"Elsker" blomster
Fra : Millie

Dato : 23-05-02 07:37

Hej eksperter
Min 13 måneder gamle flatweilertæve Sally elsker blomster. Det gør jeg også!
Vi har en interessekonflikt her..
Jeg elsker nemlig mine havekrukker, smukt tilplantede i dejlige farver.
Sally elsker at æde dem!!
Det har indtil nu kostet adskillige blomster livet..samt hundredevis af
krner, idet jeg nægter at opgive kampen for en terasse.
Nu til morgen aflivede Sally min smukke blomstrende purpurblomst, og for
første gang mistede jeg besindelsen og forsøgte at "vise hende miseren og få
hende til at forholde sig til mine følelser herfor". Hun blev vildt glad og
for bare rundt i haven i absolut tophumør.jaahhh mor vil lege!
Jeg er lige ved at miste troen på, at man ikke må sige noget negativt og kun
rose. Sally forstår udmærket ja og nej, men lider af selektiv hørelse.
Sally bliver lukket ud i haven, mens jeg tager min af min datter. Hvis ikke,
forsøger hun at grave sig vej ud gennem terassedøren. Så det nytter ikke
noget, at hun ikke skulle kunne være alene i haven, og at binde hende er vel
ikke løsningen.
Er der noget jeg kan sprøjte på mine blomster, så hun lader den være eller
forstår at det er mine? Eller andre gode råd?
Sally har indtil nu, ud over blomster, sko, puder, legetøj og en del andre
effekter også kostet os 2 katte, som ikke kunne få lov til at være i huset,
efter hun kom.
Hun bliver trænet og aktiveret, men er meget stærk!!
Hilsen Millie

Fra : Torben Møller-nielse~

Dato : 23-05-02 07:50

Jeg har en 13 mdr. gammel Chesapeake Bay Retriever og forstår din
frustration. Det er, indtil nu, lykkedes hende at ødelægge tomatbedet
tre gange, har fjernet samtlige planter fra havebassinet, ædt utallige
støvler og sko, benene på Isabellas Trip-Trap stol, div.
beklædningsgenstande, et nedløbsrør osv. osv. Hun bliver aktiveret til
op over begge ører, men synes stadig, at det er vældig sjovt at nappe
knægtens nye sko i et ubevogtet øjeblik. Min eneste trøst er, at det ser
ud som om, at den nys overståede løbetid, har lagt en dæmper på hende.
Jeg tror, at det er en hvalpeadfærd, som de efterhånder vokser fra. Lidt
ligesom ræveunger, som også har skindlapper og fjer, som de leger med.
Hunde kan så nok ikke helt skelne mellem hvad de må, og ikke må, lege
med. Det bliver nok bedre med tiden...

Mvh.
Torben

Fra : ChiChi

Dato : 23-05-02 08:12

> [...]
huset,
> efter hun kom.
> Hun bliver trænet og aktiveret, men er meget stærk!!

Hej Millie

Jeg har rigtig gode erfaringer med at bruge et af de her "gå Væk Hund"
midler, som man blander op i vand og vander ud der hvor man ikke vil
have hunden! Jeg kan ikke lige huske det nøjagtige navn på produktet,
men jeg har købt det i Petgo Http://www.petgo.dk

Jeg gør det at jeg siger Nej hver gang hunden kommer i nærheden af "det
forbudte område" et par dage, og så vander jeg blomsterbedet/krukken med
"gå væk hund"midlet og fortsætter nej-øvelserne efter en lille uges tid
er det ikke mere nødvendigt at vande bedet med midlet, da hunde ikke
længere interessere sig for det.

Begynder den igen, er det som regel nok at genvande bedet/krukken et
stykke tid igen!

Mange hilsner fra
Sussan, Oskar og Tikki
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-05-02 08:11

"Millie" <beks@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej eksperter
> Min 13 måneder gamle flatweilertæve Sally elsker blomster. Det gør jeg
også!
> Vi har en interessekonflikt her..

Hej Millie
Jeg er bestemt ikke ekspert....og dog.... Kender i hvert fald godt
problemet.
Da vores Bølle (Hollandsk Kookerhondje) havde nogenlunde samme alder som din
Sally, elskede han simpelthen *alt* hvad der ikke tilhørte ham.

>snip<

> Jeg er lige ved at miste troen på, at man ikke må sige noget negativt og
kun
> rose. Sally forstår udmærket ja og nej, men lider af selektiv hørelse.

Jep, kender det også godt. Jeg har indtil flere gange "mistet besindelsen"
og sagt grimme ukvemsord.

> [...]
> forsøger hun at grave sig vej ud gennem terassedøren. Så det nytter ikke
> noget, at hun ikke skulle kunne være alene i haven, og at binde hende er

Nej, dårlig idé, efter min mening. Så lærer hun jo ikke, hvad hun må, og
hvad hun ikke må.

> Er der noget jeg kan sprøjte på mine blomster, så hun lader den være eller
> forstår at det er mine? Eller andre gode råd?

Hos os har følgende efterhånden virket: Giv hende noget som er hendes. Det
må ikke være noget der kan forveksles med jeres ting. Hver gang hun laver
unoder så siger du nej, og giver hende sin egen ting, når hun så tager imod
denne ting, skal rosen falde. Dette virkede faktisk her hos os, i takt med,
at Bølle blev ældre.

> [...]
huset,
> efter hun kom.
> Hun bliver trænet og aktiveret, men er meget stærk!!

Der er næsten ingen ende på, hvad vores har fortærret.....Men der er altså
håb forude. I dag kunne han ikke drømme om, at røre nøget der ikke er hans.
Han har stadigvæk sin lille gule bold, som følger ham over alt. Den bliver
flittigt brugt som sovedyr, hente-gul-bold, skal-vi-ikke-lege-lokker osv.
Desuden har han med jævne mellemrum en punkteret fodbold, der bare er *så*
lækker, og som bare må "slåes ihjel" flere gange i døgnet. Han mangler at
forstå, at denne fodbold, vil jeg altså ikke have i min seng. Han forstår
simpelthen ikke, at jeg synes savl er ulækkert. *GG* Så det lever jeg bare
med.

Mvh

Renate, der tror på at det går over med alderen....

Fra : Helle

Dato : 23-05-02 22:01

"Millie" <beks@mail.dk> wrote in message news:<3cec8e5d$0$70385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hej eksperter
> Min 13 måneder gamle flatweilertæve Sally elsker blomster. Det gør jeg også!
> Vi har en interessekonflikt her..
>klip

Hej
Ser du den amerikanske hundeadfærdsekspert Matthew Margolis på Animal
Planet? Jeg har set ham vænne adskillige hunde af med mange uvaner på
meget kort tid. Metoden er simpel. På med halsbånd og snor og så
fremprovokerer du den adfærd du vil rette. Køb et par billige blomster
til eksperimentet, så du ikke mister flere af de dyrebare. Hver gang
din hund så forsøger at bide af blomsterne giver du et hårdt ryk i
snoren og siger samtidig bestemt NEJ. Når hunden holder op roser du
den selvfølgelig. Gentag og gentag. Efter kort tid vil hunden forstå
at det er forbudt. (I hvert fald når han gør det, men hvorfor skulle
det ikke også kunne lykkes for dig). Jeg håber du får et fint
blomsterflor fremover.
mvh
Helle

Fra : Millie

Dato : 26-05-02 20:05

Tusind tak for jeres tilbagemeldinger. Det er rart at vide, at jeg ikke er
alene, og at det nok går over.
Det har jo været en ok weekend, så vi har været en del i haven, og Sally har
ikke gjort antræk til flere blomstermord.
Jeg vil forsøge at finde noget gå-væk-hund-noget ( petgo er midlertidig
lukket) og forebygge, at der ryger flere af de mere dyrebare blomster, og så
vil jeg forsøge at være mere obs! på hende, når hun er i haven. ( jeg kan
ikke se animal planet - øv - men flere nej-øvelser er vel aldrig af vejen )
Ønsker jer alle en dejlig have-sommer!
Hilsen Millie