Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Genopladelige batterier
Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 21-05-02 20:34

Hejsa..

Jeg har et canon EOS 50E med vertikalt greb (BP-50) og speedlite 380
og har tænkt på at investere i nogle genopladelige batterier, men kan
de overhovedet bruges ?? Hvad er jeres erfaringer hermed, hvilke
batterier er bedst m.m ?

mvh og på forhånd tak

Stefan Rasmussen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-05-02 20:46

Stefan Rasmussen wrote:

> ....cut............... Hvad er jeres erfaringer hermed, hvilke
> batterier er bedst m.m ?

Du kan starte med at læse flg. Batteri-FAQ...!

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-05-02 22:39

"Stefan Rasmussen" <stefanovic@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og har tænkt på at investere i nogle genopladelige batterier, men kan
> de overhovedet bruges ?? Hvad er jeres erfaringer hermed, hvilke

Lige bortset fra at jeg har en Speedlite 420 har jeg det samme grej. Jeg
købte en lader + 4 1600mah celler hos (tror jeg nok det var)
www.billigebatterier.dk

Derudover har jeg en større samling af mere eller mindre obskure
genopladelige AA-batterier spændende fra 750 mah (tror sq de hedder noget
med maxi eller ultra.....) og op til 1300mah.

Det fungerer fint hos mig. Bruger også batterierne i forlygten til min
cykel - det er så'rn en dejlig sag med halogenspot (lygten, ikke cyklen!!!!)
der kan få selv den mest ligeglade billist til at blænde ned

Mvh Mads
----
Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 22-05-02 07:51

In <9b6fdf24.0205211133.7157fb2d@posting.google.com> stefanovic@get2net.dk (Stefan Rasmussen) writes:

> [...]

>og har tænkt på at investere i nogle genopladelige batterier, men kan
>de overhovedet bruges ?? Hvad er jeres erfaringer hermed, hvilke

Jeg ved ikke hvilke batterier, der skal i et Canon EOS 50E, men
jeg har for nylig investeret 145 kr i 4 stk genopladelige AA
batterier med en kapacitet på 1800 mAh og de giver klart mere
end de 1450 mAh batterier, der fulgte med mit Kodak DC240.
(Det hjælper at vide at der findes 1800 mAh batterier, når man
vil købe nogen. De lokale butikker troede at 1200 var det
højeste
Så tak til Niels Ebbesen for hans batteri-FAQ.)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Michael Pedersen

Dato : 22-05-02 13:07

> [...]
> og har tænkt på at investere i nogle genopladelige batterier, men kan
> de overhovedet bruges ?? Hvad er jeres erfaringer hermed, hvilke

Netto har i disse dage en pakke med 4 AA (Mærket Hobby-line, vistnok)
med 1600 mAh til en 50'er. Jeg kender ikke kvaliteten, men for 50 er
det vel et forsøg værd!?

Mvh.
Michael

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 22-05-02 16:23

> Netto har i disse dage en pakke med 4 AA (Mærket Hobby-line, vistnok)
> med 1600 mAh til en 50'er. Jeg kender ikke kvaliteten, men for 50 er
> det vel et forsøg værd!?

De har også en oplader inkl. 4 stk. AA batterier til 99,-

Har købt den og 4 ekstra batterier - glæder mig til at afprøve om det var et
godt køb!
Går og venter på at mit HP C612 kommer med posten. Har bestilt ekstra 128mb
Compact Flash.

Nogen der har erfaring med dette kamera?

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-02 19:05

On Wed, 22 May 2002 17:22:46 +0200,
Thomas Smedebøl <whisdow@hotmail.com> wrote:

> De har også en oplader inkl. 4 stk. AA batterier til 99,-
>
> Har købt den og 4 ekstra batterier - glæder mig til at afprøve om det var et
> godt køb!

Såfremt opladeren er timerbaseret (dvs. slår fra efter tid, i stedet for
at måle på batteierne), så er den ikke 49 kr værd.

Efter at have købt en rigtig lader, så vender jeg ikke tilbage. Får
typisk 25-50% mere strøm ud af cellerne, ligesom jeg ikke ødelægger dem
ved at overlade dem.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 22-05-02 20:01

> Såfremt opladeren er timerbaseret (dvs. slår fra efter tid, i stedet for
> at måle på batteierne), så er den ikke 49 kr værd.

Øv - det er den selvfølgelig.. Men eftersom det er min første erfaring med
genopladelige batterier prøver jeg nettotingen i første omgang.

Tak for svaret!

Mvh Thomas

Fra : STEFAN RASMUSSEN

Dato : 22-05-02 21:34

Hej igen.

Tak for svarene - nu er jeg da blevet lidt klogere.

Mht. batterierne så handler det altså om mAH og ikke om volt !!

Er der nogen, som kan løfte sløret for navnet og prisen på en god lader ?

mvh Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-02 22:01

http://www.brinck.dk/saitek.htm

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 22-05-02 21:54

> [...]
>
> Mht. batterierne så handler det altså om mAH og ikke om volt !!
>
> Er der nogen, som kan løfte sløret for navnet og prisen på en god lader ?

Ansmann (købt hos www.billigebatterier.dk (igen : tror nok det er sådan
adressen lyder). Kan desværre ikke huske prisen, men den var forholdsvis
billig + at den måler på batterierne, dvs. den er ikke timerstyret.

Mvh Mads

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-05-02 22:02

Wed, 22 May 2002 21:00:37 +0200, "Thomas Smedebøl"
<whisdow@hotmail.com> wrote:

>Øv - det er den selvfølgelig..

Hvordan ser man, om en lader er det?

pl

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-05-02 10:29

> Hvordan ser man, om en lader er det?

Det stod på pakken (slår automatisk fra efter 15 timer!)

Mvh Thomas

Fra : Oller

Dato : 24-05-02 21:54

Prøv at se på http://www.actec.dk/
Ole.

Fra : John

Dato : 21-05-02 22:11

> [...]
> og har tænkt på at investere i nogle genopladelige batterier, men kan
> de overhovedet bruges ?? Hvad er jeres erfaringer hermed, hvilke

Jeg har været den lykkelige ejer af begge dele, og har brugt genopladelige
batterier til begge også.

Til kameraet er typen ret ligegyldig, især hvis du ikke gør videre brug af
den indbyggede flash.

Med Speedliten, ser sagen imidlertid noget anderledes ud. Jeg har målt
startstrømmen til 8+ ampere, og hvis du vil have hurtig opladning, er du
nødt til at give den mulighed for at trække dette ud af batterierne. Men det
er heldigvis ikke noget problem idag. Jeg anbefaler, at du går til en
hobbyforretning der sælger fjernstyrede biler af den bedre kvalitet. Disse
biler kører ofte på batterier, og for at tilgodese deres enorme strømbehov,
sælges der til disse specielle "racingpacks", dvs batterier monterert i flex
med stik....køb en sådan, skær den op, og du har potente batterier der lader
min speedlite på under 4 sec, dvs lige så godt som en propack fra
Quantum....Holder ikke så længe, men 150+ er der til, og mange mange flere
hvis du kan acceptere en længere opladetid.

--
MVH
John K Hansen

Fra : John

Dato : 23-05-02 20:21

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> biler kører ofte på batterier, og for at tilgodese deres enorme
strømbehov,
> sælges der til disse specielle "racingpacks", dvs batterier monterert i
flex

Måske jeg i denne forbindelse lige skulle tilføje, at batteriets max
kapacitet (angivet i milliampere timer (mAh), typisk 900-1200), ikke betyder
noget for batteriets even til at levere høj effekt.Det angiver blot
"levetiden" på batteriet.
De batterier jeg bruger til min 380'er er kun på nominelt 900 mAh, men kan
levere en kortslutnings strøm på næsten 15A. Altså de holder ikke så længe,
men damn, de kan fyre op for den flash i en fart!
Det er selvklart et valg, om man vil ha' den hurtige opladetid, eller den
lange levetid.....personlig finder jeg piskende nødvendigt med den hurtige
oplade tid......allermest ved portræt fotografering......nogen sinde prøvet
at miste det yndige smil, fordi flashen lader?
De fire sekunders opladetid jeg nævnte i første indlæg, er selvklart ved
fuld udladning af flashen. Normalt kan jeg fyre to-tre gange uden pause...

Hentede lige batterierne....der er på 950 mAh, de hedder: SAFT - RC 6 -
Super. Og er købt gennem min elektronik løsdels forhandler. Hvor han så har
dem fra, er et godt spørgsmål. Og så var de hundedyre...hvis du vil, skal
jeg prøve at finde fakturaen med prisen....

Og så lige til sidst: Prøv ALDRIG at eftergøre forsøget med at måle
kortslutnings-strøm. Ni-Cd batterier kan eksplodere!