Urent vand eller hva'?.
Fra : JS

Dato : 20-05-02 20:42

Jeg er nybegynder og har et spørgsmål ang. akvarievand.
Jeg har et 128 l. akvarium og et udvendigt Eheim filter beregnet til 250 l.
Akvariet har kørt i omkring 14 dage. Den seneste uge med 6 Platy fisk i.
I starten var vandet rent og klart. Nu på det seneste er det som om vandet
er blevet en smule grønt.
Det er muligt det er normalt men hvis ikke vil jeg hellere reagere nu frem
for at vente.

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-05-02 21:47

JS <stecher@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce95195$0$97289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> er blevet en smule grønt.
> Det er muligt det er normalt men hvis ikke vil jeg hellere reagere nu frem

Når du skriver at vandet er blevet lidt grønt, formoder jeg at du har
fået svævealger.
De kommer som regel af for meget lys i akvariet. Men det er ikke sikkert,
at der er formeget lys over akvariet.
Evt. indfaldende lys fra et vindue, kan virkeligt få algerne til at
blomstre op.
Alger er som planter, de lever af den samme næring. Hvis du har mange
rodfæstede planter, burde svævealger ikke
optræde, så et råd vil være at få fat i nogle flere planter, og hvis
akvariet får meget indfaldende lys, så at flytte
eller hvis det ikke er muligt så trække et gardin for vinduet.

Desværre vil det ikke hjælpe andet end lige her og nu at skifte vand,
algerne kommer igen, desværre.
Hvis du ikke havde fisk i akvariet kunne en dafnie kultur, gøre det af
med algerne i løbet af få dage.

Hvis alt andet ikke virker så brug noget algedræber, men det skal kun
tages i anvendelse som sidste udvej.

Carsten

Fra : k.b.larsen

Dato : 21-05-02 10:11

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev til
> [...]

> med algerne i løbet af få dage.
>
> Hvis alt andet ikke virker så brug noget algedræber, men det skal kun

Jeg undre mig lidt over Carsten`s svar . Med den pumpe burde vandet være
klart i løbet af nogle timer . Alger på glas og planter bliver der . De
andre
burde sidde i filter vattet i pumpen .

Hvordan skaffer man sig en Dafnie kultur ?.
Hilsen K.B.Larsen

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-05-02 15:09

k.b.larsen <kurt.b.larsen@tune.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:acd2sp$jiu$1@sunsite.dk...

> [...]
> andre
> burde sidde i filter vattet i pumpen .
>
> Hvordan skaffer man sig en Dafnie kultur ?.

Svævealger er så fine at de løber gennem filteret, filtervat er ikke fint
nok til at holde dem tilbage.

Dafniekulturer, henter du selv fra en vandhul.

Carsten

Fra : JS

Dato : 21-05-02 18:20

Er det sandsynligt, at algerne kommer allerede efter to til tre uger?.
Det kan også være at vandet SKAL se sådan ud. Vi har hvide vægge og nå man
kigger gennem akvariet ser det grønt ud. Måske skal vandet være en smule
grønt????.

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-05-02 20:12

JS <stecher@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cea81e5$0$97317$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> kigger gennem akvariet ser det grønt ud. Måske skal vandet være en smule

Nej! Vandet skal ikke se grønt ud, hvis det tager farve, så er det som
regel til en svag gulligbrun nuance.
Har du ingen bagbeklædnig på? Hvis ikke, så få det, fiskene kommer til at
se meget bedre ud, og du begrænser
lyset i akvariet en hel del.

Carsten

Fra : JS

Dato : 21-05-02 21:09

Jeg har en sort bagbeklædning på bagvæggen men gennem siderne kan man se den
hvide væg.