Flåterne er over os :-/
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-02 09:45

Hej NG,

De seneste dage har vi virkelig opdaget at årstiden skifter. Bølle har igen
i år slæbt adskillige flåter til huse.:-/
Da han er langhårt ser vi dem ikke altid, inden de når at sætte sig. Så nu
må vi vist til at huske at skimme pels, hver gang han har været ude. Øv!
Er det kun her hos os de huserer for tiden, eller er i andre også plaget?

Hilsen og vov fra
Renate og Bøllefisen, der snart starter en forening for udryddelse af flåter
i Danmark.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-02 10:01

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det kun her hos os de huserer for tiden, eller er i andre også plaget?

De er også kommet til Østjylland, jeg har fjernet 3 fra Trille i år.

> Hilsen og vov fra
> Renate og Bøllefisen, der snart starter en forening for udryddelse af
flåter
> i Danmark.

Meld mig bare ind

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Anders Vad

Dato : 22-05-02 11:48

De bliver svære at slippe af med.....
Håber alle har tægetangen klar.....

Mvh
Anders.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-02 12:06

"Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> De bliver svære at slippe af med.....
> Håber alle har tægetangen klar.....

En hjemme og en i bilen, så er man altid klar.
Tobenede kan jo også blive bidt.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Anja Plouman Johanse~

Dato : 22-05-02 12:35

Her har vi allerede pillet godt 10 af kattene over de sidste 2 uger.
Badr...de er noget ækelt kryb både for hunde og katte og os!

Anja

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-05-02 13:53

Mit indtryk er at nogle hunde/katte er flåtmagneter mens andre aldrig bliver
bidt.

Er det ikke Frontline, der forhindrer flåtangreb??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lars hult

Dato : 22-05-02 14:47

> Mit indtryk er at nogle hunde/katte er flåtmagneter mens andre aldrig
bliver
> bidt.

Jeg har tænkt lidt på det samme.

Vi har 2 border Collier (Paian og Maggie) og en ældre Labrador blanding
(Sasha).
Jeg har tænkt lidt på om det kan have noget med pelsen at gøre??

Jeg har kendt Sasha i 4 år og såvidt jeg husker har jeg aldrig fundet en
flåt på hende. Hun har en korthåret pels
Maggie er 3 år og har sjældent en flåt, hun har en rimelig kraftig,
langhåret og tæt pels.
Paian er 6 og han har tit flåt'er, hans pels er ikke så tæt men har er
langhåret, men de flåt'er han har sidder
som oftest i nærheden af hovedet.

hilsen Lars

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 15:06

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Mit indtryk er at nogle hunde/katte er flåtmagneter mens andre
aldrig bliver
> bidt.

<> det kan vi da hurtigt blive enige om .. det er lissom med lopper og
samme måde vi mennesker har det med myggestik og evt. angreb af
loppebid fra vore husdyr ... er selv mega magnetisk for begge dele så
selv en enkelt loppe hos en hund eller kat giver store reaktioner hos
mig .. og på samme måde har jeg det med flåt ... og myg samt div.
andre insekter ...

> Er det ikke Frontline, der forhindrer flåtangreb??

Jo men mine hunde kan ikke ... grundet allergi .. nej min hund kan
ikke grundet allergi tåle Frontline .. så det har jeg aldrig brugt ..
jeg bruger et middel der hedder Metrophen Lop a(der hindrer loppeæg og
larver i at udvikles) ... og behandler i højsæsonen hund og katte 1
gang om måneden ... men er ikke vild med den slags kemisk
forebyggelse(selvom hunde og katte tåler den og den i mange år har
holdt hundene og dermed også kattene, der er indekatte loppefri
.....og hundene næææsten fri for flåter ...så jeg går mere og mere ind
for hvidløg, der efter et par års forsøg har bekræftet at hundene i al
fald får færre tæger/flåter og jeg får færre insektbid .. hvilket også
er en mega fordel for mig idet jeg er allergisk overfor insekt bid af
en hver art ... Det skal dog også bemærkes at det loppeforebyggende
middel jeg bruger har god virkning mod flåter .... Sandra har i de
syv år hun levede haft max en flåt om året .. et enkelt år to ... og
de sidste to år(hvor hvidløg jeg har givet et fed hvidløg 3 gange om
ugen) .... ingen .. .Wupper har haft to flåt/tæger i de to år jeg har
haft hende ....den fik hun fik i nov. sidste år og den kostede så en
operation i marts i år ... ... så jeg er tilbøjelig til at foretrække
hvidløg frem for kemiske forebyggelsesmetoder ... indtil jeg er
overbevist om det modsatte ...

Hej fra Ami ....

Fra : Holm

Dato : 22-05-02 13:59

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ceb5aa9$0$70430$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> De seneste dage har vi virkelig opdaget at årstiden skifter. Bølle har
igen
> i år slæbt adskillige flåter til huse.:-/

Ja pyyyyhhh...
Hvis der er noget der er TRÆLS så er det da flåter !
Det er faktisk utroligt så mange der er i år ( jeg synes det er værre i
år )...og ikke nok med at mine dyr får dem...næ nej bæsterne skal også på
mig GYS !
Jeg spurgte *Natur-gruppen* om der var flere flåter i år. Der er ofte nogle
jægere mm. som har god forstand på disse ting, og her havde man også
bemærket det store antal.
Der er ikke så meget at gøre , andet end bruge evt. Frontline ( endnu et
omdiskuteret produkt..eller måske virker hvidløg også her ?? )
....Og så ellers frem med tægtængerne/pincetter/lange negle :0))..og endelig
rens af med clorhexidin eller brintoverilte...

Min gamle vovse fik en flåt i panden og alt håret faldt af i et område på
størrelse med en 2 krone. Pletten er helt tør, men håret er ved at vokse ud
igen, det var lidt mærkeligt...
Heldigvis har jeg arbejdet i mange år hos forskellige dyrlæger, så der skal
meget til at ryste mig efterhånden , men flåter er noget uvæsen jeg ALDRIG
bliver gode venner med....)
Sommer hilsener
Holmes!!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-05-02 14:10

Kære Gruppe

Min dyrlæge har fortalt mig at man skal passe utrolig meget på med at tage dem
med
fingrene og ligeledes den tægetang som en anden dyrlæge har solgt mig er han
ikke glad for.
Når vores hund får tæger eller flåter - er der en forskel? Bruger vi margarine
som vi smører
tægen ind i. Enten slipper de ret hurtig eller også skrumper de ind i løbet af
nogle dage og
dør hvorefter de falder af. Denne metode er naturligvis bedst de steder hunden
ikke kan
slikke sig for margarine smager jo dejligt.

Mvh
Kim

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 15:14

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
Enten slipper de ret hurtig eller også skrumper de ind i løbet af
> nogle dage og
> dør hvorefter de falder af.

Underligt det du skriver med at jeres dyrlæge fraråder tægetang ..
jeg har i mange mange mange år brugt netop margarine eller smør til
bekæmpelse af tæger/flåter(tror ikke der er forskel bare navnet på de
to begreber) men fik af dyrlægen at vide for ca. 10 år siden at jeg
skulle bruge et bedøvelsesmiddel og det brugte jeg så i nogle år ...
men anskaffede for 5 år siden tægetang .. fordi jeg da fik at vide at
både fedtstof og bedøvelsesmiddel fik de der små dyr til at brække sig
og faren for at hunden/katten så blev inficeret med den berygtede
tægebidsygdom så var væsentlig større ... så nu bringer du mig da
totalt på vildveje .. hvad søren er den bedste måde at fjerne en
tæge/flåt på ... hvis man nu er så uheldig at enten vovsen eller man
selv får en på sig ... ???

Smil fra Ami

Fra : Louise Kragh

Dato : 22-05-02 15:42

Jeg må indrømme at jeg synes tægetangen er den bedste metode, for tager man
den ud på andre måder, kan man ikke være 100% sikker på, at få hele hovedet
med. Og så har man den i tangen bagefter og er sikker på ikke at tabe den
mm!
Vore dyrelæge har anbefalet tægetangen.
Heldigvis har vi ikke så mange tæger hermidt i Kbh Men har vi været i
skoven sidder de der!
mange hilsner
louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 19:24

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hovedet
> med. Og så har man den i tangen bagefter og er sikker på ikke at

Ja men vi er da helt enige ... og jeg er også varm fortaler for
tægetangen ... og har den altid med mig både vor vovses og min skyld
... og jeg tror på at man får hele tægen med .. for den tæge der var
skyld i at Wupper skulle opereres var en tæge jeg først opdagede da
den var faldet af ... altså først i dec. 2001 der jo ikke er den
årstid man normalt tjekker for tæger .. men jeg kan ... set i
bagspejlet se at jeg .. grundet det milde efterår burde have gjort det

Afskadeblivermankloghils fra Ami

Fra : S. E

Dato : 22-05-02 18:52

Hej Kim

Du spørger, om der er forskel på tæger og flåter. Ja, det er der.
En tæge er et insekt med 6 ben og vinger. Flåten er en blodmide (beslægtet
med edderkop) med 8 ben.
I daglige tale forveksles disse imidlertid. Tægen lever af plantesaft og
bladlus m.m. - den suger altså ikke blod fra pattedyr, krybdyr eller fugle.
Den flåt vi finder på vores hunde, katte eller på os selv, er en skovflåt.
Det er altså en snylter, der suger blod fra sin vært. Den sidder ventende i
vegetationen indtil den mærker en form for varme - dvs. når vi eller vores
dyr passerer, så springer den på - den er altså varmesøgende. Derfor er det
også typisk, at man finder dem, der hvor der er varmest på kroppen, hvis man
er så uheldig selv at få dem på sig (- i armhuler, omkring testikler etc.
(hvis man har sådanne)). De kravler altså på vores tøj og følger varmen.
Derfor kan de komme ind under vores tøj, op under vores bukser, ned i sokker
etc.
Har aldrig selv haft en - heldigvis - men min Weimaraner har haft masser
igennem tiderne fra lufteture, træning og jagt. Spiser selv masser af
hvidløg inden jagterne og ophold af længere varighed i skoven. Det holder
dem indtil videre væk fra mig.
Håber du blev klogere.
Mange hilsner
Sharon

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 19:26

"S. E" <elhanati@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
Spiser selv masser af
> hvidløg inden jagterne og ophold af længere varighed i skoven. Det
> [...]

Tak for et godt indlæg .. jeg blev i al fald meget klogere ... og kan
kun sige tak ..
Havengodaftenhils fra Ami

Fra : Holm

Dato : 22-05-02 20:09

.....bare et lille pip..!
" Der går 24 timer inden flåten begynder at overføre eventuelle bakterier ,
og kun 10% af biddene kan medføre sygdom"
Hentet fra pjecen "Det farligste dyr i skoven"
Flåten er en mide og ikke et insekt.. Den kan blive siddende i ca 14 dage og
suge blod..
Den nemmeste måde at fjerne disse på , er ved at "overraske" flåten , og
rykke den af i et snuptag, fordi : flåten hager sig mere fast hvis man
trækker forsigtigt , og derved kan den også afgive mere spyt ( brække sig)
og det er via disse vædsker at bakterier som borreliose, kan afgives.
Vask/ desinficer bidsåret og vask dine hænder, så er faren for sygdom så
godt som elimeneret.
Pas på ikke at kvase flåten, så kan der spredes bakterier.
Læs iøvrigt mere om flåten her :
www.ecol.kvl.dk/~info/ixodes_ricinus.htm

Holm

Fra : S. E

Dato : 22-05-02 20:43

Anytime.......... - det er vel i virkeligheden det gruppen her er til,
ikk'..... - at dele informationer og refleksioner - således at vi bliver
dejligt klogere hver dag.............
Kh Sharon