papagøjefisk og dens æg ?
Fra : J.L.C & B.F

Dato : 22-05-02 18:12

Hejsa.

Vi har et par papagøjefisk med æg nu og vi vil gerne vide sådan nogenlnde
hovr lang tid der er om at klæge ud, hvis de vel og mærket har ro til det da
de har lagt dem på bagsiden af en af de store sten i akaviret . men
sneglene vi har har ret travlt med disse små herligheder som sikkeret smager
godt for dem

de har fået æg 2 gange før, men har selv spist dem efter ca 4-5 dage

nogen ide`r ?

På forhånd tak.
Mvh
Betina F & Jack L.

send gerne en mail her på dawebman@os.dk

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 22-05-02 19:12

> de har fået æg 2 gange før, men har selv spist dem efter ca 4-5 dage
>
> nogen ide`r ?

spejlet på panden med bacon, og ristet brød.

Fra : Pernille Impey

Dato : 23-05-02 13:29

"Leo Vaeversted" <leo@venlig.dk> wrote in message

> spejlet på panden med bacon, og ristet brød.

Konstruktivt svar må jeg sige. :)
Papegøjefisk er en hybrid og hannerne er sterile. Chancerne for at få unger
fra dem er derfor lig med nul og nix.
Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-05-02 14:51

Pernille Impey <pernille@akvarieklubben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:acineq$nc4$1@sunsite.dk...

> [...]

> Konstruktivt svar må jeg sige. :)
> Papegøjefisk er en hybrid og hannerne er sterile. Chancerne for at få

Det er nu ikke helt rigtigt!
De såkaldte papegøje fisk er ikke en hybrid, men en mutation,
en Amphilopheus citrinellus.
Det gør at der desværre kan komme unger af dem.

Der er nogen som har påstået at det skulle være en gensplejsning mellem
en guldfisk og en cichlide. Hvor de har den historie fra vides ikke.

Carsten

Fra : Pernille Impey

Dato : 23-05-02 15:35

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er nogen som har påstået at det skulle være en gensplejsning mellem
> en guldfisk og en cichlide. Hvor de har den historie fra vides ikke.

Ok, jeg har så hørt en anden variation af hvordan de er opstået, (nemlig som
hybrid mellem to beslægtede cichlidearter) men det ændre jo ikke på det
faktum at de er sterile.
Hvis det vitterligt er en mutant form, kan det sagtens være at den er
opstået i et genlaboratorie med en biokemikers hjælp, men næppe i
kombination med guldfisk. :)
Det er garanteret en fisk vi kommer til at se meget mere til end mange vil
bryde sig om. Jeg oplever oftere og oftere at der er nybegyndere der stiller
spørgsmål om dem, specielt med hensyn til opdræt af dem. (Og mange bliver
kede af det/vrede når de hører at det ikke er en "rigtig" art). Jeg får dem
også oftere og oftere tilbudt til import fra Asien sammen med en ny cichlide
"art" kaldet "Flowerhorn" som for mig ligner et sært rodsammen af div.
mellemamerikanske cichlider.

Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-05-02 15:47

Pernille Impey <pernille@akvarieklubben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aciur0$go9$1@sunsite.dk...

> Ok, jeg har så hørt en anden variation af hvordan de er opstået, (nemlig
som
> hybrid mellem to beslægtede cichlidearter) men det ændre jo ikke på det
> faktum at de er sterile.

Hvor har du fra at de er sterile??
For selv om det er krydsning mellem to arter,
er det ikke ens betydende med at de ikke kan få unger.

Carsten

Fra : Pernille Impey

Dato : 23-05-02 16:16

> som
>
> Hvor har du fra at de er sterile??
> For selv om det er krydsning mellem to arter,
> er det ikke ens betydende med at de ikke kan få unger.
>

> Carsten
At de er sterile er ikke nogen hemmelighed, det fortæller selv eksportørene
som regel gladeligt med dollartegnene lysende i øjnene. At det er en hybrid
er også som oftest den variation der fortælles. Jeg har lige kikket lidt
efter dem på nettet og set at de fra Singapore sælges som kryds mellem
Amphilophus citrinellus (som du nævnte) og Vieja synspillum:
http://members.tripodasia.com.sg/johore/sacichlidinternal.htm
Andre forældre er foreslået på denne side:
http://www.geocities.com/parrotcichlid/history.html
Bortset fra dig, har jeg kun hørt en anden person hævde at det et en mutant.
Hvem der har ret vil jeg lade stå åbent, da jeg kun har
andenhåndsberetninger at holde mig til og begge dele er efter min mening en
mulighed.
Du har da ret i at hybrider ikke altid er sterile, men det er hannerne som
regel lige i det her tilfælde. Hvis nogen kan få deres papegøjefisk til at
yngle uden hormon hokus pokus vil jeg da gerne høre om det, så jeg kan
fortælle det til de mange som ikke har haft heldet med sig. :)
Manglen på troværdige oplysninger om denne fisk er for øvrigt
bemærkelsesværdig stor.

Pernille

Fra : Martin Heller

Dato : 23-05-02 19:06

"Pernille Impey" <pernille@akvarieklubben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortælle det til de mange som ikke har haft heldet med sig. :)
> Manglen på troværdige oplysninger om denne fisk er for øvrigt

På en af de sider du selv henviser til er der da beskrivelser af opdræt.
Om der så er hormon hokus pokus indvoldveret skal jeg ikke kunne sige,
men sådan læser jeg det ikke.
Men yngle skulle de altså kunne, omend der også står at de fleste hanner
er sterile.

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-05-02 00:15

Pernille Impey <pernille@akvarieklubben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:acj17i$ouv$1@sunsite.dk...
> [...]
> http://www.geocities.com/parrotcichlid/history.html
> Bortset fra dig, har jeg kun hørt en anden person hævde at det et en

Hvis du ser rundt om i naturen, er det ikke nødvendigvis at en krydsning
mellem to arter
kommer til at se så tåbelige ud som de der "papegøjer" gør.
Jeg har som akvariest mest haft ciklider, og har derved gennem årene set
mange sjove og
flotte krydsninger, og jeg ved at en del af dem har været avlsduelige.
En krydsning får ikke automatisk en krum rygsøjle og et overbid der vil
noget, det er sådan noget som
fremkommer ved mutationer, og som man så avler videre på og "forædler".
Du tror vel ikke at de ude i østen bare rykker ud med deres
"fabrikshemligheder" om hvordan fiskene er
krydset? For så vil vi alle jo kunne lave dem.

Carsten

Fra : Pernille Impey

Dato : 24-05-02 09:45

> [...]
> "fabrikshemligheder" om hvordan fiskene er
> krydset? For så vil vi alle jo kunne lave dem.

De asiatiske opdrættere elsker papegøjefisken, den er jo deres nye guldfugl,
så jo, det er da meget muligt (for ikke at sige sandsynligt) at de lægger en
vis mængde røgslør ud m.h.t. hvordan de laves. Hvis du går tilbage til mine
tidligere indlæg så udelukker jeg heller ikke muligheden for at det kan være
en mutant. -Som oftest sælges den blot som hybrid.
Jeg har ikke prøvet at krydse de forskellige cichlider der er nævnt som
mulige forældre, og det er jeg heller ikke specielt interesseret i at gøre.
Dels er jeg ikke voldsomt interesseret i cichlider i det hele taget, men
lige papegøjefisk kan jeg personligt ikke fordrage. Det er efter min
personlige mening en af de grimmeste og mest deforme fisk der findes.
Når jeg alligevel har forsøgt at finde ud af hvad papegøjefisken er for en
størrelse, er det fordi jeg ikke mener at det er rimeligt bare at foreslå
folk som spørger til deres pasning o.l. at skylle dem ud i toilettet og hvad
der ellers ofte slynges ud af folk som ikke kan udstå div. kulturfisk. Jeg
mener at oplysning er bedere end hån. Mange der køber papegøjefisk gør det i
ren uvidenhed. Det er ofte nybegyndere og de tror vitterligt at det er en
ægte exotisk udseende art. Det er måske let nok at gøre grin med når man er
en garvet akvarist, men den optræder ikke i nogen af de alm. tilgængelige
akvariebøger (i hvert tilfælde dem jeg kender til) og jeg kender kun en
enkelt dyrehandler som fortæller folk at det er en kunstigt frembragt fisk
(og sjovt nok sælger han stort set ingen af dem!). Når man kikker på hvad
der findes af fisk som fra naturens hånd ser totalt absurde ud (elefantfisk
er et godt eksempel) synes jeg ikke man kan bebrejde folk der er nye i
hobbyen at de ikke lige gennemskuer at papegøjefisken er totalt deform. Reel
oplysning om den er svær at finde, selv for ellers hard core akvarister, så
lige netop i dette tilfælde vil jeg mene at folk er nogenlunde lovligt
undskyldt hvis de ikke på forhånd har sat sig ind i hvad det er for en fisk.
Men point taken: Jeg vil fremover fortælle folk at dens oprindelse er
usikker, men at den under ingen omstændigheder er en naturligt forekommende
art. Men indtil jeg har troværdige oplysninger om privat opdræt hvor begge
forældre er "ægte" papegøjefisk vil jeg holde mig til at de er infertile.

Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-05-02 10:27

Pernille Impey <pernille@akvarieklubben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ackuld$g5n$1@sunsite.dk...

> [...]
være
> en mutant. -Som oftest sælges den blot som hybrid.

Ja, det er ikke usandsynligt at de virkeligt tjener kassen på den!
For det er desværre ikke alle der har samme gode smag som os her *S*.
Der har gennem årene været så mange forklaringer på hvad der er dens
udspring,
at det måske kan være svært at finde frem til sandheden.

> [...]
> lige papegøjefisk kan jeg personligt ikke fordrage. Det er efter min
> personlige mening en af de grimmeste og mest deforme fisk der findes.

Puh ha! Nu får du nok på nakken af dem der elsker deres extremt grimme
fisk! Men vi er ikke en millimeter ueninge!

> [...]

> forældre er "ægte" papegøjefisk vil jeg holde mig til at de er infertile.

Der findes nogle forhandlere som er ærlige nok til at fortælle om fisken,
men de er ikke så mange, desværrre.
Grunden til at det kan være svært om ikke umuligt at finde noget om lige
den fisk er
at dem der normalt skriver artikler om fisk, ikke vil røre den med en
ildtang.
Hvilken forhandler er det som har etik?? Og fortæller sandheden om den.

Ud fra det synspunkt at fisken er kunstigt frembragt og uhyre grim,
kan vi kun håbe at den er steril.

Carsten

Fra : Ghetto Svend

Dato : 25-05-02 14:33

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ildtang.
> Hvilken forhandler er det som har etik?? Og fortæller sandheden om den.

Hvilken sandhed? Den kender vi/I jo ikke, så vil en forhandler have svært
ved løfte sløret for dens oprindelse.
Enig i at det er en grim fisk, i det hele taget er der ingen kulturformer
der finder vej til mine akvarier.

Svendemand.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-05-02 21:41

Ghetto Svend <svendjensen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cef9241$0$70471$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> ved løfte sløret for dens oprindelse.
> Enig i at det er en grim fisk, i det hele taget er der ingen kulturformer

Det jeg mente med sandheden, er at det ikke er en naturlig fisk,
men en der på en eller anden måde er fremavlet.

Carsten