Køb af båd
Fra : Jacob Møller

Dato : 21-05-02 21:56

Hejsa,

Hvad skal man tænke på når man for første gang skal investere i båd. Hvilke
udgifer skal jeg påregne udover bådens pris ?

Mvh,
Jacob

Fra : CO

Dato : 21-05-02 22:01

> Hvad skal man tænke på når man for første gang skal investere i båd.
Hvilke
> udgifer skal jeg påregne udover bådens pris ?

Hej Jakob

der er en del ting, ført og fremmest vil jeg anbefale dig at tage et
duelighedsbevis !

Ud over bådens pris er bla. forsikring som årlig koster en præmie +
straffeafgift til staten på 1% af bådens værdi !
så er der havneplads og evt medlemsskab af sejlklub, vinteropbevaring,
optagning og isætning.

Priserne på dette er afhængig af hvor stor båden er !

sidts men ikke mindst, er der selfølgelig brug for redningsveste,
nødraketter, søkort med mere !

Håber svaret kan bruges !

mvh
Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-05-02 22:42

Hej Jacob

Jeg har en lille 21 fods sejlbåd... liggende i Kolding...
Mine årlige udgifter ligger mellem 8-9000kr.
Hertil kommer nyanskaffelser som man hurtigt kan blive fristet af... , havne
penge i fremmede havne samt brændstof... nå ja... så kan der også forekomme
uforudsete udgifter... f.eks. mister man en fender, taber en bårdshage...
eller noger går uventet i stykker...

Opstarts udgifter... Hmm... søkort, en kikkert... en redningsvest... eller
hvad man nu skal bruge som ikke fulgte med båden... Jo, det løber hurtigt
op... og synes ikke at få nogen ende.

Men lad dig nu ikke afskrække, du har en sund indstilling og forståelse for
at der er følge omkostninger ved enhver nyanskaffelse... så når du har
stillet disse omkostninger op i dit regne ark, ved du ca. også vilken båd du
skal have...

har du behov for mere specifikke svar på du skrive igen...

Fra : BeeJay

Dato : 21-05-02 22:48

> [...]
Hvilke
> udgifer skal jeg påregne udover bådens pris ?

Som nævnt af andre...mange spændende ting.

Hvilken bådtype forestiller du dig.....sejl eller motor/speed...?

Grunden til jeg spørger er kaskoforsikringen. Denne kan være meget
forskellig sejl kontra motor/speed.

Hr. Bjørn

Fra : Jacob Møller

Dato : 22-05-02 07:53

Hejsa,

> Hvilken bådtype forestiller du dig.....sejl eller motor/speed...?
>
> Grunden til jeg spørger er kaskoforsikringen. Denne kan være meget
> forskellig sejl kontra motor/speed.

Tak for svarene. Vi er et par stykker, der gerne vil købe en speedbåd til
bl.a. vandski og hygge, hvad ligger forsikringsomkostningerne på for sådan
en ?

Vi kigger efter en 14 til 16 fod - så en relativ lille båd. Vil det være for
besværligt at tage båden op af og i vandet hver gang man skal bruge den,
eller vil I anbefale at man har den liggende på en bådplads ved
(lystbåde-)havnen ?

Kender I andre alternativer end Marselisborghavn (som jeg har svært ved at
forestille mig kunne være specielt billig) i Århus området ?

Mvh,
Jacob

Fra : Simon - [8000]

Dato : 22-05-02 08:36

Hej Jacob

_______________________
> Kender I andre alternativer end Marselisborghavn (som jeg har svært ved at
> forestille mig kunne være specielt billig) i Århus området ?
_______________________

Jeg mener at man køber sin plads i Marselisborghavnen - ca. 50.000 kr. for
en plads, hvor svært/let det så er at få en, må jeg lade stå ubesvaret hen.
Men mht. prisen så kan jo handles videre hvis/når man ikke ønsker at benytte
sig af den længere.
Altenativerne er jo lystbådehavnen nord for industrihavnen eller Egå Marina,
kender ikke priserne der....

Mvh

Simon
Århus.

Fra : Lars Bonde

Dato : 22-05-02 14:59

Og så lige Kaløvig
lars

Fra : BeeJay

Dato : 22-05-02 12:52

"Jacob Møller" <jacob@kiloo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for svarene. Vi er et par stykker, der gerne vil købe en speedbåd til
> bl.a. vandski og hygge, hvad ligger forsikringsomkostningerne på for sådan
> en ?

Hejsa til dig også.

> [...]
> besværligt at tage båden op af og i vandet hver gang man skal bruge den,
> eller vil I anbefale at man har den liggende på en bådplads ved

Ok - Det indsnævrer tilbehøret en del (her tænkes på sejl, blokke, oceaner
af tovværk osv. osv...)

Vi er en del som ligger fast i havnen hele sæsonen; men der er også mange
som kommer med "jollen" på trailer hver gang.

Trailerfolket er desværre ikke så hensynsfulde altid, når de skal ind og ud
af havnen. Vi har i (Vejle) hasighedsbegrænsninger, således der må sejles
max. 3 knob i lystbådehavnen og max 6 knob i industrihavnen. Hastigheden i
industrihavnen starter/ophører ved "Skyttehusodden", hvilket er TYDELIGT
markeret på søkortene (måske det ville hjælpe, hvis nogle købte sligt og
satte sig ind i dem). Vi håber (os andre som må lide under at være slået i
hartkorn med "fræserne") at tingene retter sig op efter 01.06.2002 da denne
dato er skæring for krav til det at have Speedbådskørekort.

Selve kaskoforsikringen er lidt speciel for seedbåde, da det ikke afhænger
så meget af længden på "jollen"; men mere hvilken størrelse motor (HK) som
er anbragt på samme.

Du kan modtage tilbud fra eks.: http://www.yacht-pool.dk/ hvor jeg selv er
forsikret.

21½ fod og 250 Hk koster ca. 8 - 9.000,- kr. pr år med alt inclusive og
nogle års ancinitet.

> Kender I andre alternativer end Marselisborghavn (som jeg har svært ved at
> forestille mig kunne være specielt billig) i Århus området ?

Jeg kan ikke hjælpe dig med Aarhus, da jeg selv ligger i Vejle.

Her er priserne yderst rimelige, da havnen er en offentlig/kommunal havn.

En "jolle" i din størrelse ville koste omkring 1.700,- kr for en sommersæson
incl. vand og el; men excl. indmeldesgebyr samt kontingent til
motorbådsklubben ("så hut jeg visker" ligger opstartsomkostningerne incl.
alt på ca. 3.000,- kr).

For en sikkerheds skyld får du også et link til Speedbådskørekortet:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/sofartsudd/index.html

I ønskes masser af billigt brændstof samt rigtig god fornøjelse.

Hr. Bjørn