Har Orange igen udleveret hemmelige telefo~
Fra : Peter

Dato : 21-05-02 21:29

Jeg er ved at portere mit mobiltelefonnummer fra Orange til
TDC Mobil. Mit telefonnummer har altid været "udeladt", dvs.
"mere end hemmeligt", både hos Orange og hos TDC Mobil.

For et par dage siden konstaterede jeg, at nummeret nu kunne
findes på nettet på http://www.krak.dk og http://www.degulesider.dk

Jeg kontaktede TDC Mobil, der først troede, at det var dem,
der har lavet en fejl. Senere oplyste de, at det var Orange, der
havde videregivet nummeret og *tilsyneladende* havde glemt at
fortælle, at det var "udeladt" og dermed kun måtte udleveres til
alarmtjenester.

Orange har tidligere præsteret sådanne forglemmelser,
eksempelvis i december 1999.

Er der andre med hemmeligt eller udeladt nummer hos Orange,
der i øjeblikket kan finde deres telefonnummer på nettet?

Se i øvrigt lovgivningen herom i § 34 og § 112 i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet
http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=34206

Til orientering kan jeg oplyse, at TDC og Krak er i stand til at
fjerne de hemmelige numre i løbet af mindre end en halv arbejdsdag.

Fra : Peter

Dato : 22-05-02 11:25

[Krydspostet til dk.forbruger for at høre om eventuelle
erfaringer i denne gruppe:]

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 23-05-02 10:11

Hej,

Peter wrote:

>Til orientering kan jeg oplyse, at TDC og Krak er i stand til at
>fjerne de hemmelige numre i løbet af mindre end en halv arbejdsdag.

Prøv at søge efter dit nummer i oplysningen (privat) fra
http://bynet.dk hvis din kommune er at finde der.
Håb på, at det ikke står der, for så er udsigterne til at få det
slettet derfra forbandet laaange.
To numre jeg havde hos Telia, som skulle være hemmelige, udenladt
osv., kan man stadig finde på http://taastrup.bynet.dk/ .
De er ikke at finde hos nogen anden oplysning, så vidt jeg kan se,
ejheller TDC eller Krak, men oplysningerne som Bynet har, stammer fra
Krak.

Aner ikke hvordan de er havnet hos Bynet, men de nægter at fjerne
numrene derfra, og siger at jeg skal kontakte min udbyder, som jo er
Telia, der ikke ønsker at svare på nogen som helst mail vedrørende
dette - Keep in touch Telia !!!

Men det mest morsomme er, at begge numre har været opsagt siden
september 2001, og at Bynet opdaterer deres nummerdatabase hver 14.
dag, sååå hvor opdateret mon den database virkelig er, når der står
numre, som slet ikke eksisterer.

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Peter

Dato : 23-05-02 11:31

"Alex Tiedemann" <Xati@polsas.dkX> skrev i

> Prøv at søge efter dit nummer i oplysningen (privat) fra
> http://bynet.dk hvis din kommune er at finde der.

Heldigvis intet fundet.

> [...]
> udbyder, som jo er Telia, der ikke ønsker at svare på nogen
> som helst mail vedrørende dette - Keep in touch Telia !!!

Så er Bynet galt afmarcheret. Bynet er lige som alle andre
udbydere af nummeroplysninger lovmæssigt forpligtet til efter
anmodning at fjerne hemmelige og udeladte telefonnumre.
Undladelse heraf er strafbart. Se lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, § 34, stk. 6, 3. pkt. og
§ 112 på
http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=34206

Hvis Telia i øvrigt har videregivet dit hemmelige eller
udeladte telefonnummer til Krak, er det ligeledes strafbart
for Telia. Se samme lov § 34, stk. 3 og § 112.

Hvis virksomhederne ikke kan finde ud af at overholde
lovgivningen kan man jo passende få Politiet eller
Telestyrelsen til at hjælpe dem!

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 23-05-02 13:29

Hej Peter,