Køleboks-larm
Fra : Bent E.

Dato : 21-05-02 19:22

Jeg har købt en 12 Volts køleboks der virker ved at et specielt
køleelement
(Peltier) får fjernet varmen af en lille blæser.
Det virker ganske udmærket, men vores problem er at blæseren larmer så
meget at vi er nødt til at slukke for den om natten, ellers går det ud
over
nattesøvnen.
Jeg har prøvet at mindske blæserens hastighed, men det hjælper ikke
rigtig noget,
ud over at lyden ændres en smule.
Findes der en kur mod blæserstøjen?.

Mvh
Bent E.

Fra : PHK

Dato : 21-05-02 19:49

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der en kur mod blæserstøjen?.

Vores køleskab med blæser, som vi bruger til kolde drikke, er anbragt i
forteltet. Så er det da af vejen :)

--
_
|_|

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-05-02 16:18

> Jeg har prøvet at mindske blæserens hastighed, men det hjælper ikke
> rigtig noget,
> ud over at lyden ændres en smule.
> Findes der en kur mod blæserstøjen?.

Det er ikke smart at mindske blæserens hastighed, for dermed mindskes
kølingen jo osse - og den kan der være nok behov for i hvert fald i det
sydlige udland. I mange tilfælde er der ikke noget at gøre - men lidt
afhængig af hvordan den er skruet sammen kan der måske gøres noget.
Hovedparten af larmen fra sådan en blæser er jo resonnasforstærkninger i
plastickassen. Jeg har en enkelt gang med held afmonteret en sådan blæser -
sat gummipakninger i ved holdepunkterne, så ræsonnansen blev nedbragt
væstentligt - men det afhænger jo af om det er til at skrue i maskineriet
eller det hele er støbt sammen.
mvh ole

Fra : lark

Dato : 25-05-02 06:29

"Bent E." skrev d. 21-05-02 19:22 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh
> Bent E.
> blæseren der sidder i køleboksen er stort set identisk med den type
der er i en computer.Den kører også på 12 volt, og larmer væsentlig
mindre.
Kan du afmontere den der er i din boks, og så bytte den ud med en sådan,
så skulle der være ro til din nattesøvn.
MVH lark

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent E.

Dato : 25-05-02 13:24

> [...]
> Kan du afmontere den der er i din boks, og så bytte den ud med en
sådan,
> så skulle der være ro til din nattesøvn.

Tak for jeres ideer og forslag alle 3.
Den eneste løsning der ikke virker hos mig, er den med forteltet, jeg
har
nemlig ikke noget .
Jeg vil alvorligt overveje at afprøve de 2 andre forslag.

Mvh
Bent E.