Glæden ved forskellige holdninger.
Fra : Angie Qalt Mercator

Dato : 22-05-02 14:49

Hejsa,

Hvis hovedproblemet er indholdet af fiber, skal der så også en
bivirkningsbeskrivelse på havregrynspakkerne?

Der hvor min kæde hopper af, er der, hvor fodring med
færdigfoder/tørkost skal have skylden for alt mellem himmel og jord,
og at alle produkter, som er naturligt forekommende, absolut skal
roses til skyerne. Mennesker såvel som hunde er individer. Nogle hunde
har det helt fint på færdigfoder, andre har det bedst på hjemmelavet
mad + vand er livsvigtigt, men selv vand er farligt at indtage i store
mængder. Stå på egne ben og kik på din hund: Trives den eller trives
den ikke.

Stikpillen:
Det lyder usandsynligt, at du har 20 år med EDB og alligevel ikke
kender til de to mest almindelige koder i ETB (dem kan selv Microsoft
Word finde ud af konvertere): _tekst_ (kursiv tekst) og *tekst* (fed
tekst). Men jeg tror på din lange erfaring for ingen af os "nye"
brugere kunne finde på at kalde formateringsværktøjslinjen for en
"redigeringslineal" .

Mvh
Rikke

Fra : Doggy

Dato : 22-05-02 16:04

"Angie Qalt Mercator" <airdog@ziplip.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mad + vand er livsvigtigt, men selv vand er farligt at indtage i store
> mængder. Stå på egne ben og kik på din hund: Trives den eller trives

Vi er jo alle salige i vores egen tro.Jeg tror på at den største kilde både
til godt og dårligt helbred hos vores hunde (og også i høj grad hos
mennesker) skal findes i den kost vi giver dem.
Et gammelt mundheld siger: "du er hvad du spiser" og det tror jeg der er
megen sandhed i.

Kroppens funktioner er et kompliceret sammenspil af kemi, der er afhængigt
af de emner den bliver tilført.
Du kan både som dyr og menneske godt leve af "junk food",men du må også
forvente at de usunde madvaner påvirker dit helbred.
Jeg tror ikke selv du ville øske at spise mad, der var dampkogt og blendet
og presset i form til kugler af ubestemmelig farve og hvis reelle indhold
var dig ukendt.Tænk dig så at få det serveret hver dag hele livet !

Selvfølgelig er hunde også individuelle ligesom mennesker.Der er mennesker
der kan ryge 60 smøger om dagen hele livet uden at få lungekræft, men det er
vist almindeligt anderkendt at det er sundhedsskadeligt at ryge.

Der er selvfølgelig også hunde, der kan leve et helt liv på tørfoder og
tilsyneladende have det godt.
Men den viden jeg har idag om tørfoder, har betydet at jeg ikke vil bruge
dette til mine hunde mere.

Det er jo også et faktum at allergier både hos dyr og mennesker er langt
mere udbredt idag end for 50 år siden og mange lærde mener jo det bl
..a.skyldes de mange tilsætningsstoffer/farvestoffer og andre former for
kemisk påvirkning og forurening, som vores samfund udsætter os for.

Jeg er enig med dig i ,at man skal kigge på sin hund og se om den trives,
men mange følgeskader af forkert ernæring dukker jo først op senere i
hundens liv og jeg tror at mange af de småskavanker som vi ser hos vores
hunde også hænger sammen med det foder vi tilbyder dem.

Hilsen

Merete

Fra : Louise Kragh

Dato : 22-05-02 22:49

Nu er der jo STOR forskel på forskellige tørfodderprodukter
og jeg tror da det er bedre at give hunden en højkvalitetstørfodder produkt,
end de folk der f.eks. lader hunden leve af rester, og derved måske ikke gir
den kalk og vitaminer osv nok. Så med mindre man er meget påpasselig med at
nå rundt om "hele kostpyramiden" i det mad man selv laver, tror jeg hunden
er *mindst* ligeså godt tjent med et højkvalitets tørfodderprodukt.
mvh
louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 23:11

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hunden
> er *mindst* ligeså godt tjent med et højkvalitets tørfodderprodukt.

Helt enig ....

godnathils fra Ami

Fra : Angie Qalt Mercator

Dato : 23-05-02 10:12

Hejsa,

Forstå mig ret - jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved en sund kost, og
betydningen heraf (selvom også f.eks. dårligt indeklima, mindre
motion, nye stoffer efter min mening har lige så stor betydning).
Eller for den sags skyld i glæden ved at frembringe kosten selv (min
køkkenhave er på 350 m3 . Der hvor min kæde hopper af, er der, hvor
hjemmelavet mad konsekvent fremhæves på bekostning af
fabriksfremstillet - uden anden begrundelse end at ved hjemmelavet
kender man udseendet af ingredienserne og selv kan bestemme
mængderne/produkterne i højere grad. Sagen er jo ikke så simpelt. Du
kan jo sagtens bruge f.eks. tungmetalforurenede ingredienser i begge
slags foder.

Jeg ved ikke, hvad der foregår i hundenes hoveder, men jeg tror ikke,
at de stiller spørgsmålstegn ved, hvad foderet indeholder eller
hvilken form det har. I hvert fald er min hund ligeglad, bare det
smager godt. Det være sig en gammel død due eller friskopgravede
kartofler (specielt når hun selv får lov til at grave dem op .

Mvh Rikke

Fra : Doggy

Dato : 23-05-02 10:58

> [...]
> mængderne/produkterne i højere grad. Sagen er jo ikke så simpelt. Du
> kan jo sagtens bruge f.eks. tungmetalforurenede ingredienser i begge

Netop fodring og ernæring er et punkt der står mit hjertenær og som jeg går
meget op i.

Jeg synes selv jeg har mange gode og flere begrundelser, end du lister op
her, til at vælge at lave mit foder selv.
Jeg kunne skrive lange indlæg om mine overvejelser og min research omkring
det industrielt fremstillede foder, sammenholdt med hundens fysiologiske
behov og min egen indstilling til fodring af vores dyr,men det vil nok kede
mange af gruppens læsere,så jeg nøjes med at komme med et lille pip nu og da
om fodring og så gør jeg alt hvad jeg kan for at overbevise mine
hvalpekøbere om at de skal lave deres foder selv.

Hilsen

Merete

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 22-05-02 16:34

"Angie Qalt Mercator" <airdog@ziplip.com> wrote in message

> [...]
> tekst). Men jeg tror på din lange erfaring for ingen af os "nye"
> brugere kunne finde på at kalde formateringsværktøjslinjen for en
<>*Long live stupidity and ignorence*, if you are that clever then
edit your spelling. Lise<>

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 19:18

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
if you are that clever then
> edit your spelling. Lise<>

Helt ærligt Lise jeg har ikke lagt mærke til hvem du har skrevet
ovenstående bemærkning til ... men dels ved jeg at man ikke skal kaste
med sten når man selv bor i glashus .... og så må jeg måske lige minde
dig om de kendte ord fra bibelen ..."lad den som er syndfri kaste den
første sten "... og jeg vælger fra nu af at ignorere dine indlæg ..
jeg gider ganske simpelt ikke synke ned til at kaste med sten ... det
er jeg ikke den rette til ..det lader jeg de synd- og fejlfrie om ....

men jeg venter og håber på et positivt indlæg fra dig ...

hils fra Ami

Fra : Angie Qalt Mercator

Dato : 23-05-02 10:11

Hejsa,

Når du nu er god til at stave, vil du så ikke udpege de steder i mit
forrige indlæg, som berettiger dit svar?

Selvom det nok vil underminere dine indlægs underholdningsværdi, så
vil jeg alligevel gøre dig opmærksom på, at "ignorance" også på
engelsk staves med "a".

Mvh
Rikke