Fejl i bogen "Rise Sogns Gårde"
Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-05-02 14:34

I bogen "Rise Sogns Gårde" har jeg tilfældigt opdaget en fejl på side 235
IX B, Peder Pedersen, gift den 4.11.1797 i Ulkebøl med Magdalene Hansdatter,
datter af Hans Hansen Kjær. Ved vielsen var han gårdmand og enkemand på
"Fiskbækgård" i Ulkebøl sogn.

Der må være sket en forveksling, for denne mand dør på Fiskbækgård i
Ulkebøl sogn som aftægtsmand den 26.2.1818. Hustruen dør samme sted 11.
marts 1833.

Så han kan ikke rejse til Ærø i 1819 og være indsidder der i 1825. Desværre
har jeg ikke kirkebogskopier for Ulkebøl, men jeg har folketællingen 1803.

Iflg. folketællingen 1803 Ulkebøl sogn har Peter Petersen og Magdalena
ingen datter, der hedder Mette Kirstine ( side 220 VII A ), men

På Revlingbjerg i Sundsmark, fam. nr. 27, et enkelt hus:

Peter Petersen, 38 år, 1. ægteskab, grynmøller
Margaretha Catharine Petersen, hans kone, 33 år, 1. ægteskab
Metta Christina Petersen, deres datter 4 år,
Margaretha Dorothea Petersen, deres datter, 3 år
Apolonia Christina Petersen, deres datter, 1 år
Peter Christensen, tjenestefolk, 26 år
Anna Maria Jürgensen, tjenestefolk, 16 år.

Det må¨således være denne familie, der kom til Dunkær i 1819.

Bodil Madsen

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 26-05-02 22:20

> [...]
> Peter Christensen, tjenestefolk, 26 år
> Anna Maria Jürgensen, tjenestefolk, 16 år.
>
> Det må¨således være denne familie, der kom til Dunkær i 1819.

Har du mulighed for at se hvad denne grynmøller lavede i Dunkær i 1819 og
senere?
Hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 27-05-02 08:44

Iflg. bogen side 235, IX B. Vedr. matr. nr. 17 og 18 Dunkær, Gydegård, nr.
216 på udskiftningskortet.
Der henvises i bogen til at han forpagtede - eller fæstede, som det hedder i
kontraktprotokollen - af kirkerne.
Der skrives: Peder Pedersen på Revlingebjerg ved Sønderborg som fæster af
det Rise og Trandeborg kirke tilhørende halve boel i Dunkær, som tidligere
har tilhørt Hans Christensen. - Fæstemålet skal vare i 16 år, og den årlige
afgift skal være 80 rd., dat. 24/12 1818.

Vi ved, at han, hustru og en datter kom til Rise sogn først på året 1819,
men vi ved også, at fæstemålet ikke varede i 16 år. Datteren blev 1825 gift
med Anders R. Lauritzen (214 VII B (det skal være A), og ved den lejlighed
opgives Peder Pedersen at være indsidder.
---
Således iflg. bogen "Rise Sogns Gårde". Jeg har ikke yderligere oplysninger,
da disse personer ikke er min slægt, men derimod Peter Petersen,
Fiskbækgård, Ulkebøl sogn.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : claus_bo

Dato : 29-05-02 16:58

Hvem har udgivet omtalte bog, og kan den stadig købes og i givet fald hvor
?

Venlig hilsen

Claus Bo

Bodil Madsen <katry@orangenet.dk> skrev i artiklen
<8mrH8.144$DZ.825490@news.orangenet.dk>...

Fra : Fritz Gundgaard Knud~

Dato : 29-05-02 19:56

"claus_bo" <claus_bo@post12.tele.dk> wrote in message
> Hvem har udgivet omtalte bog, og kan den stadig købes og i givet fald hvor
<KLIP>

Du kan slå op på
www.bibliotek.dk

Der kan man bestille bogen til låns, samt se de nærmere detaljer om forlag
mv.

med venlig hilsen

Fritz Gundgaard Knudsen
Kollerupvej 17
8900 Randers
+4586434904
fritz@gundgaard.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 29-05-02 19:42

Bogen er udgivet af Rise Spare- og Laanekasse i anledning af dens 100-års
jubilæum 1960.

Jeg prøvede at se på www.antikvariat.net, men det synes ikke at nogen af
antikvariaterne har den til salg. Så jeg ved ikke om den kan købes nogen
steder. Er der noget bestemt du vil vide, vil jeg da gerne foretage et
opslag. For god ordens skyld vil jeg gøre opmærksom på at det drejer sig om
Rise på Ærø.

Venlig hilsen

Bodil Madsen

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 29-05-02 22:11

cb> From: "claus_bo" <claus_bo@post12.tele.dk>

cb> Hvem har udgivet omtalte bog, og kan den stadig k¢bes og i givet fald
cb> hvor ?

Den er udsolgt for mange år siden og må k¢bes antikvarisk. Jeg har set den
privat eje flere steder på Ær¢. Jeg talte for ca. fem år siden med en
boghandler i Ær¢sk¢bing, de havde syv bestillinger på den. Jeg ved ikke om
de
så s¢gte den antikvarisk. Jeg kan ikke huske hvornår den udkom, men
forfatteren
hedder Eriksen, så vidt jeg husker.

Pr¢v antikvarnettet, jeg gætter på at prisen er 300-400 kr.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk