Fortløbende nummerering af ordrer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-02 10:23

På bestillingssiden http://www.danacord.dk/frmsets/orderform.html skal
jeg implementere VISA-betaling gennem Freepay. Dertil kræves at der
gerereres et fortløbende unikt ordrenummer.

Hvordan laver jeg det i PHP? Det er vel en lille simpel
standardfunktion og jeg har da også søgt forskellige steder, men har
ikke fundet noget - muligvis fordi jeg ikke bruger de rigtige søgeord
på engelsk.

Please help! Chefen[*] sidder i nakken på mig og det SKAL køre inden
weekenden, så gode råd som "Prøv selv - PHP er slet ikke så svært som
du tror", kan jeg desværre ikke bruge i den aktuelle situatuin.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

[*] Jeg er hobby-webmaster - ikke ansat i firmaet.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-05-02 10:35

Davs

> [...]
> standardfunktion og jeg har da også søgt forskellige steder, men har
> ikke fundet noget - muligvis fordi jeg ikke bruger de rigtige søgeord

Du har vel ikke tilfældigvis dine ordrer liggende i en database, for i så
fald kan du jo bruge ID derfra - det gør jeg selv.

Ellers har du så vidt jeg lige kan se et problem med at sikre, at dine
ordrenumre er unikke...

Mvh.
/Thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-02 12:46

On Wed, 22 May 2002 11:35:00 +0200, Thomas Lindgaard wrote:

>Du har vel ikke tilfældigvis dine ordrer liggende i en database, for i så
>fald kan du jo bruge ID derfra - det gør jeg selv.

Nej, det har jeg ikke. Ordresystemet er lavet i JavaScript. Ordrerne
tilgår firmaet som e-mail og faktureres derefter manuelt.

>Ellers har du så vidt jeg lige kan se et problem med at sikre, at dine
>ordrenumre er unikke...

Det synes jeg lyder underligt. Se bort fra at det er et ordrenummer -
jeg skal bare bruge et tal, som der lægges 1 til hver gang der
submittes en formular. Funktionen skal vel "bare" hente den gamle tal,
som er lagret på serveren, lægge 1 til og så gemme det nye tal til
næste gang.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-05-02 13:46

Davs

> [...]
> submittes en formular. Funktionen skal vel "bare" hente den gamle tal,
> som er lagret på serveren, lægge 1 til og så gemme det nye tal til

Det er såmænd ikke så underligt - husk på at et websystem jo er et
flerbrugersystem. Antag at man har det sidste ordrenummer liggende i en fil,
og der så sker følgende:

1) Bruger A opretter en ordre. Filen med ordrenummeret åbnes og
ordrenummeret hentes ud.
2) Bruger B opretter en ordre, åbner filen og henter ordrenummeret.
3) Bruger A tæller ordrenummeret op.
4) Bruger B tæller ordrenummeret op.

A og B vil nu have samme nummer.

Jeg ved ikke om PHP tillader flere processer at åbne samme fil på samme tid,
men hvis det er tilfældet, så har du problemet. Det kan løses ved at lave
noget fillåsning med flock(), men man skal holde tungen lige i munden!

Mvh.
/Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-05-02 14:04

Thomas Lindgaard skrev:

> Det er såmænd ikke så underligt - husk på at et websystem jo er et
> flerbrugersystem. Antag at man har det sidste ordrenummer liggende i
> en fil

Jeg synes ikke, det er en holdbar løsning at bruge filer i sådan et
tilfælde. Der er for meget, der kan gå galt (rettigheder, flere
brugere, der skriver på samme tid mv.). Jeg ville nok vælge at bruge en
database her - også selvom resten af butikken ikke er i database.

I øvrigt må jeg sige - med al respekt, Kurt Hansen - at det skræmmer mig
lidt, at der bliver butiksløsninger på nettet, der bliver kørt igennem
i sådan en hast og lavet af mennesker, der har så lidt erfaring med
emnet. Jeg ville ikke turde handle hos den butik, du nævner, med det,
jeg har hørt herinde i dag.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-02 16:51

On Wed, 22 May 2002 11:22:41 +0200, Kurt Hansen wrote:

>På bestillingssiden http://www.danacord.dk/frmsets/orderform.html skal
>jeg implementere VISA-betaling gennem Freepay. Dertil kræves at der
>gerereres et fortløbende unikt ordrenummer.
[klip]

On Wed, 22 May 2002 15:04:03 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
>brugere, der skriver på samme tid mv.). Jeg ville nok vælge at bruge en
>database her - også selvom resten af butikken ikke er i database.

Det ville da være dejligt med en skitse til en sådan løsning

> [...]
>i sådan en hast og lavet af mennesker, der har så lidt erfaring med
>emnet. Jeg ville ikke turde handle hos den butik, du nævner, med det,

Det er jeg da ked af at høre. Nuvel, det JavaScriptbaserede system har
såmænd fungere udmærket i årevis, men nu begynder kunderne at
annullere ordrer fordi der ikke kan betales direkte med creditcard. Vi
skal have lavet en hurtig, midlertidig løsning, indtil jeg får sat mig
ind i PhP'ens mysterier, så jeg kan lave hele siden om til en
databaseløsning.

Jeg kan godt leve med en Fedtmuleløsning indtil da, hvis den ellers
fungerer og er sikker for kunden.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-05-02 17:43

Kurt Hansen skrev:

> Det ville da være dejligt med en skitse til en sådan løsning

I PostgreSQL:

CREATE SEQUENCE ordrenumre_seq;

PostgreSQL-dokumentationen: http://www.postgresql.org/idocs/

I et PHP-script:

<?php
require_once("DB.php");

$db = DB::connect("pgsql://brugernavn:adgangskode@/database");

$bestillingsnummer = $db->nextId("ordrenumre");
?>

PEAR DB (databaseabstraktionslaget):
http://pear.php.net/manual/en/core.db.php

> nu begynder kunderne at
> annullere ordrer fordi der ikke kan betales direkte med creditcard. Vi
> skal have lavet en hurtig, midlertidig løsning, indtil jeg får sat mig
> ind i PhP'ens mysterier

Det er lige netop dén holdning, der efter min mening måske nok er okay
til almindelige webprojekter, men er farlig, hvis man laver
butiksløsninger, hvor folks penge står på spil.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 22-05-02 15:04

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev

> Please help! Chefen[*] sidder i nakken på mig og det SKAL køre inden
> weekenden,

Jeg tager gerne imod en opgave, hvis det kommer dertil.

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-05-02 15:29

> Please help! Chefen[*] sidder i nakken på mig og det SKAL køre inden
> weekenden, så gode råd som "Prøv selv - PHP er slet ikke så svært som
> du tror", kan jeg desværre ikke bruge i den aktuelle situatuin.

Kan godt lave det gratis for jer... i PHP hvis du/I ønsker det... bare
fordi jeg keder mig ;)

Kontakt mig hurtigst muligt... evt. på tcr480@ofir.dk

mvh
Johan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-05-02 15:44

Johan Holst Nielsen skrev:

> Kan godt lave det gratis for jer...

Skruebrækker! : )

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-05-02 15:49

> Skruebrækker! : )

Nææh... keder mig.. og er sååååååh glad... har tjent en masse penge idag
på mine aktier... så er gavmildt.... nogle der vil med i byen ;)

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-05-02 15:50

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Skruebrækker! : )

Desuden er det noget der tager 10 minutter? Så seriøst... hvad er værst?
Hjælpe i en nyhesgruppe og skrive et script der? Eller gøre det pr.
email? Dont see the different!

mvh
Johan

Fra : N/A

Dato : 22-05-02 15:52

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-05-02 15:52

> ...var det ikke så alvorligt ment. Læg mærke til smileyen...

Jeg ved det Jonas... tog det heller ikke alvorlig...
Men man bliver jo så gavmild når man ser pengene fosse ind, og den
kølige øl stående ved siden af tastaturet...

Og jeg havde vist også inkluderet et par smilies... god fredag... øøøh
hov... onsdag :)

mvh
Johan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-05-02 17:30

Johan Holst Nielsen skrev:

> Men man bliver jo så gavmild når man ser pengene fosse ind

: )

Hvor mange drejer det sig om (jeg er nysgerrig af natur)?

> Og jeg havde vist også inkluderet et par smilies... god fredag... øøøh
> hov... onsdag :)

Tak, i lige måde.

--
Jonas Koch Bentzen