positionering ved skift af tekststørrelse
Fra : Michael Kjærgård

Dato : 21-05-02 15:12

Jeg har forsøgt at forholde mig konstruktivt til dem, der siger,
at
man ikke må angive font-size i px, men skal bruge noget
skalérbart,
så brugerne selv kan vælge tekststørrelse.
Men hvordan positionerer man så de enkelte tekstblokke? Hvis
brugeren skalerer op, flyder teksten fra de enkelte blokke ind
over
hinanden, og så er siden vist ikke mere læselig, end hvis teksten
bare er for lille efter brugerens smag.
Se hvordan på www.randerscimbria.dk/test/omigen.htm
Jeg har brug px til positioneringen, og det bliver ikke meget
bedre, hvis jeg bruger em (som i font-size).
Nogen ideer?

Michael Kjærgård

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-05-02 15:40

On Tue, 21 May 2002 16:11:45 +0200, "Michael Kjærgård"
<michael.kjaergaard@imageSLET.DETTEdk> wrote:

>Jeg har forsøgt at forholde mig konstruktivt til dem, der siger,
>at man ikke må angive font-size i px, men skal bruge noget
>skalérbart, så brugerne selv kan vælge tekststørrelse.

Tak!

> [...]
>over
>hinanden, og så er siden vist ikke mere læselig, end hvis teksten

Ikke enig: Hvis det kun er ved skalering, at brugeren oplever
problemer, så har brugeren dog trods alt et valg, hvor man kan skalere
op og ned efter behov (og at finde den browser, der er bedt til det).
Hvis du lægger dig fast på en fontstørrelse, som brugeren ikke kan
læse, så har brugeren kun valget mellem at rejse sig for at hente den
store lup - eller også at forlade sitet.

>Se hvordan på www.randerscimbria.dk/test/omigen.htm

Jeg prøvede først med Opera og tænkte "Hvad er problemet?", men jeg
kan godt se, at MSIE6 ikke er så vild med det!

>Jeg har brug px til positioneringen, og det bliver ikke meget
>bedre, hvis jeg bruger em (som i font-size).

Hvad med % ?

- men det er vel stadig sådan, at der er for store forskelle mellem de
forskellige browseres implementering af CSS2-positionering til at det
hele for alvor er brugbart uden at man skærer et betydeligt antal
brugere fra ...

I øvrigt et behageligt farvevalg!

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 21-05-02 16:48

Jørn Andersen skrev ...

> [...]
> problemer, så har brugeren dog trods alt et valg, hvor man kan
> skalere op og ned efter behov (og at finde den browser, der er

Mjae - men når nu meningen skulle være at gøre det let læseligt
under alle forhold, så ...

> Jeg prøvede først med Opera og tænkte "Hvad er problemet?",
> men jeg kan godt se, at MSIE6 ikke er så vild med det!

Operas skalering svarer svjv til at skifte skærmopløsning, ikke
til at skalere skriftstørrelsen alene, så det er ikke så
mærkeligt, at sidens proportioner ikke påvirkes af det. Mit
problem er bare, at så godt som samtlige brugere kikker på
siden med IE 5, 5.5 eller 6 (eller AOL).

> Hvad med % ?

Har tænkt på det, men så bliver det hele også afhængigt af
valget af vinduesstørrelse, og så er jeg bange for, at det alt i
alt
bliver for broget. Næ, løsningen ligger nok snarere i relativ
positionering, så de "lavereliggende" tekstbokse følger med ned,
hvis de øverste vokser i højden, men der er problemet så, at
forskellige browsere fortolker relative positioner forskelligt.

> [...]
> CSS2-positionering til at det hele for alvor er brugbart uden
> at man skærer et betydeligt antal brugere fra ...

Ja, mon ikke! Det har rent ud været et helvedes hus at få det til
at se ordentligt ud i IE, AOL, NN og Opera - og foreløbig er
det kun lykkedes i standard-skriftstørrelse. Jeg har overvejet at
skrive det hele i px og så have en anden version med et lidt
kedeligere layout, hvor man kan skalere skriftstørrelsen (så
kunne man også få NN 4.x med). Det burde kunne lade sig gøre
forholdsvis enkelt med et alternativt css-ark (eftersom sidens
enkelte elementer bliver hentet ind via ssi), men det ville nu
være nemmere hvis det hele virkede i samme layout.

> I øvrigt et behageligt farvevalg!

Takker

Michael Kjærgård

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-05-02 17:30

On Tue, 21 May 2002 17:47:54 +0200, "Michael Kjærgård"
<michael.kjaergaard@imageSLET.DETTEdk> wrote:

>Mjae - men når nu meningen skulle være at gøre det let læseligt
>under alle forhold, så ...

Helt enig - men var vi ikke derude, hvor det var et valg mellem to
onder?

>Operas skalering svarer svjv til at skifte skærmopløsning

Det er nok en ret præcis beskrivelse - den kan fx også stadig skalere,
selv om der er brugt pt i fonts etc.

<snip>

>Har tænkt på det, men så bliver det hele også afhængigt af
>valget af vinduesstørrelse, og så er jeg bange for, at det alt i
>alt bliver for broget.

At det bliver afhængigt af vinduesstørrelse er vel egentlig også det,
der skal til for at opnå en fornuftig visning hos så mange som muligt.

<snip>

> [...]
>det kun lykkedes i standard-skriftstørrelse. Jeg har overvejet at
>skrive det hele i px og så have en anden version med et lidt

Jeg må indrømme, at jeg oftest holder mig til det velafprøvede
tabel-layout, når det handler om den overordnede struktur på siden
(ikke detaljerne, men fx opdeling i 3 kolonner).
Det har den fordel, at man uden problemer kan sætte relative
kolonnebredder, så man altid får udnyttet skærmen så meget som
brugeren ønsker.

Det irriterer mig godt nok, at det skal være nødvendigt. Men selv om
jeg går meget ind for standarder osv., så synes jeg altså, at det i
sidste ende må være målet, at så mange brugere som muligt får *hele
budskabet* og *så meget af layouten som muligt*.

Den med at lave flere versioner synes jeg er håbløs
opdateringsmæssigt. Hvis man har noget serverside til at gøre det med,
bliver det da lettere, men det er også lidt en glidebane: Hvor langt
skal man gå?

Nå, held og lykke med projektet - hvad du så end vælger som det
"mindste onde"

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,