bundmaling krakkelere
Fra : keld

Dato : 24-05-02 11:16

Hej NG

Jeg har købt en ældre sejlbåd (glasfiber) der har stået på land siden
sidste sommer, bunden var ikke vasket af men så rimmelig ud, da jeg begynte
at vaske på den kunne jeg vaske den gamle bundmaling af og inden under var
underste maling krakkeleret, er der nogle her der ved om det er normalt,
eller hvad jeg skal gøre ved den inden jeg bundmaler igen.

Med Venlig Hilsen

_(!\_ Keld_(!\_

Fra : Stefan

Dato : 24-05-02 11:47

Hej

Vores båd har gjort det samme, jeg fjernede de løse stykker med en stiv
børste og malede overnpå. Nu får den lov til at polere malingen af de næste
par år, når så alt bundmalingen er væk får den en ny omgang.

Stef

Fra : Thomas

Dato : 24-05-02 13:43

"keld" <hegnsgaarden@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> underste maling krakkeleret, er der nogle her der ved om det er normalt,
> eller hvad jeg skal gøre ved den inden jeg bundmaler igen.

Du kan slibe den helt ned og give den 4-5 lag primer og derefter 2-3 lag
bundmaling!

Fra : Peter

Dato : 24-05-02 15:33

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse
> "keld" <hegnsgaarden@privat.dk> skrev i en meddelelse

> begynte
- - - - -
> Du kan slibe den helt ned og give den 4-5 lag primer og derefter 2-3 lag
> bundmaling!
- - - - -

Det er et generelt problem, at både efterhånden får adskillige lag maling i
bunden. Det skyldes normalt, at ejerne maler med bundmaling
(begroningshæmmende) hvert år. Oftest er det ikke nødvendigt (for
begroningens skyld), men mere et ønske fra ejerne om, at se en pæn nymalet
bund inden båden kommer i vandet. (Jeg tvivler på at fiskene værdsatter
det).

Hvad du skal gøre ved DIN båd er jo så en anden sag. Et lag maling der er
krakeleret gør sikkert ikke megen gavn, uanset om det er en slags primer
eller noget begroningshæmmende - så på længere sigt er det nok en ide' at
fjerne det.

Hvis - du lige nu - hellere vil ud og sejle, så rids det lige i overfladen
og kom et enkelt lag begroningshæmmende lag på. (Helst noget
selvpolerende, - det "sliber sig selv af" hmmm, så er det lettere evt. at få
af næste år). Det mest ideelle vil være, hvis du kan finde ud af hvad det
krakelerede lag er for noget, og så evt. konsultere Hempel for at høre hvad
du kan smøre udenpå.

God arbejdslyst

Peter

Fra : Lars Olesen

Dato : 26-05-02 21:38

Dette er jo interessant, nu har jeg troeligt hvert år malet min båd med nyt
bundmaling, idet jeg var af den opfattelse at det skulle man. Jeg bruger
også selvpolerende(mille2000). Desuden er det dyrt hvert år. Kan
bundmalingen virkeligt holde i flere år og hvis dette er sandt, så skal jeg
ikke bøvle med det til næste forår.
mvh. Lars, Fredericia

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-05-02 08:54

Polerende bundmaling virker i hele malelagets levetid. Så der er ingen grund
til at fjerne eksisterende maling, eller at male tykke lag ovenpå. Mal et
enkelt lag med en anden farve så du kan se hvor meget der er slidt af når
båden kommer op igen.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-02 23:43

> [...]

> også selvpolerende(mille2000). Desuden er det dyrt hvert år. Kan
> bundmalingen virkeligt holde i flere år og hvis dette er sandt, så skal

Det er jo egentlig meget simpelt. Er der begroning på båden er der ingen
gift. Er der ingen begroning på båden er der masser af gift og dermed ingen
grund til at smøre mer på.

Hvis begroningen kommer let af med en blød børste og en almindelig
vandslange, så er det rigeligt til et år mere.

Det er kun forhandlerene som gerne vil ha' dig til at smøre ny gift på om
foråret og derefter få dig til at højtryksspule det af igen om efteråret.
Jeg har aldrig bundmalet mere end hver tredie år...

Claus