Forårs/sommer klargøring af påhångsmotor
Fra : Thomas

Dato : 22-05-02 18:16

Jeg har en ca. 15 år gammel Mercury 25 HK 2-takt benzin påhængsmotor!

Hvordan forårs/sommer klargører jeg den bedst muligt? Skal der ske andet end
2 nye tændrør og en gang ny motorolie?

Er der andre ting der skal gøres/tjekkes/udskiftes, f.eks. gearolie eller
nogle filtre (hvis det findes) og er der noget specielt man skal smørre
eller andet?

Fra : Andersson

Dato : 22-05-02 19:14

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der andre ting der skal gøres/tjekkes/udskiftes, f.eks. gearolie eller
> nogle filtre (hvis det findes) og er der noget specielt man skal smørre
En totakt har den motorolie???????? Det er en god ide at skifte gearolie..
og så ved jeg ikke om sådan en 15 åring har platiner, hvis de har så tjek
dem og tændingstidspunkt..

Hilsen

Andy

Fra : Thomas

Dato : 22-05-02 20:48

"Andersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gearolie..
> og så ved jeg ikke om sådan en 15 åring har platiner, hvis de har så tjek

Aner det ikke men min gamle 2-takt Puch Maxi havde da motorolie!

Så det er tændrør+gearolie+evt. platiner der skal skiftes?

Fra : Lars kj

Dato : 22-05-02 21:47

> Aner det ikke men min gamle 2-takt Puch Maxi havde da motorolie!

Selvfyldig har en 2-takt motor motorolie! ellers ville den hurtig gå til :)
Denne type motor er dog så smart indrettet at den selv skifter olien ud med
nogen nyt når den køre, dette olie tager sen enten fra en lille tank eller
også er det blendet i benzinen. Så jeg tror ikke det skulle være nødvendigt
at skifte motorolien på en 2-takter ;)

/lars

Fra : Andersson

Dato : 23-05-02 07:23

klip> >

> Aner det ikke men min gamle 2-takt Puch Maxi havde da motorolie!

Det er gearolie... Motor smøres af olie i bensinen

Andy

Fra : mahela

Dato : 22-05-02 20:32

"Thomas" skrev d. 22-05-02 18:16 dette indlæg :
> [...]
smørre
> eller andet?
> Hej jeg kan lige give dig nogle tips Andg. Påhængsmotor
Det første du skal gøre er at tage benet af under den nederste vinge på
benet sidder der nogle skruer løssem den nu skulle benet være løs, men
først skal du se on gearskifteaxlen sedder fast under motoren eller den
er skubbet sammen midt på benet i det første tilfælde sidder der en
plastiklås under motorblokken hvor gearskiftern sidder den klikkes ud og
benet falder ned og i det andet tilfælde skal du bare trække benet af
nu har du benet forand dig og på trækaxlen sedder der et plastig dæksel
med 4 skruer pil skruerne af og pil dækslet af nu kan du se pumpe
impellaen kontroler den for revner og slid evt udskift den sammel det
hele, og husk at smør trækaxlen med vandfast fedt inden du samler det
hele, nar du har samlet det hele sidder der 2 propper på benet som
skrues ud nu skulle der gerne komme olie ud, lad olien løbe ud, og
påfyld noget nyt gear olie , husk at på fylde olien i den nederste hul,
olien skal nu komme ud af den øverste prop , nu monterer du begge
propper spænd dem godt, montere nye tændrør, smør alle bevægelige led
med vandfast fedt efter dette skulle du være klar til sommer sejlads

http://www.kandu.dk/

Fra : mahela

Dato : 22-05-02 20:32