MS Windows
briani 27239
Ødelagt fil fejl 1026
Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 11:42

Hej, håber der er en der kan hjælpe.

Jeg har en ødelagt mappe i min dokumentmappe.
Den hedder nu 'Å0-_N1-_'
Hvordan sletter jeg den.

Den er blevet omdøbt uden navn, i et af mine programmer,
kan ikke læse nogen egenskaber .
Scandisk reparerede den, og finder nu ingen fejl ved den.
Kører Windows 98.
mvh
Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 13:25

Jonni skrev:

> Jeg har en ødelagt mappe i min dokumentmappe.
> Den hedder nu 'Å0-_N1-_'
> Hvordan sletter jeg den.

Fra DOS f.eks.

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 13:32

Madsen wrote:

> Fra DOS f.eks.

Godt foreslag, for at sige det kort.
Jeg kan godt finde ud af at genstarte i dos, og nok også
at skrive exit når jeg er færdig, men længere rækker
det ikke til.
Hvor meget kræver det?

mvh
Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 13:59

Jonni skrev:

> Jeg kan godt finde ud af at genstarte i dos, og nok også
> at skrive exit når jeg er færdig, men længere rækker
> det ikke til.
> Hvor meget kræver det?

Det kræver at du kan skifte til den mappe hvor mappen er placeret i
vha. DOS og så samtidig skrive en kommando som sletter mappen.
Har du mulighed for at flytte mappen til en anden mappe inde i
Windows? Kommandoen bliver nemlig nemmere i DOS hvis du kan flytte
den til en mappe med et kort navn. F.eks. C:\temp eller noget i den
stil.

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 14:52

Madsen wrote:
> [...]
> Windows? Kommandoen bliver nemlig nemmere i DOS hvis du kan flytte
> den til en mappe med et kort navn. F.eks. C:\temp eller noget i den

Det giver også fejl 1026, desværre!
mvh
Jonni

Fra : Mads Leth

Dato : 22-05-02 13:56

> Jeg har en ødelagt mappe i min dokumentmappe.
> Den hedder nu 'Å0-_N1-_'
> Hvordan sletter jeg den.

Genstart i DOS og skriv
del Å0-_N1-_
tryk ENTER

Så burde den blive slettet

ML

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 14:53

Mads Leth wrote:

> Genstart i DOS og skriv
> del Å0-_N1-_
> tryk ENTER

Jeg prøvede det med det samme , men får bare
'Filen er ikke fundet'
mvh
Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 15:37

Jonni skrev:

> Jeg prøvede det med det samme , men får bare
> 'Filen er ikke fundet'

Ja, for mappen eller filen, som DOS tror det er fordi du bruger Del-
kommandoen, findes ikke på søgestien (pathen i Autoexec.bat) og derfor
kan DOS ikke finde den. Du blive nødt til at skifte til den mappe hvor
mappen du vil slette er placeret i, altså dokumentmappen.

I DOS skifter du til en mappe med kommandoen CD (Change Directory)
Vil du f.eks. skifte til C:\temp så skriver du: cd temp [enter], hvis
ellers du står i roden af c-drevet forstås.

Prøv evt. at skrive: dir [enter]
Så kan du se hvad DOS kalder dine mapper. DOS i Win9X kan så vidt jeg
husker ikke forstå navne på mapper som er længere end 8 tegn, og vil så
i stedet bruge tilde-tegnet (~) i mappenavnet og det skal du derfor
bruge. Muligvis hedder din Dokumentmappe: 'Docume~1' eller noget i den
stil og gør den det, så kan kommandoerne se sådan her ud:

C: [enter]
Cd\ [enter]
Cd Docume~1 [enter]
- hvorefter du gerne skulle stå i mappen C:\Docume~1>
Prøv så at skrive: dir [enter] i mappen og tjek efter hvad den mappe du
vil slette bliver kaldt i DOS. Skriv så: Deltree efterfulgt af navnet
på mappen du vil slette og tryk på enter-tasten.

Altså f.eks.: Deltree Å0-_N1-_ [enter]

Når jeg skriver [enter] så er det ikke fordi du skal skrive det. Det
betyder at du skal trykke på enter-tasten. Du kan temmelig sikkert
heller ikke gøre det fra en DOS-prompt i Windows. Det skal være ren DOS
uden en kørende Windows bagved.

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 16:44

> [...]
> betyder at du skal trykke på enter-tasten. Du kan temmelig sikkert
> heller ikke gøre det fra en DOS-prompt i Windows. Det skal være ren

Jeg er glad for din detaljerede gennemgang, for jeg har sjældent været på
så dybt vand.
Jeg kan umiddelbart kun finde ud af at starte i MS-DOS, så jeg prøvede her
først. Tilsyneladende kan jeg ikke engang skrive tilden(~) i MS-DOS.
mvh
Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 17:55

Jonni skrev:

> Jeg kan umiddelbart kun finde ud af at starte i MS-DOS, så jeg
> prøvede her først. Tilsyneladende kan jeg ikke engang skrive
> tilden(~) i MS-DOS.

Alt Gr + tasten til venstre for Enter-tasten til højre for å-tasten?
Tilden kommer først til syne når du skriver det næste tegn.

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 18:41

Madsen wrote:

> Alt Gr + tasten til venstre for Enter-tasten til højre for å-tasten?
> Tilden kommer først til syne når du skriver det næste tegn.

Det hjalp nu er jeg i MS-DOS, men mappe-navnet ved dir, er
anderledes Å0-?N1-? , hvor spørgsmålstegnene ligner et L der
er løftet op fra linien, og rører det efterfølgende tegn.
Kender du det tegn?
mvh
Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 21:16

Jonni skrev:

> Det hjalp nu er jeg i MS-DOS, men mappe-navnet ved dir, er
> anderledes Å0-?N1-? , hvor spørgsmålstegnene ligner et L der
> er løftet op fra linien, og rører det efterfølgende tegn.
> Kender du det tegn?

Hmm, ikke umiddelbart. Sikke noget bøvl. Prøv at hente denne fil:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/norton/nc.exe> (1.71 MB)

Pak filen ud til en eller anden mappe og genstart computeren i DOS.
(Du kan pakke den ud ved at dobbeltklikke på den inde i Windows).
I DOS skal du så have skiftet til den mappe du har installeret Norton
Commander i, som programmet hedder. Hvis du f.eks. har installeret det
i en mappe ved navn Norton på C-drevet, så ser kommandoen sådan her ud:

c: [enter]
cd\ [enter]
cd norton [enter]
nc [enter]

Foran dig vil der så komme et vindue op som ser ud nogenlunde sådan
her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/norton/nc.gif> Fordelen ved det
program er at du kan komme ind til den mappe du vil af med, uden at
skulle skrive navnet på mappen i DOS og med Norton Commander kan du
højst sandsynlig også komme til at slette mappen.

Du navigerer rundt med piletasterne inde i Norton Commander. Hvis du
vil op i roden af C, så kører du med piletasten op i toppen hvor den
grønne bar står på ovenstående screenshot [..] og trykker på enter.
Det flytter dig en mappe op.
Med piletasterne kan du så køre ned til din dokumentmappe, klikke på
enter for at komme ind i dokumentmappen og videre ned til den mappe du
vil slette. Når baren står ovenpå den mappe du vil slette, så trykker
du på F8 som står for Delete. (Kig nede i bunden af NC for de
forskellige kommandoer.

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 21:33

Madsen wrote:
> Hmm, ikke umiddelbart. Sikke noget bøvl. Prøv at hente denne fil:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/norton/nc.exe> (1.71 MB)

Forrygende program, det gik som en leg.

Mange tak for en utrolig grundig og meget værdsat hjælp !
Håber jeg en dag kan gøre noget tilsvarende for en anden.

Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 21:40

Jonni skrev:

> Forrygende program, det gik som en leg.

Ja, det er genialt og stadig brugbart. Det sker faktisk stadig at jeg
bruger det, selvom jeg kører Win2000 og WinXP og specielt til at komme
ind i mapper og slette filer som jeg er for doven til at skrive navnet
på, og som ikke kan kvæles mens Windows kører.

> Mange tak for en utrolig grundig og meget værdsat hjælp !
> Håber jeg en dag kan gøre noget tilsvarende for en anden.

Velbekom. Det er jo det usenettet er til for.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 21:57

Jonni skrev:

> Forrygende program, det gik som en leg.

Glemte lige at hvis du har planer om at beholde det program inde så kan
du med fordel føje mappen som NC er installeret i til søgestien i
Autoexec.bat. Det vil nemlig betyde at du kan starte NC i DOS ved blot
at skrive NC, uden at skulle skifte mappe med CD-kommandoen. Så bliver
det hele lidt nemmere.

I Windows kan du gå ned i Start > Kør og skrive: sysedit
Find så Autoexec.bat og i linien 'Path' skriver du mappen ind som NC er
installeret i. Luk sysedit og sig Ja til at gemme ændringerne. Bemærk
at de forskellige paths er adskilt af et semikolon. Altså f.eks.:
PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\NORTON osv.

(Ændringen vil førsts gælde efter næste genstart).

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 22:12

Madsen wrote:
> [...]
> Autoexec.bat. Det vil nemlig betyde at du kan starte NC i DOS ved blot
> at skrive NC, uden at skulle skifte mappe med CD-kommandoen. Så bliver
Lyder som en rigtig god ide, men uden at have læst på programmet, hvad er så
fordelen ved det i det daglige?

Jonni

Fra : Jonni

Dato : 22-05-02 22:42

Madsen wrote:
> [...]
> Bemærk at de forskellige paths er adskilt af et semikolon. Altså
> f.eks.: PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\NORTON osv.

Min første redigering Autoexec, så før jeg saver:
Mener du sådan her;
@ECHO OFF
mode con codepage prepare=((850) c:\windows\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,c:\windows\COMMAND\keyboard.sys
lh c:\Windows\Command\doskey.com
path c:\ncomm\nc

Jonni

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 23:31

Jonni skrev:

> Lyder som en rigtig god ide, men uden at have læst på programmet,
> hvad er så fordelen ved det i det daglige?

Ikke ret meget. Brug det til lignende situationer hvor du skal have
slettet en mappe eller fil der ikke vil slettes under Windows og kun
kan kvæles i DOS.
Hvis du vil have et lignende filhåndteringsprogram til Windows, så kan
du lige så godt hente Windows Commander. Det minder vist en del om
Norton Commanders opbygning. Mange vælger at bruge Windows Commander i
stedet for Stifinderen i Windows.

http://www.ghisler.com/

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 23:31

Jonni skrev:

> Min første redigering Autoexec, så før jeg saver:

[snip]

> path c:\ncomm\nc

Ja, det skulle kunne gøre det hvis den mappe du har nc.exe installeret
i hedder c:\ncomm\nc. Hvis du så, efter ændringen i autoexec.bat,
genstarter pc'en og går ind i DOS, så behøver du nu kun at skrive:
NC [enter]
- hvorefter Norton Commander starter. Du behøver altså ikke længere at
skifte mappe til c:\ncomm\nc for at starte nc.exe.

Madsen.

Fra : Jonni

Dato : 23-05-02 15:44

Madsen wrote:
> [...]
> - hvorefter Norton Commander starter. Du behøver altså ikke længere at
> skifte mappe til c:\ncomm\nc for at starte nc.exe.

Fungerer fint; Start - kør- nc,enter og så starter MS-DOS promptet NC.
Jeg fik løst et problem, og samtidig lært lidt til en anden (ikke så) god
gang.

Jonni