Ang. SE nr og CVR nr og Access
Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 22-05-02 10:34

Det er meget muligt OT, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skal spørge.

Vi er ved at lave et system, hvor vi skal registrere nogle kunder, det
vil vi gøre udfra hhv. cpr nr for privatkunder og SE nr for
erhvervskunder.
Er det noget galt i det?
Jeg tænker her på lovgivning ang. cpr, SE osv?

Vi gemmer kunderne i en Access database, men kan ikke gemme kundenr
længere end 9 cifre. Variablen i javakoden er af typen "Integer" og i
Acces "Langt heltal".

Hvad er forresten forskellen på SE nr og CVR-nr?
Er SE nr altid af samme antal cifre?

Jeg håber på nogle svar, selvom det ikke har det helt store med selve
Java programmering at gøre, ellers må I lige FUT mig til det rigtige
sted.

Mvh.
Mikael

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 22-05-02 16:02

On 22/05-02 09.34, Mikael N. Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg håber på nogle svar, selvom det ikke har det helt store med selve
> Java programmering at gøre, ellers må I lige FUT mig til det rigtige

Proev at kigge her:

http://www.prosa.dk/EDB-debat/Publikationer/Persondataloven/index.shtml

/Daniel

--
The forest is safe because a lion lives therein and the lion is safe because
it lives in a forest. Likewise the friendship of persons rests on mutual help.

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 23-05-02 08:12

"Daniel Nielsen" <djn@daimi.au.dk> skrev:
> Proev at kigge her:
>
> http://www.prosa.dk/EDB-debat/Publikationer/Persondataloven/index.shtml

Mange tak, selvom jeg ikke syntes der står direkte noget om SE/CVR
og Cpr, men jeg har også kun skimmet den igennem indtil videre, det
samme kan jeg sige om PROSAs OSS.

Mvh.
Mikael

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-05-02 17:03

> [...]
> erhvervskunder.
> Er det noget galt i det?
> Jeg tænker her på lovgivning ang. cpr, SE osv?

dk.videnskab.jura måske?

> Hvad er forresten forskellen på SE nr og CVR-nr?
> Er SE nr altid af samme antal cifre?

Ja SE nummer er så vidt jeg ved altid 8 cifre..
SE numre hed tidligere CVR numre... altså det samme

> Jeg håber på nogle svar, selvom det ikke har det helt store med selve
> Java programmering at gøre, ellers må I lige FUT mig til det rigtige
> sted.

Som sagt... prøv Jura gruppen... de vil sikker vejlede dig :)

mvh
Johan

Fra : // Overby

Dato : 22-05-02 17:24

> Ja SE nummer er så vidt jeg ved altid 8 cifre..
> SE numre hed tidligere CVR numre... altså det samme

Rigtig... SE numre er altid på 8 cifre og kan sagtens bruges som nøgle i en
DB, idet nummeret er offentlig tilgægelig

CPR er en rigtig dum ide, hvad nu hvis folk nægter at oplyse det

Daniel

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 23-05-02 08:15

"// Overby" <daniel@NOToverbyhansen.dk> skrev:
> Rigtig... SE numre er altid på 8 cifre og kan sagtens bruges som nøgle i en
> DB, idet nummeret er offentlig tilgægelig

Lækkert at høre fra andre.

> CPR er en rigtig dum ide, hvad nu hvis folk nægter at oplyse det.

Ok, men er det lovligt at bruge Cpr som kundenr?

Ville det være bedre at bruge tlf. nr.?

Venligst
Mikael

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-05-02 08:27

Mikael N. Andersen wrote:
> Ok, men er det lovligt at bruge Cpr som kundenr?

Tjaah, det er det vel hvis folk er villige til at lade jer bruge det.
Men det er der pr. erfaring en del der ikke er. Jeg er en af dem.

> Ville det være bedre at bruge tlf. nr.?

Ja.

-dennis

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 23-05-02 08:32

"Mikael N. Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev:
> Ok, men er det lovligt at bruge Cpr som kundenr?

Nu kommer jeg lige til at tænke på mit lokale
bibliotek, der bruges cpr som kundenr!

/Mikael

Fra : // Overby

Dato : 23-05-02 09:05

> Ok, men er det lovligt at bruge Cpr som kundenr?

Mener jeg læste en tråd i news:dk.videnskab.jura hvor det blev diskuteret,
og mener faktisk det var ulovligt, men kan ikke rigtig huske præmisserne.

Daniel

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-05-02 07:18

Johan Holst Nielsen wrote:
> SE numre hed tidligere CVR numre... altså det samme

Omvendt, ikke?

-dennis

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 23-05-02 08:22

"Dennis Thrysøe" <dt@netnord.dk> skrev:

> Omvendt, ikke?

Citering fra:
<http://www.kob.dk/nyheder/K-NYT0200.pdf>

"CVR-nr. er det nye identifikationsnr., som Deres virksomhed
skal oplyse på brevpapir og ved henvendelse til det offentlige.
CVR-nr. afløser de tidligere Jur/SE-nr. og reg.nr."

Mvh.
Mikael

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-05-02 08:28

Mikael N. Andersen wrote:

> [...]
> skal oplyse på brevpapir og ved henvendelse til det offentlige.
> CVR-nr. afløser de tidligere Jur/SE-nr. og reg.nr."

Ja, nemlig.

-dennis

Fra : Carsten

Dato : 23-05-02 15:52

Ovenstående er ganske korrekt, men det betyder ikke at SE-
numre ikke længere findes. Faktisk er det således at CVR er
unikt pr. virksomhed hvor SE-nr. kun er unikt pr. enhed.
Danske Bank har f.eks. kun eet CVR nr. (jeg ved ikke hvad
det er), men hver af DB's enheder (kunne være hver filial) har
hver deres SE nummer.
For små virksomheder gælder det, at CVR og SE er det
samme - rent faktisk har de ikke noget SE nr.

Ergo: vil du registrere enheder så skal det gøres på SE
niveau. Hvis du vil registrere virksomheder så brug CVR.

Carsten

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-05-02 09:20

> Omvendt, ikke?

Jo, undskyld ;)

mvh
Johan

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 23-05-02 08:13

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev:
> dk.videnskab.jura måske?

Det havde jeg godt tænkt på, nu er spørgsmålet også sendt der.

Mange tak alligevel.

Mvh.
Mikael