"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
news:6NMG8.1504$N46.145216@news010.worldonline.dk...
> Det kan betyde noget, hvis den der står for fonden kommer op i en højere
> skattegruppe. Da skattefar jo er lidt besynderlig til tider, skulle det
ikke
> undre, om han mente, at alle penge, der kom ind på fondens konto, var en
> indtægt for den, der lægger navn til, ellers er det jo normalt kun
renterne
> man betaler skat af.
nu har jge lige saxet det inde fra jura-gruppen der er kommet frem om
fonde....
> Hopefonden var tiltænkt at yde støtte til dyrlægeregninger o. lign. til
> private, der hjælper katte i nød.
uh.... hukommelsen svigtede vist*G*
> Ingen lov siger: Det er forbudt at hjælpe hinanden. Men man kan alligevel
> komme i klemme fx hvornår er det sort arbejde og hvornår er det en
> vennetjeneste?
jamen vi snakker jo ikke på nogen måde om at hjælpe en enkelt person
økonomisk.... blot om at hjælpe med dyrlæge regninger og deslige...
alternativet ville jo være at vi betaler den enkelte dyrlæge direkte.....
men rent praktisk er det jo nemmere at samle ind på kontoen og sende pengene
videre derfra....
> Problemet opstår hvis vi fx sætter penge ind hver måned og så bruger dem,
> når der er behov. Derimod tror jeg ikke der er nogle problemer, hvis
kontoen
> er tom og vi så sætter penge ind, når der er brug for det.
det tror jeg faktisk er en udemærket ide.... også noget alle vil kunne
forholde sig til....
men helt tom bliver den jo nok næppe... dog har jeg en stærk fornemmelse af
at når der bliver nævnt en gruppen om en mis i nød vil pengene vælte ind....
og hvorfor sende pengene retur når de først er indbetalt? er det så ikke
bedre bare at lade dem stå og trække rente og hygge sig indtil næste
"problem"??
> Man kan få inspiration her:
www.katter.nu under Nelliefonden
>
> Jeg går absolut ind for sådan en fond, men har påtaget mig rollen som
> djævelens advokat.
helt i orden
nogen skal jo hjælpe os med at holde benene på jorden*G*
her er så det jeg har saxet fra dk.videnskab.jura
I er ikke omfattet af Lovbekendtgørelse 1992-08-11 nr 698
LBKG 1992 698 om fonde og visse foreninger, da I nok har en formue der er
under 250.000 kr.
Dog skal I, jf. § 1, stk. 4, overholde disse regler i loven:
§ 6. For en fond skal der oprettes en vedtægt (fundats). Denne skal
indeholde angivelse af:
1) fondens navn,
2) den kommune her i landet, hvor fonden skal have sit hjemsted
(hovedkontor),
3) fondens formål,
4) størrelsen af fondens aktiver og egenkapital ved oprettelsen,
5) eventuelle særlige rettigheder eller fordele, der er tillagt stiftere
eller andre,
6) antallet af bestyrelsesmedlemmer, og hvorledes de udpeges,
7) regnskabsaflæggelse, herunder regnskabsåret, og
8) anvendelse af overskud.
Stk 2. Vedtægten skal senest 3 måneder efter oprettelsen indsendes til
fondsmyndigheden samt til skattemyndigheden i den kommune, hvor fonden har
hjemsted. Er stifteren eller stifterne ikke angivet i vedtægten, skal der
tillige indsendes særskilt oplysning herom. Vedtægtsændringer skal indsendes
til skattemyndigheden sammen med selvangivelsen, jf fondsbeskatningslovens §
15.
§ 7. Bestemmelser i en vedtægt, der tillægger medlemmer af en bestemt
familie eller visse familier fortrinsret til uddeling fra en fond, har ikke
retsvirkning efter deres indhold, i det omfang fortrinsretten rækker videre
end til personer, der lever på stiftelsestidspunktet, og til én i forhold
til disse ufødt generation.
Stk 2. Bestemmelsen i stk 1 gælder tilsvarende for bestemmelser i en
vedtægt, der tillægger medlemmer af en bestemt familie eller visse familier
fortrinsret til at indtage en bestemt stilling eller til på anden måde,
herunder i form af arbejdsvederlag, at oppebære økonomiske ydelser fra
fonden eller fra en virksomhed, hvorover fonden har en bestemmende
indflydelse. Dette gælder dog ikke hverv som medlem af bestyrelsen.
§ 8, stk. 1, 2. punktum: Aktiverne og egenkapitalen skal stå i rimeligt
forhold til formålet.
Kap 9. Ændringer af vedtægten mv
§ 32. Fondsmyndigheden kan efter indstilling fra bestyrelsen tillade, at en
bestemmelse i vedtægten ændres. Det kan herunder tillades, at fonden
sammenlægges med andre fonde, eller at en fond, hvis midler ikke står i
rimeligt forhold til formålet, opløses ved uddeling af kapitalen.(53)
Stk 2. Bestemmelserne i stk 1 finder anvendelse, uanset om der i vedtægten
er tillagt bestyrelsen eller andre ret til at ændre vedtægten.(54)
Stk 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse
vedtægtsbestemmelser kan ændres af bestyrelsen alene.(55)
§ 33. Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at
en vedtægtsbestemmelse skal ændres, når bestemmelsen er uigennemførlig eller
har vist sig klart uhensigtsmæssig.
Stk 2. Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at
en fond, hvis midler er klart utilstrækkelige til at opfylde formålet, skal
sammenlægges med andre fonde eller opløses ved uddeling af kapitalen.
Stk 3. Fondsmyndigheden kan beslutte, at en vedtægtsbestemmelse skal ændres,
hvis den strider mod lovgivningen eller oprettelsesdokumentet for fonden.
§ 34. Justitsministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden ved
opløsning eller sammenlægning af fonde.
Registrering sker ved Civilretsdirektoratet, jf. § 37.
En fond er en selvstændig juridisk person.
derudover er der også en mulighed at lave en lille forening i stedet hvor
der opkræves kontingent.... men det ved jeg ikke hvad stemningen er for....
jeg har desværre ikke en stand forskid på alt det der står herover*G* jeg
håbede på at nogen af jer kunne oversætte det til "forståeligt dansk" om
hvad der reelt er af krav og deslige..... jeg har det med at løbe knastør i
sådan en tekst og så kollapser min hjerne ganske enkelt*G*
--
knus sabina
Læs mine artikler på
www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.