Internet via Switch men ingen LAN?
Fra : Allan_hundeboll@ofir~

Dato : 24-05-02 23:37

Jeg har 2 PC som begge kører Win2k. Før jeg fik Netexpress ADSL havde
jeg ingen prob. med at køre LAN via min 100/10 Mb Switch, men nu kan
de 2 PCere ikke finde hinanden, selvom de begge har forbindelse til
internettet. Jeg har ikke forstand på IP opsætning så jeg har altid
ladet win2k styre dette.

Jeg kender en som har NetExpress ADSL, men med Router, og der virker
switchen uden problemer (der kan folk på internettet dog ikke se vores
servere, men det har vist noget med ruterens opsætning at gøre, og
sådan en har jeg ikke)
Findes der et program som kan skabe forbindelse mellem 2 win2k
computere, ligsom dem der findes til win9x?
Jeg synes ikke det virker fair at teledanmark ikke "giver support på
interne netværk", når de reklamerer for at ADSL er velegnet til folk
med flere pc'er i hustet!
Vil det evt løse mit prob. at købe en ekstra IP addresse, er skal man
også sætte en masse "IP-ting" op med denne løsning?

Jeg håber virkelig at nogen vil hjælpe mig for jeg har efterhånden
haft dette problem alt for længe.

Fra : Brian Strate

Dato : 25-05-02 01:19

Dit problem er formentlig at dine ip adresser ikke ligger i samme subnet.
En router skulle gerne løse det problem. En anden mulighed ville være at
at installere IPX protokolen. Til overførelse af filer er den helt fin

Mvh
Brian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-05-02 08:56

Allan_hundeboll@ofir.dk wrote:

> [...]
> sådan en har jeg ikke)
> Findes der et program som kan skabe forbindelse mellem 2 win2k
> computere, ligsom dem der findes til win9x?

Det er indbygget, men du må lige fortælle lidt mere om din
installation. Du har en switch og et netkabel fra hver maskine til
switchen går jeg ud fra? Hvordan sidder adsl-tingen (der ikke er
en router) monteret? Går den også i switchen, eller har du to
netkort i en af maskinerne?

> Vil det evt løse mit prob. at købe en ekstra IP addresse, er skal man
> også sætte en masse "IP-ting" op med denne løsning?

Du har næppe brug for at købe ekstra ydelser. Mit bud er at
problemet kan løses ved at du manuelt giver maskinerne et fast
ipnummer, på nuværende tidspunkt lyder det som om adsl-fætteren
tildeler ipnumre til maskinerne når de logger på, og da du således
aldrig ved hvilke ipnumre de to maskiner har, er det svært at
finde den ene fra den anden.

De mange "IP-ting" er i realiteten kun 4 felter der skal udfyldes
og det ene felt udfyldes automatisk. Når jeg ved en smule mere om
hvordan dit netværk er sat sammen, skal jeg nok lave en guide og
en forklaring til dig, det er ikke så indviklet som det lyder..

Hvis du starter en command prompt/kommandoprompt og skriver
ipconfig, hvad får du så af svar?

--
Hygge..
Thomas