BW G3 kan ikke se scanner
Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-05-02 20:11

Og nej, det hjælper ikke at give den briller på

BW G3 350 MhZ- OS 9.1 DK - 640 MB ram med SCSI kort.
Systemprofilen siger:
Kortplads: J9
Type: SCSI
Navn: pci10cd,1300
Model: ULTRA
ROM NUMMER: Kan ikke bruges
Kortrevision: 653603608
Forhandler ID: 10CD

Så maskinen kan altså se kortet.

Om maskinen:
ROM-revision: $77D.45F6
Boot ROM: 1.1F4
Mac OS ROM: 6.1

Maskin ID: 406

Scanneren AGFA Arcus 1200
Virker fint med grå G3 233 normalt 25-50 SCSI kabel.

Men med det specielle kabel der hører til kortet kan jeg ikke få
forbindelse til scanneren. 25 pin i scanneren og så i kortet et bredt
smalt med klemmer i siderne. 3 rækker tynde pinde - pindene er ikke
bøjet.
Jeg har et ekstra kabel - virker heller ikke.
Da maskinen ikke er født med SCSI - kan der så være noget sofware der
mangler?
Kortet sad i da OS blev installeret (Clean install)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-05-02 20:34

In article <3CEA9BCC.722F39B@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Og nej, det hjælper ikke at give den briller på

Hvis det er et adaptec kort, skal du opgradere firmwaren.

Fra : teknik

Dato : 22-05-02 06:25

Martin Edlich wrote:

> Hvis det er et adaptec kort, skal du opgradere firmwaren.

Tak, men firmwaren er opdateret -
Venlig hilsen
--
Villy Erichsen Systemadministrator
Tlf. 8696 1766 (86961552-13 direkte) - Ugeaviserne i Hammel

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-05-02 21:16

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Og nej, det hjælper ikke at give den briller på

Det er jo årstiden for solbriller, sååååå .... (undskyld)
(snip)

> Da maskinen ikke er født med SCSI - kan der så være noget sofware der
> mangler?

Kære Villu
Har haft et lignende problem med en scanner på min 7200/90. Efter at
have kørt Norton i flere sessioner, ville maskinen ikke se scanneren (i
scannersoftwaren).
Tænkte at det kunne være driveren der pludselig var ødelagt. Truede
7200'eren med at smide en ny scanner-driver ind. Den skulle jeg så lige
plukke ud af min PB 1400 ...der skulle findes frem og startes op. Da den
kom i gang prøvede jeg lige at slutte dén til scanneren .... dét virkede
(og jeg fik scannet de ting, som jeg lige stod og skjulle bruge!).

Pillede driveren ud på en flopy. Forbandt 7200 til scanner - og skulle
selvfølgelig lige prøve - nu kunne den godt i den hidtidige opsætning.
Forstå det, hvem der kan. Måske har det hjulpet at jeg har broklet lidt
med kablerne? Det kunne da være et forsøg værd?

De fremsatte trusler om en ny scanner-driver tror jeg ikke selv på. Vel
kan Mac meget, men forstå mine verbale trusler? Nej.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-05-02 04:26

"Mich. Ottosen" wrote:

> De fremsatte trusler om en ny scanner-driver tror jeg ikke selv på. Vel
> kan Mac meget, men forstå mine verbale trusler? Nej.

Og dog er det som om det hjælper sommetider.
Men ikke her.
Jeg har prøvet alt hvad jeg kan komme i tanke om. Også at koble en SCSI
disk på i stedet for scanneren - den kan maskinen heller ikke se.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-02 01:37

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Og nej, det hjælper ikke at give den briller på

Har du prøvet med en lup..-)?

> BW G3 350 MhZ- OS 9.1 DK - 640 MB ram med SCSI kort.
> Systemprofilen siger:
> Kortplads: J9
> Type: SCSI
> Navn: pci10cd,1300
> Model: ULTRA
> ROM NUMMER: Kan ikke bruges
> Kortrevision: 653603608
> Forhandler ID: 10CD
>
> Så maskinen kan altså se kortet.

Er det et alm. SCSI-2 (50pins intern) kort eller er det en UltraSCSI-2
(68/50pins intern), Ultrawide SCSI-3 (80/68pins intern montering). Jeg
har en mistanke om, at det er et W/W SCSI kort, da den står nævnt som
'ULTRA' i ASP, og er det det, kan du ikke umiddelbar bruge en Arcus
uanset model på det kort. Du skal i givet fald bruge en 68->50
adapter-konverter, så du kun får 'UltraSCSI-2' ud af maskinen med det 50
pins centronic stik (DB-50 hunstik), hvor du på den Beige G3 har et alm
SCSI-2 narrow DB-25 hunstik på kabinettet.

Men hvad med driverudvidelse til kortet? - ligger den i
udvidelsesmappen...

> Om maskinen:
> ROM-revision: $77D.45F6
> Boot ROM: 1.1F4
> Mac OS ROM: 6.1
>
> Maskin ID: 406

Ser ud som det bør, - såvidt jeg da kan bedømme det, så er det
up-to-date

> Scanneren AGFA Arcus 1200
> Virker fint med grå G3 233 normalt 25-50 SCSI kabel.

Se ovenfor. Jeg tror nemlig dit SCSI kort ikke er et standard SCSI-2
narrow kort, som det er i en G3/233.

> [...]
> bøjet.
> Jeg har et ekstra kabel - virker heller ikke.

Det lyder mest som et U/W SCSI kabel, og det kan du ikke bruge. Agfa
Studioscan II, IIsi, Arcus, Arcus+, Arcus II, II+, IIs og 1200 er ikke
kompatible med U/W SCSI kort.

Svjv. kan man få et mellemled, der 'konverterer fra kabinettets U/W stik
til alm. 50pins DB-50 centronic, der skulle få kortet til at tro, at
scanneren er en UltraSCSI-2/3 model.

Jeg går ud fra for givet, at du har valgt SCSI ID og termineret den
rigtig. Termineringen kan ske enten via en terminator 'klods' som du
monterer i det andet stik på scanneren, eller bruger det originale
kabel, der fulgte med scanneren. Den har ligesom en tyk 'bule' ca. 10cm
fra det ene stik. Det er en autoterminator.

> Da maskinen ikke er født med SCSI - kan der så være noget sofware der
> mangler?
> Kortet sad i da OS blev installeret (Clean install)

Som sagt, så kan der mangle en driver til kortet, men har du installeret
FotoLook højere end ver. 2.09.2, så kan scanneren ikke genkendes af
systemet. Det samme gælder for FotoSnap, det må heller ikke være højere
end ver. 2.09.2. - Og hvis du kun har ver. 2.05.2 i både FotoLook og
FotoSnap, så er de ikke kompatible med OS 9.1. (Jeg har ihvertfald ikke
kunnet få det til at virke med 9.1-9.2.2).

I vælger skal du også vælge enten Arcus Scan eller Apple Scan. Vælger du
Apple Scan, skal du scrolle til enten du finder Arcus 1200 (muligvis kan
II+ driveren bruges også) eller gå helt ned til 'Scan like Apple'.

Har du brugt 'Twain' software til at lokalisere scanneren med? - Ingen
af Agfas Studioscan eller Arcus modeller er glade for Twain. (Grunden
til, at jeg nævner både Studioscan og Arcus, er, at de bruger samme
interne interface i scannerne).

Jeg håber, du kan bruge det til noget.
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : teknik

Dato : 22-05-02 06:24

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det lyder mest som et U/W SCSI kabel, og det kan du ikke bruge. Agfa
> Studioscan II, IIsi, Arcus, Arcus+, Arcus II, II+, IIs og 1200 er ikke
> kompatible med U/W SCSI kort.

Så er det nok der fejlen ligger.

> [...]
> kabel, der fulgte med scanneren. Den har ligesom en tyk 'bule' ca. 10cm
> fra det ene stik. Det er en autoterminator.

Selvfølgelig

> [...]
> FotoSnap, så er de ikke kompatible med OS 9.1. (Jeg har ihvertfald ikke
> kunnet få det til at virke med 9.1-9.2.2).

Der følger 3.5.1 med maskinen - og det fungere fint på en grå G3 med OS 9.1
DK.

> I vælger skal du også vælge enten Arcus Scan eller Apple Scan. Vælger du
> Apple Scan, skal du scrolle til enten du finder Arcus 1200 (muligvis kan
> II+ driveren bruges også) eller gå helt ned til 'Scan like Apple'.

Eksisterer ikke i vælger. Har aldrig set det til AGFA scannere.

> [...]
> af Agfas Studioscan eller Arcus modeller er glade for Twain. (Grunden
> til, at jeg nævner både Studioscan og Arcus, er, at de bruger samme

Jeg har prøvet alt - incl. at koble en SCSI harddisk på - som heller ikke
kan ses.
Og Firmwaren er opdateret - det fortæller den når jeg prøver at opdatere.

> Jeg håber, du kan bruge det til noget.
> mvh. Erik Richard

Jo tak, jeg bytter nok scanneren til en FireWire model

Venlig hilsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-02 13:11

Hej Villy

Når du bruger den via SCSI, skal der være en scannerdriver i udvidelsesmappen,
- enten 'Agfa Arcus driver extension' eller 'Apple Scan' udvidelsen. Ellers
kan systemet ikke se scanneren. Udv. bør ligge i FotoLook installeren.

Fra : teknik

Dato : 22-05-02 14:57

> [...]

> kan systemet ikke se scanneren. Udv. bør ligge i FotoLook installeren.

Selvfølgelig er Agfa Driver extension installeret og ligeledes en mappe med Agfa
biblioteker.
Det var jo ikke det der var tale om - men at man kunne se den i vælger - og det
kan man ikke - og kommer heller aldrig til det.
Det kan man derimod med en Umax scanner - der installerer en vælgerudvidelse.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-02 01:59

Hej Villy

teknik wrote:

> Selvfølgelig er Agfa Driver extension installeret og ligeledes en mappe med Agfa
> biblioteker.

- Nu er jeg overhovedet ikke med mere....??

> Det var jo ikke det der var tale om - men at man kunne se den i vælger - og det
> kan man ikke - og kommer heller aldrig til det.
> Det kan man derimod med en Umax scanner - der installerer en vælgerudvidelse.

Da kan jeg da love dig for, at alle de SnapScan, DuoScan, Studioscan og Arcus
modeller med SCSI interface, jeg har installeret, - har og har haft en
vælgerudvidelse, der først skal vælges i 'Vælger' før den er aktiveret. - Og jeg
har installeret dem på alt lige fra en LC 630 til G4!

Og det samme har været tilfældet for de Umax, HP, Canon og Microtek scannere, jeg
har sat op for folk. - Og det på alle systemer fra og med 7.1.3 til og med 9.2.1!

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-05-02 05:18

> [...]

> vælgerudvidelse, der først skal vælges i 'Vælger' før den er aktiveret. - Og jeg
> har installeret dem på alt lige fra en LC 630 til G4!

Det bliver så påstand mod påstand - jeg har installeret fra den første Arcus på sys
7.0 - Arcus II på sys 7.5.3 Horizon Ultra på sys 8.1
Arcus 1200 på sys 8.6 samt 9.1 - ingen af gangene har der været en scanner i vælger.
Jeg har kørt standard installationen af Fotolook - jeg checkede lige en speciel
installation - der er ingen mulighed for at installere en vælgerudvidelse.
Maskinerne har været fra IIfX - PM7100 - PM8500/8600 - PM9500 - G3 233 DT - G3 266 MT
- G3 333 MT og senest G3 BW 350
Da vi har USB og Firewirekort i nogle af maskinerne stopper vi ved sys 9.1 - som
kører klippestabilt - der kan gå uger imellem en tvangsstart - vel at mærke på
maskiner der arbejdes på hele dagen med QuarkXpress - Photoshop - Adobe Acrobat,
Illustrator + div. programmer.

Nå men du skal have tak for tippet med SCSI kortet - det sidder i en maskine jeg har
købt brugt - og kender derfor intet til kortet - udover at det er et SCSI kort. Jeg
har bestilt et standard SCSI kort - så nu kommer det helt sikkert til at køre.
--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-05-02 20:05

> [...]
> en vælgerudvidelse, der først skal vælges i 'Vælger' før den er aktiveret.
> - Og jeg har installeret dem på alt lige fra en LC 630 til G4!

Ikke snapscan 1200.
(linielængden er igen forkert)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.