Dublin Core
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 25-05-02 08:06

Hi,

Et kort spørgsmål: Er Dublin Core standarden for meta-tags noget, man bør
kigge på? Men andre ord: er det hot eller not?

/Lars Klingenberg

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 25-05-02 12:27

Lars Klingenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> er det hot eller not?

imho hot - http://dublincore.org/

Bedste hilsener
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Doeleman

Dato : 25-05-02 16:35

"Jonas Astrup - HTML.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev:
> imho hot - http://dublincore.org/

Kan du nævne mig én søgemaskine, der kigger på DC?

Christian

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 25-05-02 17:33

Christian Doeleman wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan du nævne mig én søgemaskine, der kigger på DC?

Jeg anser diskussionen for at vaere bredere end soegemaskiner.
Metatags har efter min mening mest relevans for content
management systemer og mindre (ofte slet ingen) relevans for
soegerobotter paa Internettet.

Jeg ved det er daarlig skik - men jeg vil besvare dit spoergsmaal
med et spoergsmaal: Kan du naevne mig en vigtig soegemaskine hvor
metatags er afgoerende?

Hvis man interesserer sig for kategorisering og behandling af
stoerre maengder af information er DC ret interessant.

Fra : Christian Doeleman

Dato : 25-05-02 18:59

> [...]
> Jeg ved det er daarlig skik - men jeg vil besvare dit spoergsmaal
> med et spoergsmaal: Kan du naevne mig en vigtig soegemaskine hvor

Ifølge http://www.searchenginewatch.com/webmasters/features.html bruges Meta
Keywords stadigvæk af Altavista og Inktomi, mens Meta Description bruges af
de fleste søgemaskiner.

> Hvis man interesserer sig for kategorisering og behandling af
> stoerre maengder af information er DC ret interessant.

DC er måske interessant for "biblioteksnørder", men jeg mangler stadigvæk
argumenter for, at Lars skal putte dem på sin hjemmeside...

Christian

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 26-05-02 16:07

Christian Doeleman wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ifølge [lang URL] bruges Meta Keywords stadigvæk af
> Altavista og Inktomi, mens Meta Description bruges af
> de fleste søgemaskiner.

Men er Altavista og Inktomi vigtige? Description bliver ganske rigtigt brugt af
nogle soegemaskiner til at vise resultaterne. Google (som jeg anser for at
vaere den absolut vigtigste) bruger ikke metatags! Google leverer ogsaa
soegeresultater til bl.a. Yahoo.

Anyways, dette er mere end en diskussion om tilfaeldige soegemaskiner.

> DC er måske interessant for "biblioteksnørder", men jeg mangler
> stadigvæk argumenter for, at Lars skal putte dem på sin hjemmeside...

Ok, nu ved jeg tilfaeldigvis at Lars (ligesom jeg selv) interesserer sig for
standarder og at Lars har arbejdet med en del mere serioese informationstunge
sites (referencer fra lknet):

www.ifi.ku.dk - Institut for Idræts hjemmeside
www.ifi.ku.dk/censorkorps - Censorkorpset i Idræt
www.ifi.ku.dk/fepsac - XI European Congress of Sport
www.finsenlab.dk - Finsenlaboratoriet, Rigshospitalet
www.naturdidak.ku.dk - Center for Naturfagenes Didaktik
www.kulturnet.dk/homes/ifr - Idrættens Forskningsråd
www.dscf.suite.dk - Dansk Selskab for Cancer Forskning

Det er muligt at det kvalificerer til betegnelsen "biblioteksnoerd" Men
der skal ihvertfald ikke herske nogen tvivl om at sites uden indhold IKKE
interesserer mig overhovedet.

Hvorfor skal Lars putte dem paa sin hjemmeside? Well, det er slet ikke sikkert
han skal det. Dublin Core er jo LANGT mere end blot at putte DC foran sine HTML
metatags. Hvis det su spoerger om er om man skal skrive:

a) <meta name="Description" content="ord her">, eller
b) <meta name="DC.Description" content="ord her">

saa ville jeg nok mene at man da ligesaa godt kunne skrive begge dele.

Men hvis du kigger paa http://dublincore.org faar du allerede paa forsiden
serveret en liste med interesante omraader:

E-Government
Search engines and metadata
Educational metadata: improving communication
Knowledge management
Use of DC metadata for commerce and intranets
Semantic web: roles of standard cataloguing, indexing, metadata and ontologies
Metadata interoperability: tools and protocols, and
Cultural heritage metadata.

Lad os tage den foerste --- "E-Government". Proev at forestille dig at du skal
skabe et ESDH system (elektronisk sags- og dokumenthåndtering) hvor
myndigheder, virksomheder og borgere skal kunne udveksle dokumenter digitalt.
Hvis du begynder at taenke lidt paa den maade bliver det nok hurtigt klart at
en faelles (og gennemtaenkt) standard for metadata er super smart!

Det samme gaelder ioevrigt hvis du leger at du er ansvarlig for en stor
virksomheds internet, intranet eller extranet --- eller hvis du f.eks. fik til
opgave at lave en B2B markedsplads som skulle kunne snakke sammen med andre
online tjenester, etc., etc., etc.

Haaber det forklarer lidt hvad jeg mener?

Mvh

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-05-02 18:18

> [...]
> vaere den absolut vigtigste) bruger ikke metatags! Google leverer ogsaa

Google bruger nu description af og til. Jeg har bl.a. set det på en række
framede sider.

[SNIP]

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 26-05-02 20:40

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Google bruger nu description af og til. Jeg har bl.a. set
> det på en række framede sider.

Interessant, vidste jeg ikke --- men det ændrer stadig ikke på at metatags har
en forsvindende lille betydning for søgemaskiner.

Dog med den undtagelse at hvis man bruger en hosted søgefunktion eller lignende
internt på sit eget site kan metatags bidrage til mange nyttige funktioner -
men så er vi også næsten ovre i emnet for CM systemer hvor metatags jo er
kritisk vigtige.

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 25-05-02 23:00

> Jeg anser diskussionen for at vaere bredere end soegemaskiner.
Ja, og jeg vil meget gerne ind i en mere generel, principiel diskussion om
brugen af metadata, da jeg og andre udviklere jeg har snakket med er lidt
forvirrede/uenige om brugen af metadata og specielt DC. Så fyr løs med jeres
viden, argumenter og holdninger (og helst mere end blot "yaeh, metadata
rules")

> Metatags har efter min mening mest relevans for content
> management systemer
Hvad er content management systemer? I hvilken sammenhæng anvendes de?

> og mindre (ofte slet ingen) relevans for
> soegerobotter paa Internettet.
Og her er jeg (igen) forvirret... Hvis ikke søgemaskinerne anvender metadata
fra siderne i kategoriseringen, hvad skal man så med metadata i det hele
taget - bortset fra at man trods alt får en bedre indeksering af sine sider
i visse søgemaskiner? Det lyder som om metadata er reduceret til de personer
der kigger nysgerrigt i source...

Findes der i øvrigt nogen netsteder, hvor der gøres rede for hvilke
søgemaskiner, der anvender metadata og hvilke metatags der anvendes
(specielt hvad angår 'keywords', 'description' og 'robots')?

/Lars Klingenberg

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 26-05-02 20:54

Lars Klingenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad er content management systemer?
> I hvilken sammenhæng anvendes de?

Web Content Management Systemer --- anvendes om indholdsstyringssystemer til
websites hvor man ved hjælp af et administrationsmodul administrerer og
vedligeholder data på sitet.

Content Management Systemer (CMS) --- er vel den engelske udgave af hvad man
på dansk kalder ESDH (elektronisk sags- og dokumenthåndtering).

> hvad skal man så med metadata i det hele taget

I forhold til søgemaskiner har de stadig lidt værdi. Men det er nok mest
historisk betinget fra den gang AltaVista var giganten. Det er fint nok at
lave gode metatags - problemet er bare at alt for mange forsøger at svindle
sig til højere besøgstal ved at anvende keywords og descriptions som slet
ikke passer til sidens reelle indhold. Det er derfor Google ikke bruger
Metatags (i nævneværdig udstrækning) til at ranke siderne.

Hvis alle webdesignere pligtskyldigt lavede gode metatags ville
søgemulighederne på Internettet være utroligt gode og pålidelige. Sandheden
er desværre at majoriteten ikke bruger metatags overhovedet. Og så er der to
grupper - den ene laver gode brugbare metatags mens den anden gruppe forsøger
at fuppe sig til bedre placeringer i søgemaskinerne ved at lyve når de
beskriver deres sider.

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 27-05-02 00:26

> [...]
forsøger
> at fuppe sig til bedre placeringer i søgemaskinerne ved at lyve når de
juhu :-|

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-05-02 12:54

On Sat, 25 May 2002 09:06:14 +0200, "Lars Klingenberg"
<lklingenberg@lknet.dk> wrote:

>Et kort spørgsmål: Er Dublin Core standarden for meta-tags noget, man bør
>kigge på? Men andre ord: er det hot eller not?

Min "fornemmelse" er, at hvis du har "seriøst" indhold - forstået som
"ting du ellers ville finde på et bibliotek", videnskabeligt stof osv.
over i den boldgade - så tror jeg det er hot.
Er det mere hobby/fritids-præget ville jeg ikke bruge den store energi
på det.

Good luck

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 25-05-02 16:07

> Min "fornemmelse" er, at hvis du har "seriøst" indhold - forstået som
> "ting du ellers ville finde på et bibliotek", videnskabeligt stof osv.
> over i den boldgade - så tror jeg det er hot.
Men ville man da kun bruge DC eller kombinere DC med "almindelige" metadata?
/Lars

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-05-02 16:30

On Sat, 25 May 2002 17:07:17 +0200, "Lars Klingenberg"

Jeg ville klart kombinere.

Mvh.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-05-02 18:14

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@lknet.dk> skrev
> Hi,
>
> Et kort spørgsmål: Er Dublin Core standarden for meta-tags noget, man bør
> kigge på? Men andre ord: er det hot eller not?

Dublin Core bruges ikke til andet end bibliotekerne her i Danmark svjv.
Henvender din side sig til danskere er de derfor ligegyldige. Problemet er
ikke at implementere dem i første omgang, men at vedligeholde dem
efterhånden som du opdaterer dit indhold på dine sider. Dine DC tags optager
også plads. Google søger og indekserer kun et vidst stykke ned i dine
dokumenter. Dette kan derfor være et problem i et langt dokument.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-05-02 12:56

Absolut hot. Især hvis man laver offentlig information.

Se eventuelt

http://www.bs.dk/publikationer/vejledninger/3/index.htm

for mere information

Det er en god ide at kombinere DB med standard meta tags, som også
søgemaskinerne bruger.

MVH Christian

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 27-05-02 23:08

"Christian Hansen" <webmaster@telescopium.dk> skrev
> Absolut hot. Især hvis man laver offentlig information.
>
> Se eventuelt
>
> http://www.bs.dk/publikationer/vejledninger/3/index.htm
>
> for mere information

Jeg kan ikke se, hvorfor DC er godt at bruge hvis man ikke er på en
offentlig institution. Jeg kender ingen (vigtige) søgemaskiner der bruger
dem, som jeg også har påpeget andre steder i denne tråd.

> Det er en god ide at kombinere DB med standard meta tags, som også
> søgemaskinerne bruger.

Jeg kan ikke helt finde kontekst i ovenstående udsagn.

Med DB mener du da Dublin Core? Hvilke søgemaskiner er det, der bruger DC i
kombination med metatags?

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk