Egen server mv.
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 21-05-02 17:59

Da jeg snart skal flytte, står jeg overfor at skal have en ADSL forbindelse.
Men hvilken skal jeg vælge, hvis

1. Jeg engang ønsker at køre egen webserver og mail-server

2. Skal kunne bruge alle programmer som fx ICQ

3. Skal have adgang til en god og stabil newsserver

4. Skal have en stabil forbinelse.

Hvordan foregår det rent praktisk, hvis man ønsker at køre egen server?
Hvordan med mail-backup? Kan man nøjes med én fast ip? Skal routeren kunne
noget bestemt?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-02 19:53

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse
> 2. Skal kunne bruge alle programmer som fx ICQ

Hvis det skal være helt som normalt så skal du ikke vælge et produkt med
router, medmindre du får flere offentlige IP'er

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 21-05-02 20:03

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cea9780$0$58769
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvis det skal være helt som normalt så skal du ikke vælge et produkt med
> router, medmindre du får flere offentlige IP'er

Det kan da også sagtens klares bag en router der NAT'er.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-05-02 20:13

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan da også sagtens klares bag en router der NAT'er.

Hvis kravet er at alle programmer skal køre som normalt så er NAT ikke
en option

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 22-05-02 09:14

It seems Peter Elmkvist Snabe wrote:

> 2. Skal kunne bruge alle programmer som fx ICQ

USB løsning lyder som et muligt valg. Her har du ingen NAT. Men så må
du gå på kompromis og køre dine servere på Windows platformen.

--
Soeren Schroeder, Cybercity
"To define recursion, we must first define recursion."

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 22-05-02 09:21

Soeren Schroeder <spam_me_senseless@dot.dk> wrote in

> USB løsning lyder som et muligt valg. Her har du ingen NAT. Men så må
> du gå på kompromis og køre dine servere på Windows platformen.

Man kan alligevel få stort set alle programmer til at virke bag NAT.
Enkelte programmer som ie. Messenger vil dog borke lidt.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-05-02 09:35

> Man kan alligevel få stort set alle programmer til at virke bag NAT.

Hvad er det ved begrebet "alle programmer" du misforstår?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 22-05-02 11:59

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3ceb796e$0$58746
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det ved begrebet "alle programmer" du misforstår?

Hvad er det lige ved "stort set alle" du mistforstår?

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-05-02 12:01

> Hvad er det lige ved "stort set alle" du mistforstår?

Skrev spørgeren det?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Søren Lundfald

Dato : 22-05-02 10:05

"Soeren Schroeder" <spam_me_senseless@dot.dk> skrev i en meddelelse

> USB løsning lyder som et muligt valg. Her har du ingen NAT. Men så må
> du gå på kompromis og køre dine servere på Windows platformen.

Hvad har USB med sagen at gøre? USB er jo kun en måde at tilkoble PC og
router/modem

Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 22-05-02 10:19

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> wrote in news:zbJG8.16660$4f4.671453
@news000.worldonline.dk:

> Hvad har USB med sagen at gøre? USB er jo kun en måde at tilkoble PC og
> router/modem

Det har meget med sagen at gøre, da man med et USB-modem får en offentlig
IP direkte ind på et interface på computeren.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Søren Lundfald

Dato : 22-05-02 21:35

> Det har meget med sagen at gøre, da man med et USB-modem får en offentlig
> IP direkte ind på et interface på computeren.

Det har _intet_ med sagen at gøre. Om du kobler modem'et til pc via USB
eller Ethernet er fuldstændig ligegyldigt.
Det er ikke modem'et der bestemmer hvilken type IP (lokal eller offentlig)
du får tildelt. Det er din ISP.
Eks. kan man sagtens få en fast lokalnet IP med et USB modem, eller et modem
uden USB.
Men min pointe er (for nu at gentage mig selv), at det er ligegyldigt om du
tilkobler modem via USB eller Ethernet.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-05-02 21:44

In article <EhTG8.2222$N46.162743@news010.worldonline.dk>, Søren Lundfald wrote:

> [...]
> uden USB.
> Men min pointe er (for nu at gentage mig selv), at det er ligegyldigt om du

Det kommer an på hvordan adsl-linien er leveret rent teknisk, hvis det
er PPPoA som det er tilfældet hos Tiscali og Cybercity vil du ikke kunne
bruge en ethernet snitflade med mindre der bliver routet et subnet ud
til dig.

--
Andreas Plesner Jacobsen | In vino veritas.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 22-05-02 22:35

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er PPPoA som det er tilfældet hos Tiscali og Cybercity vil du ikke kunne
> bruge en ethernet snitflade med mindre der bliver routet et subnet ud

Ja, hvilket beviser at det er irrelevant om man forbinder modem via USB

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-05-02 08:05

In article <V9UG8.2236$N46.165283@news010.worldonline.dk>, Søren Lundfald wrote:

> Ja, hvilket beviser at det er irrelevant om man forbinder modem via USB
> eller Ethernet.

Nej, så har du ikke læst hvad jeg har skrevet: Hvis linien er en
standard PPPoA linie fra CC eller Tiscali er det absolut ikke
irrelevant.

--
Andreas Plesner Jacobsen | To have died once is enough.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-02 00:52

> [...]
kunne
> bruge en ethernet snitflade med mindre der bliver routet et subnet ud

Du kan jo godt få public ip på maskinen uden ethernet snitflade (memento
NE med ATM-kort)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-05-02 08:06

In article <3cec2f49$0$58756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Du kan jo godt få public ip på maskinen uden ethernet snitflade (memento
> NE med ATM-kort)

Ikke hos Tiscali eller CC.

--
Andreas Plesner Jacobsen | question = ( to ) ? be : ! be;

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-02 05:25

On Wed, 22 May 2002 20:44:26 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> [...]
>er PPPoA som det er tilfældet hos Tiscali og Cybercity vil du ikke kunne
>bruge en ethernet snitflade med mindre der bliver routet et subnet ud

For at rette det Søren skrev.

Det er ligegyldigt om du tilkobler modem via USB, Ethernet, ATM,
COMporten, Parllelporten, eller noget helt 7. det der tæller er om du
har en offentlig IP på din bopæl.
Det er således også ligegyldigt om du har den offentlige IP på
computeren, eller du har den på en router. Er det routeren, så skal
den bare sættes op til at lade trafik på en given port gå til en
bestemt maskine.

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 23-05-02 07:09

> [...]
> computeren, eller du har den på en router. Er det routeren, så skal
> den bare sættes op til at lade trafik på en given port gå til en

Offentlig IP! Er det - det samme som fast IP

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 23-05-02 14:30

> Offentlig IP! Er det - det samme som fast IP

Nej.

Fast IP, har du den samme IP hele tiden.

Offentlig IP, din IP kan se af internet (andre) - men derfor kan du godt få
forskellige IP hver gang du kobler op.

Så det er ikke det samme, selv om det for det meste er det når man snakker
om det.

--
Ulrik Christiansen
@: usenet@uac.dk * Homepage: www.uac.dk

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 23-05-02 17:53

Hm - jeg er ikke så hurtigt opfattende.

Hvis nu jeg vil have en computer som webserver/mailserver samt en almindelig
computer på internet, kan jeg så ikke nøjes med en router og en fast
IP-adresse, som fx. NetExpress og Tiscali tilbyder? Eller skal man have
noget helt specielt som fx Cybercitys ADSL med tillægsproduktet Global IP

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-02 19:03

On Thu, 23 May 2002 18:53:16 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

> [...]
>IP-adresse, som fx. NetExpress og Tiscali tilbyder? Eller skal man have
>noget helt specielt som fx Cybercitys ADSL med tillægsproduktet Global IP

Jeg køre såvel, mail, som WEB og news server på min TDC BB|ADSL
forbindelse.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 23-05-02 19:33

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote in

> [...]
> almindelig computer på internet, kan jeg så ikke nøjes med en router
> og en fast IP-adresse, som fx. NetExpress og Tiscali tilbyder?

Jo. Jeg kørte tidligere med en sådan konfiguration på en Cybercity-
forbindelse. Det virker glimrende.

> Eller
> skal man have noget helt specielt som fx Cybercitys ADSL med
> tillægsproduktet Global IP

Nej, ikke nødvendigvis. Det er hvis du har nogle services der kræver at du
får en offentlig IP direkte ind på dit netkort.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-02 17:54

On Thu, 23 May 2002 08:08:34 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

>Offentlig IP! Er det - det samme som fast IP

Nej, jeg mener at både Sonofon's FWA og Stofa's kabelinternet er med
fast IP, men en _IKKE_ offentlig IP.

Forskællen på offentlig og ikke offentlig IP, er at for at man kan
køre en server der skal kunne ses af andre så kræver det at den IP som
servermaskinen har kan ses af andre ude på det store internet.
Det er en fordel at have fast IP, da du så kan sætte den op i en
DNSserver, men du kan også klare dig med en DynamiskDNS (DDNSserver)
hvis din IP skifter. Men den løsning har den ulæmpe at hver gang din
IP er skiftet, så går der nogen tid før DDNS'er er opdateret med den
nye server, og alle DNSserver i verden der har fået oplysning om
hvilken IP du har, sletter den info og henter den igen.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 23-05-02 22:40

On Thu, 23 May 2002 18:54:06 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Nej, jeg mener at både Sonofon's FWA og Stofa's kabelinternet er med
>fast IP, men en _IKKE_ offentlig IP.

Ja, men begge er så vidt jeg forstår ved at gå over til at uddele
offentlige IP'er til kunden.

/Jarlskov

Fra : Søren Lundfald

Dato : 24-05-02 09:23

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Stofa's kabelinternet er med
> fast IP, men en _IKKE_ offentlig IP.

Hos Stofa får man en offentlig IP tildelt via DHCP. Dog er der nogle enkelte
som stadig bruger fast IP (lokalnet IP), men disse vil blive ændret inden
længe.

Fra : Henning Petersen

Dato : 26-05-02 09:00

<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Nej, jeg mener at både Sonofon's FWA og Stofa's kabelinternet er med
> fast IP, men en _IKKE_ offentlig IP.

Sonofon er ved at skifte til PPPoE, og man kan blive overført fra
DHCP til PPPoE hvis man kontakter Sonofon.
Med PPPoE for man en (eller flere) global(e) IP(er). Enten som
statiske eller dynamiske adesser.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Henning Petersen

Dato : 23-05-02 13:15

<peter@snabe.dk> wrote:

> Offentlig IP! Er det - det samme som fast IP

Nej ikke nødvendigvis.

Offentlig er en global IP, som andre kan bruge til at koble ind til
dig med.

De fleste private bruger dynamiske IP'er, dvs hver gang du kobler op,
får du en tilfældig (og muligvis ny) IP. Hvis du har en statisk IP,
vil du altid få tildels den samme IP.

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 23-05-02 14:25

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Men min pointe er (for nu at gentage mig selv), at det er ligegyldigt om
du
> tilkobler modem via USB eller Ethernet.

Sad også og undrede mig lidt over hvad USB havde med sagen at gøre.

Men glad for jeg ikke var den eneste der undrede sig

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-05-02 08:51

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> writes:

> Offentlig IP! Er det - det samme som fast IP

Nej, ikke nødvendigvis.

Her skal det dog nok forstås som fast, offentlig IP-adresse.

--
Jacob - www.bunk.cc
Mind your own business, then you don't mind mine.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-05-02 12:07

Hej Peter Elmkvist Snabe, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> 1. Jeg engang ønsker at køre egen webserver og mail-server

Med en routerløsning kan du frit vælge på alle hylder mht. servere i
huset. Tiscalis modemløsning tillader ikke flere maskiner på samme
opkobling.

> 2. Skal kunne bruge alle programmer som fx ICQ

Som Simon siger
<news:Xns9216695A7D458simonSPAMNEJTAKemail@212.242.40.196>, skal du
lige ændre lidt på NAT i routeren. Det må du frit rode med, alt hvad
du lyster hos i hvert fald Tiscali og CC. Hos TDC må man vist stadig
kun med BoomTown (?), men jeg ved ikke, hvad man der kobler op med.
(Det står sikkert på deres sider).

Jeg bruger ikke selv hverken ICQ, Messenger e.l.; men svjh har nogle
nævnt, at Ciscos 677 ikke er helt så smidig på området som de større
Ciscoer, der er udstyret med Ciscos eget IOS (i stedet for CBOS).
Du kan vælge mellem både 677'eren samt to af de større hos Tiscali.
Jeg kender ikke valgmulighederne andre steder (CC bruger dog også
677'eren).

> 3. Skal have adgang til en god og stabil newsserver

Som altoverskyggende tommelfingerregel ser jeg mit indlæg på serveren
under ét sekund efter, jeg har postet det (Tiscali). Serveren har
været en tur på gulvet vel en fem gange eller så indenfor de seneste
par år (af 1-5 minutters varighed pr. gang).

> 4. Skal have en stabil forbinelse.

Jeg var sidst nede for 11 måneder siden, hvor alt ADSL i Århusområdet
gik ned - også de to TDC-kunder, jeg snakkede med samme dag. (Hvorvidt
det berørte CC ved jeg ikke, da jeg ikke snakkede med nogle hos dem).

Det berygtede systemskift hos Tiscali berører gudskelov ikke selve
opkoblingen eller newsserveren. Begge dele kører som i olie.

PS: Det er ikke for anbefale dem fremfor andre. Jeg kan blot ikke
udtale mig om andre, da jeg ikke har prøvet at være kunde hos dem.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-02 00:53

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Hos TDC må man vist stadig
> kun med BoomTown (?)

Der er slet ikke router til BT
Man kan få router til NE og den må man pille i.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-02 05:28

On Thu, 23 May 2002 01:52:43 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Der er slet ikke router til BT

Jeg troede at der var mulighed for at få en router med til BT, ligesom
det er muligt ikke at få en router med til NE. Og alså at du betaler
mere for såvel en BT saom en NE hvis du har routeren med. Og så at det
er en bedere og dyre router man kan få til BT.

BB derimod, har ikke router som en options, der kan man købe en
router,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-02 08:00

> Jeg troede at der var mulighed for at få en router med til BT, ligesom
> det er muligt ikke at få en router med til NE.

Tja, sådan kan man godt se på det

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-02 20:40

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Der er slet ikke router til BT

Tak for infoen. Jeg anede det ikke, men havde blot på et tidspunkt
bidt mærke i, at BoomTown var en ret billig forbindelse og man selv
måtte rode løs i udstyret (der er/var vist ikke support på [?])

> Man kan få router til NE og den må man pille i.

Den er jeg mere nysgerrig med. Indtil fornylig måtte man da ikke selv
ændre opsætning i routeren med NetExpress (hvilket adskilte dem fra
såvel Tiscali som CC).

Hvornår blev det tilladt?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lenny

Dato : 23-05-02 20:53

> Den er jeg mere nysgerrig med. Indtil fornylig måtte man da ikke selv
> ændre opsætning i routeren med NetExpress (hvilket adskilte dem fra
> såvel Tiscali som CC).
>
> Hvornår blev det tilladt?

Man har altid måttet pille i routeren fra NE. Du blander vist proacces og NE
sammen

/Lennart

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-02 21:07

Du blander P@ sammen med NE. Man har altid måtte rode med NE routeren.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-02 21:48

Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Du blander P@ sammen med NE. Man har altid måtte rode med NE
> routeren.

Åbenbart. Jeg har altid forbundet TDC med: 'Nix pille i routeren. Vi
kan gøre det for xxx kr. pr. ændring'.

Det er da godt, jeg mere eller mindre bare har arkiveret den
opfattelse i mig selv

Tak for infoen (også til Lenny).

--
Hygge fra Århus - Rudi