Mercury motor 'dør' på to cylindre
Fra : Jens_M

Dato : 23-05-02 23:30

Hej.
Jeg har en Mercury - 50 hk 4 cylindre, to-takt udenbordsmotor, der 'dør' på
de to øverste cylindre efter 35-40 min. sejlads. Efter 15-20 min. humpen
frem på to cylindre starter de to sidste igen.

Mekanikeren har skiftet kølepumpen og svømmerdyse/pakninger i den ene
kaburator - men uden at det har hjulpet.

Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være galt?

mvh
Jens M.

Fra : mahela

Dato : 24-05-02 06:50

"Jens_M" skrev d. 23-05-02 23:30 dette indlæg :
> [...]
> frem på to cylindre starter de to sidste igen.
> Prøv at kigge på din tændspole hvis den bliver varm svigter den du kan
også prøve at måle om der kommer strøm ud til spolen hvis den går ned på
de øverste cylindre så kan det evt. strøm spolen under svinghjulet

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 27-05-02 06:27

> [...]
> kaburator - men uden at det har hjulpet.
>
> Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være galt?

Hej Jens
Du skal prøve at finde ud af om det er brændstoffet eller tændningen der
svigter..
Prøv at checke benzin slangen for utætheder/efterspænd alle
slangeklemmer.
prøv at pumpe benzinen manuelt når fejlen opstår. hjælper det er din
benzin pumpe defekt.
Jeg går ud fra at du har åbnet udluftningsskruen på tanken .

Er du sikker på at det er 2 cyl der fejler....?
prøv evt. at tage en tændrørs hætte af ad gangen, hvis motoren ændre lyd
så er der gnist.
prøv også at kikke på tændrørene, om de ser ens ud, eller om en eller
flere er sodet til.
Hvis et tændrør er helt rent ( som nyt ) kan det være en toppakning
der er defekt så du får vand i cyl.

Jeg er ikke mekaniker, men har en Mariner 75 hk 4 cyl fra 1984.

Den havde en fejl der mindede om din. Jeg skiftede switchboxen dkr.
2000,00
Jeg havde også problemmer med at den ikke kunne sejle med fuld gas, det
var
den manuelle pumpe. Der er en kugle i den og den satte sig i klemme,
så den spærrede for benzinen.
Hvor gammel er din motor ?.
Jeg har manualen til Mariner/mecury 50-200 hk indtil 1984.
Min far har en Mecury 500 50 hk 4 cyl, samme teknik som min. bare lidt
mindre..

Prøv at udelukke nogle fejl

du er velkommen til at maile mig.
Mikael-block@ofir.dk
så kan jeg prøve at hjælpe...hvis jeg kan..

Fra : Jens_M

Dato : 27-05-02 20:32

Hej begge.

Tak for jeres svar / forslag.

Jeg har været i gang med forsøg på fejlfinding, som beskrevet af Michael,
men kunne ikke rigtigt lokalisere fejlen.
- og håbede på, at en fra gruppen havde nogle specielle Mercury-erfaringer,
da min Mercury forhandler åbenbart heller ikke kender fejlen.

Men jeg fortsætter, så tak for hjælpen

mvh
Jens_M

Jens_M <Jens_M@Post.tele.dk> skrev i en