/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Bil simulation
Fra : Klaus Petersen


Dato : 24-05-02 03:59

Hej NG.

Jeg går lidt med tanker om at lave et simulations program af en bil på min
computer.

Jeg vil gerne have det så realistisk som muligt - med speciel henblik på
hvordan bilen vil opføre sig i et sving med en angivet fart og forskellige
underlag (astfalt, græs.. )

Hvilke kræfter spiller ind i sådan en simulation?

Der er selvfølgelig de logiske såsom vind, bilens fart, friktion imod
underlaget, centrifigual kraften, men jeg på fornemmelse at der er nogle jeg
har glemt.

Jeg ved ikke så forfærdentlig meget om fysik, så jeg kunne godt bruge noget
hjælp til hvordan jeg kan foretage de nødvendige beregninger.

Kan nogen hjælpe mig i gang?

mvh.
Klaus



 
 
Niels Langager Elleg~ (24-05-2002)
Kommentar
Fra : Niels Langager Elleg~


Dato : 24-05-02 07:42

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> writes:

> Jeg vil gerne have det så realistisk som muligt - med speciel henblik på
> hvordan bilen vil opføre sig i et sving med en angivet fart og forskellige
> underlag (astfalt, græs.. )

Det letteste du kan gøre er nok at lede efter nogfle programmer på
nettet. Her er eksempelvis fysikmodelen i rars:

http://rars.sourceforge.net/doc/co_vecto.htm
http://rars.sourceforge.net/links.html

RARS holder forresten er årligt formel 1 grandprix for
computerprogrammer :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Jens Axel Søgaard (24-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 24-05-02 10:24

Niels Langager Ellegaard wrote:
> "Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> writes:
>
>> Jeg vil gerne have det så realistisk som muligt - med speciel
>> henblik på hvordan bilen vil opføre sig i et sving med en angivet
>> fart og forskellige underlag (astfalt, græs.. )
>
> Det letteste du kan gøre er nok at lede efter nogfle programmer på
> nettet. Her er eksempelvis fysikmodelen i rars:
>
> http://rars.sourceforge.net/doc/co_vecto.htm
> http://rars.sourceforge.net/links.html
>
> RARS holder forresten er årligt formel 1 grandprix for
> computerprogrammer :)

Det ser rigtig sjovt ud.

Med hensynt til fysikken vil jeg vove at anbefale en bog,
jeg aldrig har haft i hænderne, nemlig "Physics for Game Developers".
Forlagets side er her:
http://www.oreilly.com/catalog/physicsgame/
De har et prøvekapitel online, så man kan se om det er noget for en.
http://www.oreilly.com/catalog/physicsgame/chapter/index.html
Kapitlet drejer sig om projektiler.

--
Jens Axel Søgaard




Jens Axel Søgaard (24-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 24-05-02 11:41

Denne side ser interessant ud.

http://www.esbconsult.com.au/ogden/locost/phors.htm

Det er en hel artikelserie med navnet "The Physics of Racing".

--
Jens Axel Søgaard






Thomas Jakobsen (24-05-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jakobsen


Dato : 24-05-02 15:02


"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote in message
news:acka8n$po3$1@sunsite.dk...

> Jeg går lidt med tanker om at lave et simulations program af en bil på min
> computer.

> Hvilke kræfter spiller ind i sådan en simulation?

Jeg har en web-side med links til artikler om fysisk-baseret modellering
(til animation og spil f.eks.). Det kan være det er interessant for dig. Kig
http://www.ioi.dk/~tj og klik på Interactive Physics Simulation
Resources.

Sektionen 'game-related' har et link til Physics of Racing, som jeg netop
ser ikke virker længere, men prøv at søge på titlen på Google.

Thomas




Sven Nielsen (27-05-2002)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 27-05-02 10:14

On Fri, 24 May 2002 04:58:35 +0200, "Klaus Petersen"
<spektual@hotmail.com> wrote:

>Jeg går lidt med tanker om at lave et simulations program af en bil på min
>computer.

>Jeg vil gerne have det så realistisk som muligt - med speciel henblik på
>hvordan bilen vil opføre sig i et sving med en angivet fart og forskellige
>underlag (astfalt, græs.. )

Det er en meget stor opgave at gå i gang med, men pøj pøj.

>Hvilke kræfter spiller ind i sådan en simulation?
>Der er selvfølgelig de logiske såsom vind, bilens fart, friktion imod
>underlaget, centrifigual kraften, men jeg på fornemmelse at der er nogle jeg
>har glemt.

Hvor logisk er det mon - du ramte to rigtige ud af fire?! Bilens fart
er ikke en kraft, og det kræver i modsætning til hvad mange måske
tror, ikke en bestemt kraft at opretholde farten. Vindmodstand er
derimod god nok. Men centrifugalkraften behøver man ikke at tage
hensyn til. Den er faktisk slet ikke nogen rigtig kraft. Der er da
også et helt afsnit i "The Physics of Racing" som hedder:
"There Is No Such Thing as Centrifugal Force."

http://www.esbconsult.com.au/ogden/locost/phors.htm

Friktion mod underlaget er alfa og omega. Det er årsagen til at man
kan accelerere og styre. Det er imidlertid kompliceret at modellere
realistisk. Tænk f.eks. på at dæk deformeres når man styrer og
bremser. Det er også vigtigt at medtage bilens bevægelser og
affjedring.

>Jeg ved ikke så forfærdentlig meget om fysik, så jeg kunne godt bruge noget
>hjælp til hvordan jeg kan foretage de nødvendige beregninger.

Det er nok ret nødvendigt at sætte sig godt ind i fysikken, samt at
vide en del om, hvordan man laver numeriske beregninger på en
computer. Det sidstnævnte er en hel videnskab for sig. Man vil typisk
opleve, at hvis man koder formlerne ind "lige ud af landevejen" så får
man frygtelige problemer med store unøjagtigheder og overflows.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Carsten Svaneborg (27-05-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 27-05-02 14:14

Sven Nielsen wrote:
> Men centrifugalkraften behøver man ikke at tage hensyn til. Den
> er faktisk slet ikke nogen rigtig kraft.

Den er nu rigtigt nok hvis man er på en karusel. Spørgsmålet
afhænger helt af valget af koordinatsystem. Hvis man vælger
koordinatsystem: (0,0,0)=bilens masse midpunkt, og (1,0,0)
retningen er den retning bilen peger i, så skal centrifugal
kraft tages med i beregningen.

> "There Is No Such Thing as Centrifugal Force."
Bare fordi en kraft er fiktiv betyder det jo ikke at den
ikke er virkelig. ;*)

> Friktion mod underlaget er alfa og omega. Det er årsagen til at man
> kan accelerere og styre. Det er imidlertid kompliceret at modellere
> realistisk. Tænk f.eks. på at dæk deformeres når man styrer og
> bremser. Det er også vigtigt at medtage bilens bevægelser og
> affjedring.

Dæk deformationen tror jeg ikke er noget stort problem, med mindrer
man vil lave en ultra realistisk simulation af offroad/ralley kørsel.
Men langt værre er hvordan slip mellem dæk og overflade skal simuleres,
hvis den horisontale kraft komponent bliver mere end en konstant
afhængig af underlag og dæk så bliver friktionen =0 ?.

> Det er nok ret nødvendigt at sætte sig godt ind i fysikken, samt at
> vide en del om, hvordan man laver numeriske beregninger på en
> computer.

En anden sjov ting er masse fordelingen i bilen. Hvis bilens
masse midpunktet ligger over foraksen, og man bremser og kører
ned af bakke samtidig, så vil bilen vende på hovedet.

Jeg tror jeg ville starte med en stor masse, der er fast bundet
i midten af et kasse formet chasi, der i hver hjørne har en
fjeder til et hjul, hvor hjulets position til chasiet er fixet
borset fra op og ned, der styres af fjedren, hvor udelukkende
centralmassen og hjul vejer noget. Hjulene skal have en masse
da ellers fjederenskraft kan lede til uendelig acceleration
i hjulets nedadrettet bevægelse.

Retningen af hjul bestemmes så ude fra, ligeledes den torque
der ligger på forhjul eller baghjul. Friktionen må afhænge af
dæk areal samt kraftkomponenten, der trykker hjulet ned imod
vejoverfladen. Den kan være nul hvis bilen kører over toppen af
en bakke.

Hvad mangler så??

Men alt andet lige, så er en bil formodeligt lettere at simulere
end en cykel. ;*)

--
Carsten Svaneborg


Sven Nielsen (27-05-2002)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 27-05-02 15:06

On Mon, 27 May 2002 15:13:33 +0200, Carsten Svaneborg
<not_anywhere@on.the.net> wrote:

>Hvad mangler så??

Der er en masse information på http://www.racer.nl og især
http://www.racer.nl/reference/carphys.htm . Det lyder faktisk som et
kanon projekt, hvor det meste af det vigtige er taget med.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste