Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom kontra opløsning
Fra : FILIP RAVN

Dato : 23-05-02 18:37

----- Original Message -----
From: "Trickysparrow" <martin@nospam-plakaten.dk>
Newsgroups: dk.fritid.foto
Sent: Wednesday, May 22, 2002 1:04 PM
Subject: Re: Hvad er vigtigst - god zoom eller h¿j opl¿sning?

> Det afhænger da af lukker tiden, men det er selføjelig ikke sikkert
> man kan juster den manuelt på det her kamera.

> Det skulle jo da være nok til A4 forstørrelser.

Jeg tror du ved noget om hvad et kamera med 2,1 Mpix kan gøre. Er det nok
til at lave almindelige fotos med 10*13 i god opløsning???? Jeg er nemlig
selv på jagt efter et nyt kamera og ved ikke om jeg skal vælge et med 3,1
eller 2,1 Mpix forskellen i prisen på de kameraerer jeg har i sigte er
henholdsvis 4500 og 3100 (Minolta S304 og Canon A20/40)

Filip Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-02 19:42

> [...]
> eller 2,1 Mpix forskellen i prisen på de kameraerer jeg har i sigte er
> henholdsvis 4500 og 3100 (Minolta S304 og Canon A20/40)

2,1 Mpix kan printes ud som gode A4 billeder, men det kræver at man optager
i en god opløsning, billedfilen skal fylde ca. 1 Mb på hukommelseskortet,
formatet har forskellige navne på de forskellige fabrukater.

Jeg bruger selv et olympus C2100 UZ, det har 10 x optisk zoom, det er så
vidt jeg ved den kraftigste zoom på markedet, dette kamera er desværre gået
ud af produktion men det kan stadig købes.

Olympus bruger formaterne TIFF som er ukomprimeret og fyldder meget i
hukommelsen, SHQ som er komprimeret og fylder ca. 1 MB pr billede og HQ som
fylder noget mindre men ikke kan bruges til udprintning i god kvalitet, de
har også lavere opløsninger, men dem bruger jeg ikke..

Jeg mener ud fra mine erfaringer at zoom er meget vigtig, men det skal være
optisk, digital zoom svarer til at lave et udsnit af billedet hjemme på
computeren, man udnytter kun en lille del af kameraets opløsning.
Hvis man bruger 4 x digital zoom på et 2.1 Mpix kamera,svarer det til at
bruge et0,5 Mpix kamera, det kan måske bruges til billeder der skal sendes
over internet, men ikke til udskrivning.

Hilsen Aksel