Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto album på nettet?
Fra : David Holm

Dato : 25-05-02 13:44

Hejsa

Jeg spekulerede blot på hvad I bruger til at dele jeres billeder med andre
via nettet?
Jeg bruger Imagestation (www.imagestation.com), som kan vise billederne i
både lille, stor og den opløsning man har uploadet billederne i. Jeg savner
dog en måde at hente alle billederne på f.eks. hvis min hd skulle bryde
sammen eller lign. Endvidere ville det være rart hvis folk på en eller anden
adresse kunne se alle ens albums. Som det er nu kan man linke til enkelte
albums, men folk der går ind på siden kan kun se det aktuelle album...

mvh

David Holm

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 25-05-02 14:14

David Holm wrote:
> [...]
> adresse kunne se alle ens albums. Som det er nu kan man linke til enkelte
> albums, men folk der går ind på siden kan kun se det aktuelle album...

Jeg bruger Apache::Gallery (www.apachegallery.dk)
Men det er vist ikke helt tilgængeligt for den almindelige
bruger, det kræver en UNIX-server med mod_perl
installeret, da det er et perl-modul.

Til gengæld er det ret dejligt, http://gallery.nathue.dk

Man kan rimeligt nemt lave hemmelige gallerier ved at sætte
et . foran navnet (standard skjult directory eller fil i
UNIX)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Morten Winther

Dato : 25-05-02 19:17

"David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk> wrote in message
> Hejsa

Hejsa

> Jeg spekulerede blot på hvad I bruger til at dele jeres billeder med andre
> via nettet?

Ja, nu kommer det jo nok til at virke som en reklame, men jeg synes da du
skal prøve http://www.megapixel.dk hvor du kan lave dine egne albums - du
har 100 mb gratis plads.

> [...]
savner
> dog en måde at hente alle billederne på f.eks. hvis min hd skulle bryde

På megapixel.dk er der en feature der gør at du kan hente alle dine billeder
fra et album i en ZIP-fil. Jeg vil dog stadig anbefale at du gemme dine
billeder på din HD, plus brænder dem ned på en CD-ROM.

> Endvidere ville det være rart hvis folk på en eller anden
> adresse kunne se alle ens albums. Som det er nu kan man linke til enkelte
> albums, men folk der går ind på siden kan kun se det aktuelle album...

Igen kan du på megapixel.dk linke til din egen bruger, så man får en
oversigt over alle albums som du har oprettet. Mine ligger her
http://www.megapixel.dk/brugere/visbruger.php?id=1

Jeg ønsker stadig feedback på funktionalitet og design, så siden kan blive
endnu bedre.

Hilsen Morten

Webmaster på www.megapixel.dk

Fra : David Holm

Dato : 26-05-02 11:07

> Ja, nu kommer det jo nok til at virke som en reklame, men jeg synes da du
> skal prøve http://www.megapixel.dk hvor du kan lave dine egne albums - du
> har 100 mb gratis plads.
Kan man tilkøbe ekstra plads? 100 mb rækker jo ikke langt... Min samling af
fotos nærmer sig 1 gb.

> Jeg ønsker stadig feedback på funktionalitet og design, så siden kan blive
> endnu bedre.
Man kunne evt. lave det sådan at folk skulle bruge et password for
overhovedet at kunne se listen over albums og sådan at nogle album kunne
gøres private således at det kun er fotografen der kan se dem...

mvh

David

Fra : Morten Winther

Dato : 28-05-02 08:35

> Kan man tilkøbe ekstra plads? 100 mb rækker jo ikke langt... Min samling
af
> fotos nærmer sig 1 gb.

Ja, det vil man kunne på et tidspunkt. Lige nu er der ingen grænse, men når
betalingen er klar vil man skulle betale hvis man skal have mere end 100 mb
plads.

> Man kunne evt. lave det sådan at folk skulle bruge et password for
> overhovedet at kunne se listen over albums og sådan at nogle album kunne
> gøres private således at det kun er fotografen der kan se dem...

Jeg ved ikke med det første, men det andet kommer på et tidspunkt.

/ morten

Fra : Niels Poulsen

Dato : 26-05-02 00:29

Hej

Jeg kan ikke svare præcist på dit spørgsmål, for det afhænger af dit behov
og dine ønsker, men jeg kan fortælle at jeg i en årrække har været flittig
bruger af mange af de engelsksprogede
online-gratis-web-præsentations-fotoalbums.

Mine erfaringer er ret blandede (læs negativ):
- Båndbredden og CPU-power forøges ikke i takt med at der kommer nye
abonnement til.
- Siderne bliver mere og mere overklistret med reklamebannere.
- Firmaerne bag kan ikke få forretningen til at løbe rundt.
- Selvom de lover det modsatte, er jeg sikker på at de videresælger
abonnenternes e-mails.
- Når kassen er ved at være tom, som begynder det at koste penge at bruge
servicen.
- Firmaerne skifter ejere går i betalingsstandsning og går konkurs.
- Servicen lukkes pga. konkurs og uploadede billeder skal der betales for at
få tilbage på cd-rom.

Derfor besluttede jeg her i vinter at udvikle min egen website til
præsentation af fotos.

Indholdet på www.nipnet.dk er fuldstændig browserstyret (CMS), hvor:
- Gæster kan se/opleve offentlige fotos i lille og mellem format med
tilhørende informationer.
- Registrerede brugere/kunder/billedredaktører kan se/opleve fotos i lille
og mellem format samt downloade fotos on-line i fuld størrelse eller
bestille dem tilsendt via cd-rom.
- Registrerede fotografer kan uploade/rette/slette fotos og tilhørende
informationer via en browser hvor end de befinder sig i verden.
- Og jeg kan selvfølgelig selv administrere hele websitet via browseren.

www.nipnet.dk er pt. i fuldskaladrift, men jeg arbejder stadig på at
finetune brugergrænsefladen og den bagvedliggende funktionalitet. For øvrigt
er siden udviklet i klassisk ASP med Access som styrene infomationsdatabase.

Venlig hilsen
Niels Poulsen
niels.poulsen@nipnet.dk
Freelance Fotograf

Fra : Carsten Schack-eriks~

Dato : 26-05-02 19:49

Hej David

Jeg har min maskine koblet op med ADSL og en web server
(Windows 2000 Proffesional), hvor jeg alle vores billeder er
tilgængelige.

Jeg har lavet en simpel ASP sider der kan søge i min database
som er lavet med Styr på fotografierne (www.cse-it.dk), du kan
se eksempelbasen på www.schack-eriksen.dk/asp, koden er password.

Styr på fotografierne kan også lave statiske html-sider som du
kan uploade til en webserver.

Med venlig hilsen
Carsten Schack-Eriksen