LaVoile/mc-f-image/flirt/flirt_sommaire.htm

Den findes i to versioner: Quillard og Dériveur Lesté, hvor den
sidstnævnte er en sænkekølsversion.

Nogle måletal til kapsejlads kunne jeg dog ikke finde.

Fra : @ndersson

Dato : 28-05-02 12:39

klip> >

> [...]
> sidstnævnte er en sænkekølsversion.
>
> Nogle måletal til kapsejlads kunne jeg dog ikke finde.
klip
Den side har jeg været på.. Jeg mener ikke at det er med/uden sænkekøl men
kort/lang køl Quillard som jeg har er med fast køl.
Grunden til jeg leder at jeg mener ikke at det er retfærdigt at jeg skal
sejle 3 sm 5 minutter hurtigere end en Lynæs senior. Måske er det bare mig
der stadig er en amatør men jeg kan ikke få den til at rende fra Henning..
På plat læns sejler en Lynæs fra mig hvis han sætter spilerstage på genua og
jeg ikke gør ( min er stjålet) og jeg har først råd til en ny på torsdag..

Hilsen

Andy

en glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-05-02 19:21

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

klip<mig selv>
>Den side har jeg været på.. Jeg mener ikke at det er med/uden sænkekøl men
>kort/lang køl Quillard som jeg har er med fast køl.

Den er god nok. Hvis du studerer tegningerne grundigt, vil du se at din
version stikker 100 cm og sænkekølsversionen stikker fra 60cm til 125cm.
Desuden er din version tungere end den anden.

> [...]
>jeg ikke gør ( min er stjålet) og jeg har først råd til en ny på torsdag..

Er du sikker på at det er den originale mast der sidder på din båd?
Den originale rig er en 7/8-dels rig, din minder mere om en 8/9-del.
Sådan rent umiddelbart ser den også lidt lille ud i forhold til bådens
størrelse. Og hvad med sejlene? Har de samme størrelse som er vist på
konstruktionstegningerne? Fog 6.5m2, Genua 11m2 og storsejl 8.5m2

Med hensyn til at sejle lige så hurtigt som Henning på læns...

Hans genua er på 10.5m2 og storsejl er på 11.13m2... desuden er han en
dygtig sejler med mange år på bagen, så det skal du ikke tage så
tungt

På kryds bør du kunne sejle hurtigerer og tættere på vinden end Henning.

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-05-02 19:07

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

>klip
>
>Jeg prøver lige linket.. tak for det. Jeg kan simpelthen ikke placerer dig..
>Claus ??

Jeg sejler i KIRI, en orange/rød L-23 og ligger på vestsiden af F-broen.

>Jeg ved at du også er meget aktiv her på nettet og Frørup og en rød
>17 fod og lidt forvirret er det ikke noget med Flemming.

Jo, det er min far i hans StorTriss.

> [...]
>sømil... sidste år var det knap 3 minutter så nu vil jeg prøve at lave nogle
>beregninger og det er det jeg skal bruge målene på..

Det er Karl der har lavet handicaplisten, men den er vist taget op til
revision.