MS Windows
briani 27239
Win2000 på ældre PC
Fra : Kasper Okkels

Dato : 23-05-02 18:11

Hej,

Jeg har en ældre computer (PII, 233 MhZ, 196 MB RAM, 6.4 GB HD) med windows
98. Den installation er dog efterhånden blevet så ustabil, at jeg er ved at
gå til over genstarter. Jeg overvejer derfor at købe en ny harddisk, og
installere Windows 2000 på den. Er det noget, der kan anbefales, eller er
min maskine simpelthen for langsom til den slags nymoderne (!!) programmer?
Har jeg RAM nok, og hvor stor en disk vil jeg i givet fald skulle købe?
Håber på hjælp!

mvh Kasper

Fra : Kim Nielsen

Dato : 23-05-02 18:39

"Kasper Okkels" <okkels@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
programmer?
> Har jeg RAM nok, og hvor stor en disk vil jeg i givet fald skulle

Jeg vil tro at din PC vil virke fint.

Jeg bruger selv Win2K pro på en K6-2 300Mhz med 256 MB ram, og det er
det mest stabile Windows system
jeg nogensinde har haft, det er aldrig gået ned i de 14 måneder jeg har
brugt det.

Bortset fra opstart/nedlukning syntes jeg ikke Win2K er langsommer end
Win98, tilgengæld er der en mere glidende program afvikling.

Normalt bruger jeg 120 -130 Mbyte ram, så alt efter hvad du bruge din PC
til er 196 Mbyte sikkert ok.

Din HD er rigelig stor til at rumme Win2K samt mange programmer/data -
hvis du køber en ny HD så vær sikker på at dit motherboard kan bruge
den, mit motherboard (ASUS TX-97X) har med den nuværende bios en grænse
ved 32,6 GByte, stører disk kan jeg ikke brug med mindre jeg finder en
passende bios opdatering.

Så jeg vil anbefale det, da jeg har gode erfaringer med det.

Kim Nielsen

Fra : Kasper Okkels

Dato : 23-05-02 20:27

> [...]
> den, mit motherboard (ASUS TX-97X) har med den nuværende bios en grænse
> ved 32,6 GByte, stører disk kan jeg ikke brug med mindre jeg finder en

Som det er nu, så har jeg i forvejen pladsproblemer. Jeg har mange store
tunge programmer installeret, og når al unødigt er fjernet, så har jeg
omkring 1 GB fri plads. Så en ny harddisk bliver jeg nok nødt til at have.
Jeg kunne dog godt tænke mig, at det var muligt at købe en disk, der kunne
flyttes over på en ny computer, når en sådan måtte komme til mig. Mit
bundkort er et Intel Atlanta 440LX.

> Så jeg vil anbefale det, da jeg har gode erfaringer med det.

Jamen, så må jeg hellere gå i krig med det... Er det i øvrigt muligt at
sætte den gamle HD i som slave og så på den måde slippe for backup? Eller
vil det give komplikationer at have et komplet og fungerende styresystem på
begge diske?

Kasper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-05-02 22:33

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> wrote in message
> den, mit motherboard (ASUS TX-97X) har med den nuværende bios en grænse
> ved 32,6 GByte, stører disk kan jeg ikke brug med mindre jeg finder en

Jo, du kan sagtens bruge en disk på 120GB, du kan bare ikke boote fra den.

Win2000 bruger ikke BIOS til noget. BIOS stiller opstartsbetingelserne, bla.
hvor der skal bootes. Efter opstart bliver BIOS brugt til nada.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 25-05-02 02:22

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opstartsbetingelserne, bla.
> hvor der skal bootes. Efter opstart bliver BIOS brugt til nada.

Tja - hvad skal jeg skrive.

Det er sikker rigtigt at winNT uanset version bruger HAL (Hardware
Abstraction Layer - det hed det i WinNt4 i 1996)), men under Bios boot
nægter mit motherboard (ASUS TX97X) at auto detektere m.m HD stører end
32,6GB - der eksister ingen disk, som kakn findes -eller ikke i dos
eller winNT4,5..?

Da du ikke har det problem intresser det nok ikke dig at læse dette.-
men Seagate har lavet et papir om dette - min disk er ST340016A det
er den en 40GByte jeg har.:
http://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/100129212b.pdf
Og nej -det var ikke muligt for mit mb at genkende disken selv om
forskellige manuelle værdier blev indsat
PS - jeg booter fra en anden dksk, men det har heller aldrig hjulet,
disken kan kun genkendes som een 52,6 G disk - jeg har prøvet.

Ellers tak.

Kim Nielsen

Fra : Martin K

Dato : 23-05-02 19:16

Kasper Okkels wrote:
> [...]
> nymoderne (!!) programmer? Har jeg RAM nok, og hvor stor en disk vil
> jeg i givet fald skulle købe? Håber på hjælp!

Der vil slet ikke være nogle problemer i det. Det vil spille 100% er jeg
sikker på. På min bærbare (P200 MMX, 64 Mb Ram, 2,1 Gb HD), kører det ganske
fint og uden problemer. Jeg har også prøvet at have det kørende på min gamle
pc (AMD K6-2 400 MHz, 128 Mb Ram, 10,1 Gb HD) her var absolut heller ingen
problemer. På min nye maskine er der heller ikke nogen problemer
overhovedet! Dette OS vil du bestemt få fornøjelse af...

Held og lykke med projektet!

--
Martin K