katte-sammenføring
Fra : Majer

Dato : 24-05-02 20:07

Hej med jer!
Vi har planer om at købe os en legekammerat til Peter (han ved det bare ikke
endnu *S*). Peter er vores neutraliseret huskat på 10 mdr. Nu er vi så på
jagt efter en lille Norsk Skovkat, som gerne skal være en hun, som også skal
neutraliseres, når det er tid til det.

Hvilke problemfelter skal man tage højde for, i forbindelse med
sammenføringen?

Hvor lang tid skal man regne med, før den nye killing er integreret?? Her
tænker jeg på, om det mon er smartest at lade hende flytte ind, når vi
holder ferie, eller noget i den retning.

Jeg vil meget gerne høre fra jer der har gjort jer disse erfaringer.

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 24-05-02 20:58

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skal
> neutraliseres, når det er tid til det.
>
> Hvilke problemfelter skal man tage højde for, i forbindelse med

Når Peter kun er 10 måneder, og den nye kun er killing, er det ikke sikkert,
der bliver nogen videre problemer.
Det drejer sig tit om at gøre sig klart, at katte ikke, sådan som f.eks.
hunde vist gør, umiddelbart accepterer et nyt dyr i hjemmet.
Derfor gælder det om ikke at blive forskrækket, hvis der hvæses, knurres
eller endda langes lussinger ud, eller man jagter hinanden. Alt dette er
ikke tegn på problemer, men tværtimod et normalt led i at lære hinanden at
kende, når man er kat.

> Hvor lang tid skal man regne med, før den nye killing er integreret?? Her
> tænker jeg på, om det mon er smartest at lade hende flytte ind, når vi
> holder ferie, eller noget i den retning.

Det er altid smart, om ikke andet for rigtig at nyde den lille (husk også at
nyde Peter, så han ikke føler sig udenfor).
Det er svært at sige, hvor lang tid, der kan gå, det varierer meget, men
begges unge alder taget i betragtning - slag på tasken - et par uger til en
måned.

Hilsen, Niels Peter

Fra : Inger Kaya

Dato : 24-05-02 21:44

Hej

Jeg kan ikk sige noget generelt men kan fortælle at vi sammensatte vores 2 ½
år gl. neutraliseret hankat og en 2 år gammel norsk skovkat. De så hinande
godt ud og hvæsede noget af hinanden de første 2 dage. Derefter holdt de
husfred men betragtede hinanden fra et par meters afstand endnu et par dage.
Så var det ovre og de var bedste venner...

/ Tinka, Trold & Inger

Fra : Elwarth

Dato : 25-05-02 08:48

Hej Majer
God idé at få en legekammerat.
Vi har haft lidt forskellige erfaringer med at sætte katte sammen. Vores 1.
kat, Kitti, var ca. 2-3 år, da vi fik en kat mere, som var ca. 1 år. Det så
umiddelbart ud til, at det gik meget godt. Hun var meget sur på ham i
starten, men efter noget tid kunne de ligge og sove ved siden af hinanden,
dog ikke i bunke. Desværre forsvandt han efter 3 måneder, han var udekat,
ligesom Kitti. Så prøvede vi med en killing, historien gentog sig, denne
gang gik der bare 9 måneder, inden han forsvandt. Så syntes jeg ikke rigtigt
at det var sjovt længere, så næste medlem af familien, Frida, blev indekat.
Frida er en meget legesyg og livlig kat, så hun ville gerne lege med Kitti,
men det er Kitti ikke med på. Derfor fik vi Simba, så Frida kunne få en lidt
mere selskabelig legekammerat, og det har virket helt efter hensigten. Frida
får leget med en som gider, og Kitti får fred
Vores metode til at introducere nye katte har hver gang været som følger:
Vi kommer hjem med den nye mis i transportkassen og stiller den midt på
gulvet i køkkenet. Her får de/den gamle lov til at se og lugte lidt til den
nyankomne for en kort bemærkning. Den nye er typisk ved at dø af skræk over
de knurrende og hvæsende uhyrer på den anden side af lågen, derfor kun ca. 5
min. Så bliver den nye flyttet ud på badeværelset, hvor der venter en bakke,
mad og vand og noget legetøj. Her bor den de næste dage. Her kommer den
store kunst ind i billedet, for man skal huske at dele sol og vind lige
mellem nye og gamle, så der ikke bliver grund til jalouxi, og det kan altså
godt være _lidt_ svært, når man har en ny spændende kat i huset, synes jeg.
I disse dage åbner vi døren til badeværelset på klem en gang imellem, så
kattene kan se og lugte hinanden uden at kunne komme i slagsmål. (Teknisk
set betyder det, at vi står med en fod i klemme og holder døren) Ind i
mellem bliver de gamle katte lukket inde i køkkenet, så den nye kan få lov
til i fred og ro at se sig om i stuen og soveværelset. Så bliver kattenes
lugte også blandet lidt. Så en dag bliver døren til badeværelset bare åbnet,
og så mødes de for alvor første gang. Hvor lang tid, der er gået har været
op til den nye kats temperament, typisk 2-4 dage. Vi har aldrig oplevet, at
de er faret i flæsket af hinanden, det har typisk været noget med at de har
holdt sig tæt på hinanden og set meget an. Efter en dags tid er de så faldet
til ro og begyndt at lære hinanden at kende. Eller for Kittis vedkommende
har hun i videst muligt omfang ignoreret den nye.
Håber du kan bruge noget af vores "opskrift".

VH
Dorthe