Fisk taber tarmen
Fra : Roar

Dato : 22-05-02 21:23

Kære NG

Endetarmen er begyndt at hænge ud af en Apistogramma cacatoides, jeg
har fået for nyeligt. Ellers ser fisken sund ud.

Hvorfor og hvad gør jeg?

VH Roar

Fra : tom nielsen

Dato : 22-05-02 21:50

deres kost er ikke varieret nok (havde samme problem med mine oscars)
Man kan få noget medicin imod det - men kan ikke huske hvad man kalder
"sygdommen".

Jeg blev nødt til at aflive min, da problemet blev større og større - hullet
på fisken blev større..

Fra : Roar

Dato : 23-05-02 08:56

"tom nielsen" <toms@sport.dk> wrote in message news:<3cec0494$0$70430$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> "sygdommen".
>
> Jeg blev nødt til at aflive min, da problemet blev større og større - hullet

Beklager - upræcis beskrivelse. Der er ikke gået hul på maven. Tarmen
hænger ud gennem endetarmsåbningen. Fisken har fået masser af levende
foder.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-05-02 12:11

roape@bigfoot.com (Roar) writes:

> Beklager - upræcis beskrivelse. Der er ikke gået hul på maven. Tarmen
> hænger ud gennem endetarmsåbningen. Fisken har fået masser af levende
> foder.

Det er nok ikke tarmen der hænger ud, men endetarmsorm.

Fra www.akvariebladet.dk:
[ http://www.akvariebladet.dk/artikler/1996/Apistogramma_slægten.html ]

... Også levende foder kan give dig problemer, idet for eksempel
endetarmsorm (Cammalanus) kommer ind med levende tubifex og røde
myggelarver. Endetarmsorm viser sig som nogle sme røde orm der
hænger ud af gattet på fisken når den står stille i vandet, men som
trækker sig op når fisken svømmer. Fisken vil dø hvis den ikke
behandles, ...

Der findes flere præperater som kan behandle disse angreb, men det
kræver nok et besøg ved dyrelægen, da ormekur er røget på recept. Jeg
har haft success med "Levaject vet", som jeg fik på flydende form ved
dyrelægen.

/Esben
--
We have enough youth, how about a fountain of Smart.

Fra : tom nielsen

Dato : 24-05-02 16:07

Helt i orden, men det var også det jeg mente.
Først var det bare tarmåbningen - men den blev altså større og større -
hvilket betød at de måtte aflives.