En gammel Baag Herreds slægt
Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 23-05-02 22:54

Jeg arbejde i øjeblikket (bl.a.) med efterslægtstavle fra Fyn hvor mange af
personerne er nævnt i Hans Hansens : "En gammel Baag Herreds Slægt" samt i
P. Andersens : "To Gaarde og deres Beboere".
(Endvidere ses mange af personerne også i Boernes efterslægtstavler.)

Er der nogen her i gruppen der selv har arbejdet med - eller kender til -
opdaterede versioner af ovennævnte skrifter, der har været trykt i "Årbog
for Historisk Samfund for Odense og Assens Amter" ?

Niels Jørgen Engel

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 24-05-02 00:28

"Niels Jørgen Engel" <niels.engel@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdaterede versioner af ovennævnte skrifter, der har været trykt i "Årbog
> for Historisk Samfund for Odense og Assens Amter" ?

Hej Niels Jørgen

Vi er nogle stykker som arbejder med Boe-slægten som oprindeligt kommer fra
Helnæs. Stamfaderen til slægten var slotsfoged Peder Hansen Bomand (1500 -
1556). Dette kan du læse om på en hjemmeside om slægten på
http://www.boerne.dk. Denne side vedligeholdes af Erik Helmer Nielsen i
samarbejde med slægtforskerne Kaj Andersen og dennes søn Finn Hannesborg
Andersen. Nu er Kaj Andersen efterhånden blevet en ældre herre på 92 år så
det er nu kun sønnen som tager på landsarkivet i Odense.

Desuden er der Lotte Brændegaard Hvid som har en hjemmeside med en del
fynske kirkebøger på http://www.virgo-fyn.dk. Her kan man gå ind og læse
udtrækkene af de forskellige kirkebøger.

Så er der Carsten Nielsen som har hjemmesiden Hans Christian Andersen
Genealogy på http://hjem.get2net.dk/carsten_nielsen/index.html Han er
foruden at være efterkommer af Peder Hansen Bomand også beslægtet med vores
verdensberømte forfatter H. C. Andersen. På denne hjemmeside kan du også
finde noget om Mule-slægten fra Odense.

Endelig er der min hjemmeside på
http://www.trnng.dk/familytree/danish/index.htm som også har noget om
Boe-slægten. Her kan du også læse noget om Nyborg-slægterne Iversen,
Jespersen og Nielsen, herunder også om den sidste bytrommeslager i Nyborg. I
tilknytning dertil er der et par mailing lister. Jeg er den eneste der er i
slægt med fiskerfamilien Martens fra Karrebæksminde som er efterkommer af
Peder Hansen Bomand.

Det er naturligvis mest på førstnævnte hjemmeside hvor der meget om
Boe-Slægten, hvor du også vil læse om at det var Lars Boe Thomsen (1899 -
1973) som i 1945 gik igang med at udforske sin slægt og da han kunne udgive
slægtsbogen i 1960 omfattede slægten mere end 7000 personer. I dag er man
efterhånden kommet op på mere end 20.000 personer, det seneste jeg så var
24.000. Selvom Lars Boe (Thomsen) nu har været død i mere end 28 år er
arbejdet ikke gået i stå, nærmere tværtimod som tallet på antallet af
personer da også viser.

Med venlig hilsen

Klejnsmed
Tommy Rolf Nielsen
http://www.trnng.dk

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 25-05-02 11:22

"Tommy Rolf Nielsen" <trnng@trnng.dk> skrev i en meddelelse

Kære Tommy.

Tak for dine fine henvisninger. Jeg har med glæde benyttet flere af dem, men
tænkte der måske var en eller anden der havde arbejdet videre med specielt
Hans Hansens : "En gammel Baag Herreds Slægt" samt
P. Andersens : "To Gaarde og deres Beboere" for at føre slægterne op til i
dag.

Niels Engel