Film Effekt !
Fra : Mudj@

Dato : 22-05-02 16:00

Hvad kalder man den effekt, hvor man fryser en scene, og så kan
hovedpersonerne bevæge sig ind imellem "frosne* personer og ting? Og hvordan
laver de den?

Det samme vil jeg gerne vide om effekten, hvor kameraet er fikseret på en
personer eller lign. mens bagrunden enter zoomer bagud eller fremad?

Pft,

Morten

Fra : Steen Villumsen

Dato : 22-05-02 16:08

Mudj@ <azzaa@mail.dk> wrote:

> Hvad kalder man den effekt, hvor man fryser en scene, og så kan
> hovedpersonerne bevæge sig ind imellem "frosne* personer og ting? Og hvordan
> laver de den?

Effekten der - så vidt jeg ved - blev introduceret i The Matrix kaldes
"Bullet Time".

> Det samme vil jeg gerne vide om effekten, hvor kameraet er fikseret på en
> personer eller lign. mens bagrunden enter zoomer bagud eller fremad?

Kender effekten, men ikke navnet - synes jeg hørte i en udsendelse at
det var Spielberg der opfandt den.

/Steen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-05-02 16:19

Hej!

Steen Villumsen wrote:

> Kender effekten, men ikke navnet - synes jeg hørte i en udsendelse at
> det var Spielberg der opfandt den.

Det var nu Hitchcock der anvendte effekten første gang, og det var i Vertigo.
Hvad den hedder kan jeg dog ikke huske.

--
Mvh, Kim Voss Schrader - http://www.kampsax.dtu.dk/~schrader/

OBS: Jeg flytter d. 15 Juni og skifter da e-mail adresse til
mailto:teknik_kim@hotmail.com

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-05-02 23:13

On Wed, 22 May 2002 17:08:02 +0200, steen@villumsen.com (Steen
Villumsen) wrote:

>Effekten der - så vidt jeg ved - blev introduceret i The Matrix kaldes
>"Bullet Time".

Effekten ses faktisk før i "Lost in Space" (da de går i Hyperspace):
http://us.imdb.com/Details?0120738

Jeg mindes dog at den først blev ganske kendt i Rolling Stone's
musikvideo, "Like a Rolling Stone", dog tilsyneladende med en lidt
anden teknik:
http://www.director-file.com/gondry/Dxxxii.html
http://prixars.aec.at/history/animation/1996/E96azA-stones.html
(samme tekst)

Diverse computerspil har dog givet mulighed for at opleve effekten før
det. Fx Carmageddon, hvor man ligeledes kunne pause og bevæge sig
rundt i landskabet. Efterfølgende er så selvfølgelig "Max Payne"
dukket op.

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Pedersen

Dato : 23-05-02 00:27

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Effekten ses faktisk før i "Lost in Space" (da de går i Hyperspace):
> http://us.imdb.com/Details?0120738

Hvad med i Blade ? der ser man faktisk kuglerne, men ved ikke om det kan
klassificeres som bullet.time effekt

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 22-05-02 16:49

"Mudj@" <azzaa@mail.dk> wrote in message
> Hvad kalder man den effekt, hvor man fryser en scene, og så kan
> hovedpersonerne bevæge sig ind imellem "frosne* personer og ting? Og
hvordan
> laver de den?

Den hedder Bullet-time og man kan se en dokumentar om den på Matrix-dvd'en.
De placerer kameraer hele vejen rundt om f.eks. en person. De er så skjult
og der er chromakey (eller green screen om man vil) over det hele.
Kameraerne skiftes så til at tage et billede og det ser nu ud som om man
bevæger sig rundt om et fastfryst billede.

> Det samme vil jeg gerne vide om effekten, hvor kameraet er fikseret på en
> personer eller lign. mens bagrunden enter zoomer bagud eller fremad?

Det er som sagt Hitchcock der brugte det i Vertigo første gang og kaldes
derfor ofte "The Vertigo Shot". Spielberg "genopdagede" det dog i Jaws og
det er brugt mange gange siden. Jeg mener også de taler om det på
Jaws-dvd'en. Præcist hvordan det er lavet er jeg lidt i tvivl om, måske er
det en rent optisk effekt. Der hvor jeg har set den stærkeste variant af den
er i Vanilla Sky, lige inden rulleteksterne.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-05-02 17:10

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Kameraerne skiftes så til at tage et billede og det ser nu ud som om man
> bevæger sig rundt om et fastfryst billede.

Det er nu ikke helt korrekt. I bullettime bevæger hovedpersonerne sig ikke,
men stðr lige så stilel som alt andet. Det er kun "kameraet" der bevæger
sig. Det som Morten efterlyser (tror jeg) er nogle personer "fryses" mens
andre ikke gør. Hvad det hedder aner jeg ikke, det er bare ikek bullettime.

Joakim

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-05-02 17:15

Joakim Lauridsen skrev:

> Det er nu ikke helt korrekt. I bullettime bevæger hovedpersonerne
> sig ikke, men stðr lige så stilel som alt andet.

Helt enig.

Jeg tror såmænd ikke, at den anden effekt har noget egentligt navn, men den
er nem nok at lave med chromakey (populært kaldet blue-screen). Optag et
stump film med baggrunden og frys den. Optag en filmstump på grøn baggrund
med hovedpersonen, der skal bevæge sig rundt. Optag et lag med de mennesker,
der skal være i forgrunden (også på grøn baggrund), og smæk så alle tre lag
sammen. Så går hovedpersonen pludselig rundt blandt de frosne mennesker.

--
Mvh. Peter
"Du må ikke ta' Pelles ko!"

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 22-05-02 17:17

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message

> [...]
lag
> sammen. Så går hovedpersonen pludselig rundt blandt de frosne mennesker.

Ja, den bliver vist også brugt i Matrix.

I det klassiske klip fra Matrix hvor Neo læner sig bagover mens kuglerne
passerer over ham og kameraet bevæger sig rundt om ham, klassificeres vist
stadig som bullittime selvom han bevæger sig. Not? Eller taler vi forbi
hinanden nu?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-05-02 17:27

> Ja, den bliver vist også brugt i Matrix.

Ja, der hvor de går forbi "damen i den røde kjole"

> [...]
> stadig som bullittime selvom han bevæger sig. Not? Eller taler vi forbi

Nej du har ret. Min pointe var at i bullettime foregår alt på skærmen i
samme hastighed. Om det så er frosset eller superslow.

Joakim

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-05-02 17:35

Mikkel Selsøe Sørensen skrev:

> Ja, den bliver vist også brugt i Matrix.

Jeps, det er rigtigt - i scenen hvor Morpheus er ved at oplære Neo.

Jeps - også rigtigt.

--
Mvh. Peter
"Vampires are make believe, just like elves and gremlins and eskimos!"

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 22-05-02 17:40

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadig som bullittime selvom han bevæger sig. Not? Eller taler vi forbi

Bullet-time betyder det der ligger i ordet, nemlig at hastigheden sættes ned
(slowmotion), men så meget at man kan følge en kugle i gennemluften, derfor
har det også fået det meget oplæate navn. Det er den effekt man ser mange
gange i The Matrix. Skuespillerne bevæger sig altså!!!
Det der bliver spurgt om her, er det jeg kender som freeseshort. Dette
bliver som det rigtigt er nævnt lavet ved at lægge flere lag oven på
hinanden via en blue- eller green-screen. På denne måde kan forgrunden stå
stille mens baggrunden bevæger sig, eller omvendt. Det er i øvrigt en ganske
simpel effekt som jeg også har set i en nogen amerikanske dokumentar-serier.

Mht. til effekten hvor hovedpersonen står stille med baggrunden zoomes ind
eller ud, så er det meget muligt at Hichcock kørte kameraet bagud mens han
zoomede, men idag laves denne effekt også på computer. Faktisk laves den
efter samme model som ovenstående ved, at frontpersonen (eller en anden
forgrund) filmes og fryses, mens baggrund køres på en blue- eller
green-screen. Altså igen mindst to lag der er lagt oven i hinanden.
Jeg er ikke helt sikker på hvad denne effekt hedder, men jeg har hørt den
omtalt som "Gillian-effekten" - sikkert opkaldt efter den første der gjorde
det, her er jeg svar skyldig.

Håber det hjalp lidt

Mvh

Mikkel

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-05-02 17:46

"Mikkel Rasmussen" <mikkel-rasmussen@mail.tele.dk> wrote in message
> Skuespillerne bevæger sig altså!!!

Det afhænger jo helt o gholdent af hvordan det er gjort i den enekelte
situation. Om kameraen lukker forskudt, eller på samme tid. I Matrix bruges
begge dele. Dog de fleste gange sådan at handlingen fastfryses helt. f.eks.
foden i vandpytten.

Joakim

Fra : Torben Simonsen

Dato : 22-05-02 17:54

"Mikkel Rasmussen" <mikkel-rasmussen@mail.tele.dk> writes:

> Mht. til effekten hvor hovedpersonen står stille med baggrunden zoomes ind
> eller ud, så er det meget muligt at Hichcock kørte kameraet bagud mens han
> zoomede,...

Det er ikke bare meget muligt - det er helt sikkert. Og Spielberg lavede
den også på denne måde i Jaws.

Effekten har været diskuteret tidligere her i gruppen, og jeg mener at
Jens Thomsen kunne et eller andet navn for den, men jeg har glemt det
(Måske noget med "Dolly Pull" eller noget i den retning?).

Jeg kan også huske, at effekten har været diskuteret (og navngivet)
i rec.arts.movies.tech, men jeg kan ikke lige finde på nogle fornuftige
søgeord at smide efter Google for at genfinde diskussionen.

--
-- Torben.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-05-02 19:10

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> Jeg kan også huske, at effekten har været diskuteret (og navngivet)
> i rec.arts.movies.tech, men jeg kan ikke lige finde på nogle fornuftige
> søgeord at smide efter Google for at genfinde diskussionen.

Den danske DVD af Vertigo har et kommentarspor med Kameramanden samt
de to der i sin tid restaurerede filmen. Sporet er for det meste ret
teknisk (filmtyper osv., jeg fattede ikke en meter :) ), men her
bliver der også snakket en del om den effekt.

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 23-05-02 15:00

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

baggrunden zoomes ind

> Det er ikke bare meget muligt - det er helt sikkert. Og
Spielberg lavede
> den også på denne måde i Jaws.

Ikke helt: I Jaws kører kameraet mod Brody medens der zoomes væk,
altså omvendt af hvad Hitchkock gør i Vertigo. (i.flg. min
perfekte hukommelse)

> [...]
glemt det
> (Måske noget med "Dolly Pull" eller noget i den retning?).

Hvad med: "Combined track and zoom" - som jeg er stensikker på at
det hedder (igen: I.flg. min perfekte hukommelse)

Kasper

Fra : Torben Simonsen

Dato : 23-05-02 15:04

"Kasper Navrbjerg" <kana@mindless.NOcom> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Ikke helt: I Jaws kører kameraet mod Brody medens der zoomes væk,
> altså omvendt af hvad Hitchkock gør i Vertigo. (i.flg. min
> perfekte hukommelse)

Jaja, OK. Men det er basalt set samme metode. Om man så kører den ene
eller den anden vej, afhænger af om man vil have baggrunden til at
springe frem mod hovedpersonen eller væk fra ham. Du har vist ret i,
at i scenen i Jaws kører baggrunden væk fra Brody - altså zoom fra
tele mod vidvinkel.

--
-- Torben.

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 23-05-02 15:24

> [...]
at
> springe frem mod hovedpersonen eller væk fra ham.

Det er vi ~helt~ enige om - skulle bare lige flashe min gode
hukommelse

>Du har vist ret i,
> at i scenen i Jaws kører baggrunden væk fra Brody - altså zoom
fra
> tele mod vidvinkel.

Det ville ihvertilfælde glæde mig at huske rigtigt
Mvh Kasper

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-05-02 13:29

"Kasper Navrbjerg" <kana@mindless.NOcom> skrev i en meddelelse

> mener at
> glemt det
>
> Hvad med: "Combined track and zoom" - som jeg er stensikker på at
> det hedder (igen: I.flg. min perfekte hukommelse)

....eller måske i følge Bordwells "Film Art - An Introduction"?

Det er jo mere en metodebeskrivelse end et egentligt navn.

Jeg har set den omtalt som "push-pull zoom" (alternativt "push-pull effect")
og "trombone shot", men betegnelsen "the Vertigo effect" anvendes oftest,
fordi de fleste så ved, hvad der menes.

På dansk taler man gerne om en perspektivforskydning.

MVH
Jens

Fra : Kasper

Dato : 27-05-02 10:40

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message news:<3cf0d3b8$0$18611$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "Kasper Navrbjerg" <kana@mindless.NOcom> skrev i en meddelelse
>
> ...eller måske i følge Bordwells "Film Art - An Introduction"?

Hej Jens.
Nej, den har jeg ikke laest, saa det kan ikke vaere derfra jeg har det

> Det er jo mere en metodebeskrivelse end et egentligt navn.

Nu ved jeg saa ikke hvad Bordwell skriver om det, men det lyder som om
du har laest den, saa jeg tror paa dig

> [...]
> fordi de fleste så ved, hvad der menes.
>
> På dansk taler man gerne om en perspektivforskydning.

Godt med nogle flere navne og ovenikoebet et danskt, men hvordan skal
jeg forstaa "Trombone shot", altsaa hvorfor kaldes det det?

Mvh Kasper

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-05-02 11:15

"Kasper" <kana@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den har jeg ikke laest, saa det kan ikke vaere derfra jeg har det

Ok. Ordvalget var bare det samme, og da det er en rimeligt udbredt opslags-/
lærebog, så regnede jeg bare med, at den hang sådan sammen. My bad.

> Godt med nogle flere navne og ovenikoebet et danskt, men hvordan skal
> jeg forstaa "Trombone shot", altsaa hvorfor kaldes det det?

Jeg kan heller ikke huske længere, hvor jeg er stødt på det, men meningen er
såmænd bare, at den visuelle effekt minder om en trækbasun, der bliver
trukket sammen.

MVH
Jens

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 28-05-02 08:18

> [...]
men meningen er
> såmænd bare, at den visuelle effekt minder om en trækbasun, der

Selvfølgelig! Trombone=trækbasun ... så giver det jo mening
Takker for tilføjelserne til min paratviden
Mvh Kasper

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-05-02 16:28

"Mudj@" <azzaa@mail.dk> writes:

> Hvad kalder man den effekt, hvor man fryser en scene, og så kan
> hovedpersonerne bevæge sig ind imellem "frosne* personer og ting? Og hvordan
> laver de den?

Jeg er ikke sikker på det har et navn. En sjov anvendelse af det er
under slutteksterne i tv-serien POLICE SQUAD. Men her er det dog
tydelig at skuespillerne bare står stille.

> Det samme vil jeg gerne vide om effekten, hvor kameraet er fikseret på en
> personer eller lign. mens bagrunden enter zoomer bagud eller fremad?

Jeg tror ikke den har et navn, men som nævnt er det Hitchcock der
opfandt effekten i VERTIGO (En Kvinde Skygges). Han lavede den ved at
bevæge kameraet bagud samtidig med at der blev zoomet.

Fra : Daniel Brenøe

Dato : 24-05-02 15:24

"Mudj@" <azzaa@mail.dk> wrote in message

> Hvad kalder man den effekt, hvor man fryser en scene, og så kan
> hovedpersonerne bevæge sig ind imellem "frosne* personer og ting? Og hvordan
> laver de den?

Denne specialteknik, som bliver brugt i bla. The Matrix er flo-mo.
Denne teknik går i alt sin enkelthed ud på at placere
en lang række kameraer i en cirkel rundt om skuespillerne og
lade dem alle optage den samme scene på en gang. Det gør, at
man kan fryse et billede og lade fokus skifte fra kamera til
kamera hele vejen rundt om skuespillerne, hvilket kan bruges
til at skabe effekten af, at tiden står stille.

Daniel Brenøe
filmRemoveThis@pc.dk