Dommedag
Fra : Smit

Dato : 23-05-02 08:45

Hej Gruppe

For et par år siden udkom en bog, som "videnskabeligt" prøvede at gætte på
hvornår dommedag ville indtræffe. Jeg mener at en vis dansk Physiker: Holger
Beck Nielsen var en af bidragsyderne, men jeg har ledt efter bogen i DNLB
uden at finde den. Er der nogen som kan hjælpe mig med en titel eller en
forfatter.

Smit

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 23-05-02 10:58

Smit wrote:

> For et par år siden udkom en bog, som "videnskabeligt" prøvede at gætte på
> hvornår dommedag ville indtræffe. Jeg mener at en vis dansk Physiker: Holger
> Beck Nielsen var en af bidragsyderne, [...]

Ja, jeg kunne også godt tænke mig at læse Holger Bechs argument i sin
helhed, for hver gang han har fortalt den korte version af det (i aviser
etc.), har det lydt som totalt vås i mine ører.

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 23-05-02 12:07

Karsten S. Jørgensen wrote:
> Ja, jeg kunne også godt tænke mig at læse Holger Bechs argument i sin
> helhed, for hver gang han har fortalt den korte version af det (i
> aviser etc.), har det lydt som totalt vås i mine ører.

Hans hypotese er at måske er hele verdensrummet et falsk vacuum.
Ligesom en boble af damp i et glas vand der ikke koger.

Sådan til tilstand er ikke stabil, og BAD THINGS(tm) happens når den
finder ud af det.

--
Carsten Svaneborg

Fra : Filip Larsen

Dato : 23-05-02 11:25

Smit skrev

> For et par år siden udkom en bog, som "videnskabeligt" prøvede at gætte på
> hvornår dommedag ville indtræffe. Jeg mener at en vis dansk Physiker:
Holger
> Beck Nielsen var en af bidragsyderne,

Det har forhåbentlig ikke noget med John Leslies teori at gøre?

http://www.google.com/search?q=John+Leslie+end+world
http://www.qsmithwmu.com/leslie_end_of_time.htm

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : karamel

Dato : 23-05-02 16:14

Smit wrote:

> [...]
> uden at finde den. Er der nogen som kan hjælpe mig med en titel eller en

Jeg så fornylig på biblioteket en bog, der hedder "De sidste tre sekunder".
Forfatteren er en tysker, bogen er oversat til dansk. Håber, det kan hjælpe.

Fra : klaus

Dato : 23-05-02 17:11

"Smit" <odyssee@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
DNLB
> uden at finde den. Er der nogen som kan hjælpe mig med en titel eller
Kan det mon være denne:

Videnskaben eller Gud? : Redaktion: Bent Raymond Jørgensen og Uffe Gråe
Jørgensen, DR-forlaget 1996
I anmeldelsen på
http://www.astro.ku.dk/~cramer/papers/bog/bog.html#vidgud
står der bl.a. om Holger Bech Nielsen indlæg:
"På disse mere spekulative teorier har Holger og kolleger bygget endnu
mere spekulative modeller for en vakuumbombe, der måske kan sende
Universet over i et nyt og mere stabilt vakuum med lavere energi.
Higgs-partiklens masse spiller en central rolle i denne model og hvis
forudsigelsen om, at massen er tæt på 135 GeV holder, mener Holger, at
man næsten må identificere dette "mirakel" med Gud."

De 135 GeV argumenteres de vistnok for her:
http://arxiv.org/PS_cache/hep-ph/pdf/0104/0104161.pdf
Jeg fatter intet af det der står, men det er der måske andre der gør

/Klaus

Fra : Smit

Dato : 23-05-02 18:14

tak for de mange svar. Det er imidlertid ikke nogle af de foreslåede værker
som jeg havde i tankerne. Det drejer sig vist nærmere om en halv joke, halv
alvorlig sandsynlighedsberegning af hvor store chancer menneskeheden har for
at overleve, gennem det næste år tusinde. Bogen opremser alle de mange
rædselsscenarier som menneskeheden kan blive udsat for, både af egen
initierede og mere naturlige katastrofer: Forurening, Atomkrig, Kollision
med fremmede himmel legemer, vakuum bomber, en af de mere radikale er at vi
alle sammen skulle ende med at gå til i et gråt slam forårsaget af
nanoteknologi som er løbet løbsk.

Jeg begynder faktisk at blive i tvivl om hvorvidt Holger Beck Nielsen
overhoved havde noget med bogen at gøre, eller tankerne bare lignede hans.

Smit

Fra : karamel

Dato : 23-05-02 19:22

Smit wrote:

> [...]
>
> Jeg begynder faktisk at blive i tvivl om hvorvidt Holger Beck Nielsen
> overhoved havde noget med bogen at gøre, eller tankerne bare lignede hans.

OK, så kommer jeg næsten i tanke om "A choice of catastrophes" af Isaac Asimov.
Jeg læste den i sin tid og den var ret spændende. Men jeg ved ikke rigtigt, om
det er det, du leder efter.

Fra : Smit

Dato : 24-05-02 13:25

Nej det er heller ikke Asimov. Gud ved hvad det så kan være..?..!

Smit

Fra : Mikael

Dato : 29-05-02 11:44

"Smit" <odyssee@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg begynder faktisk at blive i tvivl om hvorvidt Holger Beck Nielsen
> overhoved havde noget med bogen at gøre, eller tankerne bare lignede hans.

Holger Bech Nielsen har ved diverse foredrag fremført Brandon Carters teori,
men jeg ved ikke, om han har nedfældet noget på skrift. Til gengæld lyder
den bog, som du beskriver, som John Leslies "The End of the World, The
Science and Ethics of Human Extinction" (se fx.
http://www.blowyourmind.net/doom.htm).

Fra : Smit

Dato : 01-06-02 15:16

Tak jeg tror at det var den.