kattebakker
Fra : Pia

Dato : 21-05-02 14:33

Ok, jeg indrømmer det, jeg har aldrig haft indekat. I Sverige boede vi midt
ude i skoven, så den rendte bare ind og ud.

Hvor utæt er en kat i forhold til en hund, der jo som voksen kun behøver gå
på toilettet ca. 3 gange i døgnet og ellers siger til? Kan en kat ikke lære
det samme, hvis vi her snakker om en kat som primært vil være ude i gården,
stalden, haven? Kan den holde sig en hel nat? (som voksen altså)

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-05-02 15:57

Hej Pia

En kat kan sagtens holde sig en hel nat. På udstillinger, hvor man tit er
hjemmefra 12 timer eller mere nægter de fleste katte at bruge tissebakken
før de er hjemme igen

Noget helt andet er om den vil. Katte bruger ofte urenlighed, når der er
noget de er utilfredse med.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 21-05-02 15:59

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:88tG8.12800> Noget
helt andet er om den vil. Katte bruger ofte urenlighed, når der er
> noget de er utilfredse med.

Sikke nogen små grisebasser :)

Hvis jeg får en halvvejs indekat, må jeg jo simpelthen prøve, om jeg kan
træne den ligesom en hvalp, evt. sørge for den kommer ud oftere. De er jo
ikke dumme.

:Pia

Fra : Inger Kaya

Dato : 21-05-02 17:22

Nej bestemt ikk - men tit sin egen...

/ Tinka, Trold & Inger

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-05-02 22:25

Du kunne jo også have en enkelt kattebakke inden døre. Det er ikke så slemt
som det kunne lyde til

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Toke Koustrup

Dato : 22-05-02 02:55

Kan du ikke bare bruge noget grus som katten ikke bryder sig om? Så vil den
jo kun bruge bakken når det virkligt gælder. Samtidt vil den jo nok begynde
at spørge om den ikke lige kan komme ud?

Vores kat har vænnet sig helt fra bakken. Men jeg tror ikke det er fordi
gruset var dårligt. Efter at vi havde haft ham i ca. 1 år stoppede han
gradvist og nu har vi smidt bakkken ud.

Nu har han ikke problemer med at holde sig en nat.

Mvh
Toke Koustrup

Fra : Pia

Dato : 21-05-02 18:01

"Toke Koustrup" <koustrup(nospam)@obel.auc.dk> wrote in message
> [...]
> jo kun bruge bakken når det virkligt gælder. Samtidt vil den jo nok
begynde
> at spørge om den ikke lige kan komme ud?

Jo - men hvis den nu kan lære at klare sig uden, hvorfor så begynde? Eller
har den allerede lært det, når man får den? Min eneste reference er jo
hunde, som ikke bruger bakker, og ikke er renlige ved hverken 8 eller 12
uger, og jeg har ikke haft kat som voksen, så jeg kan ikke huske, hvad vi
gjorde.

:Pia

Fra : Mette Jensen

Dato : 21-05-02 21:08

"Pia" <x@x.com> wrote in message news:acdudc$p93$1@sunsite.dk...

> Jo - men hvis den nu kan lære at klare sig uden, hvorfor så begynde? Eller
> har den allerede lært det, når man får den?

Killinger er renlige efter ca 3-4 uger! Kattemor lære killingerne at det er
i bakken det forgår. Så indtil den lille ny finder ud af at man kan tisse
udenfor er du nok nød til det....

> Min eneste reference er jo hunde, som ikke bruger bakker, og ikke er >
>renlige ved hverken 8 eller 12 uger, og jeg har ikke haft kat som voksen,
> [...]

Det er en af forskellene på hund og kat. Katte ER sin egen....

Mette
----------------------------
Hils på vores Maine Coon´s:
http://kashmir.yaboo.dk

Fra : Pia

Dato : 21-05-02 22:22

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> wrote in message news:ace9fb$op7
> [...]
er
> i bakken det forgår. Så indtil den lille ny finder ud af at man kan tisse

Flot! Og ja, naturligvis skal det ikke kun foregå på mine præmisser, men det
kunne jo være man i det mindste kunne flytte bakken længere og længere væk,
ud i stalden fx, hvor der er adgang direkte via bryggers, og der kan jo være
åbent hele vejen om sommeren.

> Det er en af forskellene på hund og kat. Katte ER sin egen....

Ja, det bliver spændende at lære noget mere om dem.

:Pia

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-05-02 22:43

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:acdudc$p93$1@sunsite.dk...
> Jo - men hvis den nu kan lære at klare sig uden, hvorfor så begynde?

Der kan faktisk være meget gode grunde til at det er en fordel, hvis
katten går hvad den skal indendørs i en bakke

En ikke helt ualmindelig lidelse hos katte er blærebetændelse og/eller
urinvejssten og den slags opdager man, hvis katten har sit toilet
indendørs. Hvis den derimod har det et tilfældigt sted ude, hvor man
ikke observerer kattens adfærd, kan jeg ikke se, hvordan man skulle
kunne opdage, at der var noget galt inden det var for sent.

Blot en lille tanke herfra......

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Preben Bohn

Dato : 22-05-02 07:26

Helle Andersen wrote:
> [...]
> ikke observerer kattens adfærd, kan jeg ikke se, hvordan man skulle
> kunne opdage, at der var noget galt inden det var for sent.

Det kan jeg skrive under på...

Vores Philips fik netop problemer på dette område... Det resulterede i
at han miavede højt når han skulle tisse, eller simpelthen satte sig
udenfor kattebakken (umiddelbart vil jeg tro at han associerede
kattebakken med smerte ). Heldigvis kunne dyrelægen gøre noget ved
det, og han har det godt nu...

Som en lille bibemærkning skal det lige siges at han er udekat, men han
kommer altid ind når han skal "noget"... .-) Go figure... Jeg ved dog
ikke om han ikke også gør det udenfor...

Med venlig hilsen

Preben Bohn

Fra : Pia

Dato : 22-05-02 07:39

Det lyder rigtig fornuftigt, da man måske ikke ser katten ordne sine behov
på samme måde som hunden når man går tur med den (selvom jeg egentlig havde
planer om at tage min MCO med på tur sammen med vapserne - hvis den gider).

Grunden til at jeg er så hys er også et allergispørgsmål - min mand har
tidligere haft tendens til astma, og det skulle nødig blusse op igen. Det er
ikke kun hår, men også urin m.m. som allergikere reagerer på, har jeg læst
mig til.

Planen er, at vi flytter og ser hvordan det går med 3 udemisser, som
omklamrer ens ben så snart de ser en. Derefter ville jeg prøve at invitere
mormor-mis med indenfor i ny og næ, det har hun prøvet da hun var yngre, de
to yngste aldrig. Først hvis det går godt, vil jeg anskaffe en MCO killing
eller to - som så bliver meget udekatte, eventuelt får en bolig indrettet i
stalden, hvor jeg kan høre dem, eller bor i løbegården, hvor der alligevel
skal indrettes hunde- og kattesenge, vand, legetøj m.m. Og bliver inviteret
indenfor i mit kontor om dagen, hvis jeg stadig arbejder hjemme til den tid,
men adgang forbudt på øverste etage.

Så der er god tid til at overveje, læse og lære.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-05-02 11:37

in article acfeah$49v$1@sunsite.dk, Pia at x@x.com wrote on 22/05/02 8:38:

> Det lyder rigtig fornuftigt, da man måske ikke ser katten ordne sine behov
> på samme måde som hunden når man går tur med den

Næ - jeg har også spekuleret på, hvornår jeg mon havde opdaget at Donna
havde det så skidt i sin mave, hvis hun havde været udekat. Det, der fik
mine alarmklokker til at ringe, var jo al den blodige diarré. Hvis nu hun
havde gravet det ned under en busk i naboens have, havde jeg ikke opdaget
noget - ikke før langt senere, i hvert fald.
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-05-02 14:24

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:acfeah$49v$1@sunsite.dk...

> [...]
er
> ikke kun hår, men også urin m.m. som allergikere reagerer på, har jeg læst

Det problem løses jo ved, at det er dig der renser kattebakken. Er du sikker
på at din mands astma er allergisk? og er du sikker på han er allergisk over
for katte?

> [...]
inviteret
> indenfor i mit kontor om dagen, hvis jeg stadig arbejder hjemme til den

Lyder fornuftigt

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-05-02 22:28

Det vil jeg ikke anbefale, Pia risikerer at katten bliver urenlig i protest
mod gruset.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 21-05-02 22:27

> Det vil jeg ikke anbefale, Pia risikerer at katten bliver urenlig i
protest
> mod gruset.

Nej, det er nok ikke godt til en killing i hvert fald, så risikerer man at
skulle starte forfra. Men måske når man ved at den godt kan. Men jeg tror
mere på at flytte den, lidt ligesom avistræning med hunde (en metode jeg
ikke selv bruger i det tilfælde - de kommer ud med det samme)

:Pia

Fra : Mette Jensen

Dato : 21-05-02 18:02

"Pia" <x@x.com> wrote in message

> Ok, jeg indrømmer det, jeg har aldrig haft indekat. I Sverige boede vi
midt
> ude i skoven, så den rendte bare ind og ud.

Ja det kunne jo være dejligt hvis alle havde det sådan!

> Hvor utæt er en kat i forhold til en hund, der jo som voksen kun behøver

> på toilettet ca. 3 gange i døgnet og ellers siger til?

Som der er blevet skrevet kan en kat holde sig meget længe. Og en nat er
ikke noget problem.

> Kan en kat ikke lære det samme, hvis vi her snakker om en kat
> som primært vil være ude i gården, stalden, haven? Kan den holde sig en
> hel nat? (som voksen altså)
>
> :Pia

Jeg ser ingen grund til bekymring! En kat kan sagtens lære at "sige til".
Det har alle mine katte i alle tilfælde kunne lære. Hvis katten vænner sig
til, at være meget ude, vil den jo også lære, at det er udenfor det forgår.
Så når den skal tisse tænker den jo meget logisk" Jeg skal tisse og må ud!".
Hvis den ikke kan komme det af egen hjælp, må den jo spørge dig om du vil
hjælpe den! Så bare rolig. Det bliver ikke noget problem.

Med venlig hilsen Mette

!

Fra : Pia

Dato : 21-05-02 18:09

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> wrote in message
> hjælpe den! Så bare rolig. Det bliver ikke noget problem.

fint! Jeg må nok indrømme at jeg ikke er mere katteglad end at jeg synes
grus i hele badeværelset er temmelig klamt... (og det har jeg faktisk prøvet
da jeg passede hus i 4 måneder)

:Pia