Nyt om Psyllium Frøskaller (Husk)
Fra : Lise Grønbæk

Dato : 20-05-02 21:16

Ami skrev i et af sine indlæg, at jeg var helt galt på den omkring min
advarsel omkring produktet Husk til hunde/katte.
Vi satte os for at undersøge sagen, og har været inde på netsiden:

www.nutritionfocus.com/nutrition_supplementation/herbs/psyllium_seeds.html.
Da det nu står på engelsk, har vi lavet en kort oversigt over advarsler
ved brug af produkter, der indeholder disse frøskaller.
Kuren må højst vare i 8-10 dage.
Frøskallerne skal tages med store mængder væske.
Frøskallerne påvirker blodtrykket - og kan give forhøjet blodtryk.
Skallerne må ikke knuses eller tygges, da de udløser et pigment, der
sætter sig på tarmsiderne.
Så er der en del advarsler omkring indtagelsen i forbindelse med
personer, der tager medicin.
Hvis man ikke drikker rigeligt med væske, samler frøskallerne sig som en
bold i mave-/tarmregionen, der kan blokerer for afføringen. En anden
fare ved ikke at indtage nok væske med frøskallerne er, at de kan
blokere spiserøret, da frøskallerne udvider sig til 10 gange deres
størrelse, og derved forårsage kvælning.

Der er også afsnit om allergiske reaktioner o.l., men for at gøre det
hele kort, HAR VI BESLUTTET OS FOR AT SENDE DE UDSKRIFTER VI HAR TAGET
FRA OVENNÆVNTE NETSIDE IND TIL RENE ORD FOR PENGENE.
ADVARSLERNE OM FRØSKALLERNE FREMGÅR JO SLET IKKE FYLDESTGØRENDE I
BRUGSANVISNINGEN DER FØLGER MED PAKKEN.

Vi laver et nyt indlæg, hvor vi har taget ordret fra siden, som I kan
læse på engelsk.
Hilsner Lise Grønbæk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-05-02 10:47

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Ami skrev i et af sine indlæg, at jeg var helt galt på den omkring
min
> advarsel omkring produktet Husk til hunde/katte.
> Vi satte os for at undersøge sagen, og har været inde på netsiden:

<> nu mener jeg bestemt ikke denne gruppe er beregnet på en diskussion
om HUSK .. men vil bare lige til din orientering sige at
engelske/amerikanske brugsanvisninger noget mere omfattende end de
danske ... en anden ting er at min datter de sidste 5 år af lægen er
blevet anbefalet at indtage HUSK dagligt simpelthen for at skåne
hende for at skulle sidde på toilettet hele dagen .. hun har Chron
..... og inden Husk blev lanceret til dyr er den da også afprøvet af
bl.a dyrlæger .. så jeg vil helt roligt fortsætte med både selv at
tage Husk og også tilsætte hundens morgenmælk Husk nogle gange om ugen
.... idet jeg mere tror på dyrlægens/lægens egne erfaringer med HUSK
.... og da det som sagt er et rent naturprodukt vil jeg tillade mig at
sætte et mega spørgsmålstegn ved div. udsagn din lange skrivelse ...

og så slutter jeg her da jeg som sagt ikke mener denne diskussion
hører hjemme i en hundegruppe ...

Smil fra Ami

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 21-05-02 11:51

>Nu er du vist helt forkert på den Ami. Jeg startede ikke med at skrive
om Husk, jeg konstaterede bare, at der var indlæg, hvor nogen brugte
Husk
til deres hunde, og det er det jeg har reageret på, og det er kun godt
at der kommer en debat for og imod et produkt som bruges til hunde.
At du vælger at fortsætte med at bruge Husk, det bestemmer du selv.
DET ER FINT AT DU TILLADER DIG AT SÆTTE ET STORT SPØRGSMÅLSTEGN VED MIT
LANGE INDLÆG?
Hilsner Lise Grønbæk<

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-05-02 12:14

> DET ER FINT AT DU TILLADER DIG AT SÆTTE ET STORT SPØRGSMÅLSTEGN VED
MIT
> LANGE INDLÆG?

Hvorfor råber du ... ???

Smil fra Ami

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 21-05-02 15:30

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message

> "Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> MIT
>
> Hvorfor råber du ... ???
>
> Smil fra Ami
<Jeg råber ikke Ami,men konstatere at du sætter spørgsmålstegn om dette
hører hjemme i Newgate.dk.fritid.dyr.hund? Er det ikke op til gruppen
om man vil læse det eller lade værer.Lang indlæg eller ej, det var
vigtigt
at få det hele med.
Jeg tør slet ikke fortælle dig hvad vores dyrelæge har sagt,ej heller
apoteket.
Hej Lise Grønbæk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-05-02 17:22

> <Jeg råber ikke Ami,men konstatere at du sætter spørgsmålstegn om
dette
> hører hjemme i Newgate.dk.fritid.dyr.hund?

Du råber faktisk idet du skriver alle bogstaver med stort endda en
hel sætning med bare store bogstaver ... og det at skrive et ord eller
som her en hel sætning med store bogstaver er ikke særlig god tone da
det netop betragtes for at råbe ....

Hvad din dyrlæge siger om HUSK betyder faktisk ikke det store for mig
... jeg lytter til min egen dyrlæge og en god ven jeg kender der er
dyrlæge samt i øvrigt hvad andre dyrlæger mener om produktet ...

Smil fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 21-05-02 18:18

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> .. jeg lytter til min egen dyrlæge og en god ven jeg kender der er
> dyrlæge samt i øvrigt hvad andre dyrlæger mener om produktet ...

HEJ AMI ;c)
Det skal du bare gøre, jeg vil vove den påstand at du nok ikke havde brugt
produktet hvis det havde forvoldt at dine hunde fik dårligt. Der kan siges
en masse omkring det at have hund, ex. med HUSK er bare endnu et bevis
derpå.
Jeg husker selv (og nix det er ikke for at starte dén debat igen) i
forbindelse med Laika's "falske drægtighed", hvor mange der fortalte at det
ville hun nu få hele livet igennem, men efter 4 løbetider har der ikke en
eneste gang været det mindste tegn på "falsk drægtighed", ergo den bedste
til at observere er ejeren selv, hvad der er skidt for nogen, kan være godt
for andre.
Fortsat god aften.
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-05-02 19:20

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> HEJ AMI ;c)
jeg vil vove den påstand at du nok ikke havde brugt
> produktet hvis det havde forvoldt at dine hunde fik dårligt.

<> selvfølgelig ville jeg da ikke det ... !!! det det man måske kunne
tilføje ekstra til Lises lange skrivelse er at den beskriver hvad der
kan ske hvis man ikke sørger for at drikke rigeligt ... og fakta er jo
at hunde såfremt de ellers .. som de bør have .. har adgang til frisk
vand ... .. og tja en bil er så sandelig også farlig hvis man træder
på speederen i stedet for bremsen ...

Smil fra Ami

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 21-05-02 20:49

> [...]

> det netop betragtes for at råbe ....
> <<Hej Ami jeg fatter ikke at du tager sådan på vej,jeg har ellers altid
respekteret dine indlæg, men du skal ikke begynde at lære mig, hvad jeg
skal
gøre og ikke gøre, det er jeg for gammel af gårde til det, og arbejdet
med
edb i 20 år. I øvrigt er det svagt, at der ikke er en redigeringslineal
på siden, så man har mulighed for at fremhæve og skrive med andre
bogstaver.
Den eneste måde at fremhæve på er at skrive med stort. Så du behøver
ikke
at skrive flere indlæg til mig om det her, og hvordan jeg skal skrive og
ikke skrive.
Lise Grønbæk

Fra : Annika P

Dato : 21-05-02 21:09

> [...]
> behøver ikke
> at skrive flere indlæg til mig om det her, og hvordan jeg skal

Ikke for at hakke, men det er ganske normalt i den elektroniske
verden at man ikke skriver med stort, da det er lig råben..
Læs evt. http://usenet.dk/netikette/larm.html
Husk at selv gamle hunde kan lære nyt! ;=)

--
Annika Pedersen
http://annika.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-02 06:47

> [...]

> bogstaver.
> Den eneste måde at fremhæve på er at skrive med stort.

Jo, der er.....men det ved du jo når du nu er ekspert....Prøv med *det* her.

> Så du behøver
> ikke
> at skrive flere indlæg til mig om det her, og hvordan jeg skal skrive og
> ikke skrive.
> Lise Grønbæk

Tja, Lise selvom du er så erfaren, så er der vist desværre meget at lære
endnu.....
Når nu Ami *ikke* må skrive til dig mere, så forsøger jeg.
Der er faktisk sådan, at ikke en gang *du* kan forbyde Ami, eller nogen
anden at svare på dine indlæg.
Sådan er usenet nu en gang.
Da vi nu er i gang, vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at det ikke er
nødvendigt at starte en ny tråd,
hver gang du skriver et indlæg. *Det* er møg irriterende og ikke velset.
Prøv nu lige og tag et kig på www.usenet.dk

/Renate

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 07:26

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> Når nu Ami *ikke* må skrive til dig mere, så forsøger jeg.
> Der er faktisk sådan, at ikke en gang *du* kan forbyde Ami, eller
nogen
> anden at svare på dine indlæg.

<> ja men tak da Renate og Annika at I tager til genmæle på mine vegne
... selv er jeg nok nået til det punkt hvor jeg ikke en gang gider
svare Lise, men bare nøjes med at ryste beklagende på hovedet over at
hun mener at være "for gammel i gårde" til at lære nyt .. selv mener
jeg at man den dag man mener man ikke kan lære nyt nærmest må anses
for at være død .. i al fald psykisk .. så jeg glæder mig i stedet
over at der der heldigvis er mange, der som jeg mener at man kan lære
så længe man lever ...

Smil og ønsket om en god dag til alle i gruppen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-02 08:48

> <> ja men tak da Renate og Annika at I tager til genmæle på mine vegne

Jeg ved godt, at du plejer at kunne svare for dig selv, Ami.
Det var nu heller ikke derfor jeg svarede på Lises indlæg. Det var
simpelthen fordi også *jeg* havde fået nok.

> [...]
> for at være død .. i al fald psykisk .. så jeg glæder mig i stedet
> over at der der heldigvis er mange, der som jeg mener at man kan lære

Jeg kunne bare ikke holde mund længere. Ellers er vi bare *så* enige.

> Smil og ønsket om en god dag til alle i gruppen

I lige måde..... (Sig mig, stivner dit smil aldrig, Ami? *G*)

Tøjklemmesmil herfra

Renate

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-05-02 09:09

Det var
> simpelthen fordi også *jeg* havde fået nok.

<> ja jeg måtte da også lige tælle til ti et par gange inden jeg
besluttede mig for at holde mund ... men du ved mod dumhed osv ...

> I lige måde..... (Sig mig, stivner dit smil aldrig, Ami? *G*)

*LOL* nej for det er altså sjovere og lettere at smile end at græde
eller være sur .. ved du ikke at man bruger betydelig mindre
muskelenergi når man smiler end når man ser mellemfornøjet eller sur
ud ..

> Tøjklemmesmil herfra

Hvorfor søren bruger du tøjklemmer .. har du ikke hørt om f.eks
kartoffelmelstivelse .. det er da mere humant at bruge skulle jeg mene

ogendnuengangønsketomengoddaghils fra Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-05-02 19:31

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tør slet ikke fortælle dig hvad vores dyrelæge har sagt,ej
heller
> apoteket.

Helt upåagtet hvad din dyrlæge har sagt synes jeg at du Lise og andre
der vil vide mere om HUSK til hunde og katte skulle kontakte

Christ Toft
Tlf. 39626729 eller maile til hende på adr. christa.toft@get2net.dk,

det er Christa Toft der har stået for at Husk er blevet lanceret til
vet.anvendelse så hun er nok når alt kommer til alt den der bedst kan
udtale sig ..

Smil fra Ami

Fra : John

Dato : 21-05-02 21:33

"Lise Grønbæk" <llea_rifraf@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lise.

Jeg har fundet et indlæg inde på netdoktor.dk ang. Psyllium
Frøskaller (Husk) og ud fra deres lægefaglig ekspertise, så
synes jeg ikke at dit og deres konklusion på HUSK matcher
hinanden særlig godt.

Du nævner blandt andet at der skal indtages
"store mængder væske" ved indtagelse af HUSK.
Netdoktor anbefaler rigeligt og min. 1 til 2 glas vand,
og det må jo siges at være en reduktion ned til det normale,
mht til f.eks indtagelse af 2 panodil!.

Samtidig undre det mig at en side som Netdoktor
kan anbefale dette produkt til gravide, set i lyset af
at det skulle indeholde så mange dårligdomme som du
påstår. Deres bivirkningsliste er på 3 punkter, og af
sådan en naturlighed at dem der ville indtage dette
naturmedicin, ville overholde dem punkt for punkt.

Lad det så være sagt at jeg ikke modsiger dit
indlægs holdbarhed, men jeg synes blot at det virker
mærkeligt at der kan dementeres så store forskellige
ting om et produkt.

Og så endda af læger med lægers viden....

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/huskpsyllium.htm

Forsat god aften.
*:) - John.

Fra : Lise Grønbæk

Dato : 22-05-02 12:33

"John" <fox_one@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Frøskaller (Husk) og ud fra deres lægefaglig ekspertise, så
> synes jeg ikke at dit og deres konklusion på HUSK matcher

<>Tak John. Har læst det og taget et udskrift. Efter hvad jeg ved, så
tager
<netdoktor sine oplysninger om de mange lægemidler og naturlægemidler
fra
<Levnedsmiddelstyrelsens og Sundhedsstyrelsens oversigter. Hvis de ikke
har
<de oplysninger fra Amerika og England, jamen så kan det vel forklare
tvetydigheden.
<Forsat god dag til dig.
<Hej Lise Grønbæk.