Aage Dahl - betydning af forkortelse: 'm.p~
Fra : Jan Wibrand

Dato : 22-05-02 20:20

I Aage Dahl: Danmarks Præstehistorie XXXVII, Aalborg Amt 1, side 8, står
under Mag. Christopher Gertsen Mumme (biskop i Aalborg 1735-37), at han
forlover sig med Ingeborg Frandsdatter Vogelius. Men oh-ve, denne er
besvangret af en anden. Dog dør hun midt i misèren! Videre står om hende, at
hun '+ ca. 20 VIII 1702 vist m.p.'
Hvad betyder dette 'm.p.' i forbindelse med hendes død?
Mvh - Jan Wibrand
Jan@Wibrand.dk

Fra : Claus Harkjær

Dato : 22-05-02 20:21

Ifølge min Ludvig Meyers Fremmedordbog fra 1902 kan m.p. betyde main
propre = egenhændigt.

m.v.h.

Claus Harkjær

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 22-05-02 22:23

På latin:
manu propria
dvs. med egen hånd

Under breve ses ofte efter underskriverens navn forkortelsen mpp. , hvilket
vil sige at brevskriveren har underskrevet med egen hånd.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Annelise Brahtz

Dato : 23-05-02 00:37

"Ole Bech Knudsen" <obk.aarhus@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Under breve ses ofte efter underskriverens navn forkortelsen mpp. ,
hvilket
> vil sige at brevskriveren har underskrevet med egen hånd.
__________________
mpp. betyder vel korrekt "med påholden pen", d.v.s. at vedkommende fik hjælp
til at skrive sin underskrift.

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 23-05-02 21:29

"Annelise Brahtz" <abra@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilket
> __________________
> mpp. betyder vel korrekt "med påholden pen", d.v.s. at vedkommende fik

Ja, det kunne man godt tro, men oprindelig er det forkortelsen for "manu pro
pria", dvs. med egen hånd.
(Johan Hvidtfeldt: Håndbog for danske lokalhistorikere. 1952-56. s.360)

Betegnelsen anvendtes især i 15-1600-tallet, mens vendingen "med påholden
pen" først dukker op i slutningen af 1700-tallet .
Denne vending forkortes naturligvis også mpp. Men betydningen er blot stik
modsat.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : dannebrog

Dato : 24-05-02 11:40

Den rigtige skrivemåde for med paaholden Pen er selvfølgelig: m. p. P. mens
manu pro pria vil være mpp eller m.p.p. - Ofte kan det vel af selve
underskriften ses, om personen kunne skrive....

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Claus Harkjær

Dato : 24-05-02 20:54

Hej Jan
Som jeg skrev tidligere _kan_ m.p. betyde "main propre" dvs egenhændigt.
Jeg har kigget lidt videre, så måske - og kun måske - kan det betyde, at
hun er død "for egen hånd".
Selvom flere af de svar der er kommet på dit spørgsmål har været fine -
men måske ikke helt gennemtænkte. Skulle man følge dem igennem har hun
selv skrevet at hun er død !!

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 24-05-02 21:27

"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Selvom flere af de svar der er kommet på dit spørgsmål har været fine -
> men måske ikke helt gennemtænkte. Skulle man følge dem igennem har hun

Nu er du vist lige lovlig sofistikeret!
Aage Dahl var præst, og som sådan latinkyndig. Desuden var han en særdeles
erfaren personalhistoriker, og han har naturligvis set masse af dokumenter
underskrevet af "NN mpp". Altså underskrevet af NN med egen hånd.

Hans angivelse "+ ca. 20 VIII 1702 vist m.p." skal selvfølgelig forstås:
"død ca. 20. august 1702 vist for egen hånd". Det kan der ikke herske spor
tvivl om.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Claus Harkjær

Dato : 25-05-02 08:41

Ak ja, som en gammel kollega engang sagde "En eventuel gennemlæsning af
sagen kan ikke skade forståelsen"
Men måske gjorde jeg iukke min ironi tydelig nok.

Claus Harkjær

Fra : dannebrog

Dato : 25-05-02 09:12

Hvis hun var præstedatter, så ville jeg forsøge at finde noget om sagen i
tamperetsprotkollen på landsarkivet.

Ellers må der være noget i tingbogen fra herredet (eller birket).

Er vi efter ca. 1790, så er det fogedprotokollen (og evt. politiprotkollen),
der skal søges i, når der er tale om selvmord - eller unaturlige dødsfald.

M.v.h.

Ulrich